• malzac

Jämställdhet vs amning

Jag tänkte på det här med jämställdhetsbonus och på det faktum att ett barns näring bör komma övervägande från modersmjölken fram tills dess att det är ett år gammalt. Jämställdhetsbonusen uppmuntrar ju föräldrar att dela lika på tiden de stannar hemma vilket är bra. Det har visat sig till exempel i Holland att när fler pappor började ta hand om barn så upplevde de samma svårigheter i arbetslivet som kvinnor har mötts av i decennier (mindre lön, mindre chans på befordran etc). Så jag tycker att det är viktigt att pappor drar ett tyngre lass än de kanske gjorde för tjugo år sedan.

Å andra sidan så betyder det att de mammor som går tillbaka till jobbet efter nio månader säkert ofta väljer att avsluta amningen innan dess (fullt förståeligt, men ändå).

Eftersom jag känner så starkt både för jämställdhet och för amning så är jag väldigt kluven här. Jag vet inte om jämställdhetsbonusen är superbra eller inte. Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-05 13:32
    Tack vare Pemberly så har jag fått svar på min undran. En studie som gjorts på drygt 50 000 svenska barn och deras pappor har visat att de barn vars pappor tog ut föräldraledighet ammades mer/längre.

Tidningsartikel finns här:
    www.unt.se/inc/print/amning-vanliga re-for-barn-till-pappalediga-312747-default.aspx

och studien finns här:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20147577

Sådärja. Vetenskapen och jämställdheten vinner igen. ;)

• Svar på tråden Jämställdhet vs amning
  • c89
    Natulcien skrev 2013-07-04 11:18:45 följande:
    Måste man vara tillbaka på jobbet just efter 9 månader då? Kan man inte ha barnet hemma 2 år, så kan mamma vara hemma första året och pappa det andra t.ex.?
    Nu råkar det ju vara en utopi att alla föräldrar har råd att vara hemma så länge. Ska vi bestraffa alla barn som föds till de föräldrar som kanske bara har en lön på, säg 16000kr, så att dessa barn har föräldrar som inte "har råd" att vara hemma och amma dom?

Den lönen ger nämligen  6610kr INNAN skatt, inte så mycket efter... Finns nog många hushåll som inte går runt på det...
  • FrökenLöken
    Wilner skrev 2013-07-04 11:37:49 följande:
    Feminismen bryr sig inte om att barn blir sjuka, så länge kvinnor arbetar.

Vidrig ideologi som måste motarbetas. 

Nimrod.

Som svar på TS: För vissa passar det bättre att vara hemma och amma, för andra att återgå till arbetet och pumpa eller ge ersättning. Det är väl ingenting man behöver ta ställning till rent generellt.

Personligen började jag jobba heltid när barnet var sex månader men jag ammade inte. Även om jag ammat, skulle jag börjat arbeta vid samma tid. Om jag väljer att skaffa fler barn, planerar jag att arbeta tidigt, med mammors mått mätta, även då.

• Helene70
    c89 skrev 2013-07-04 21:27:56 följande:
    För min del så ställer jag jämställdhetsbonus mot kvoterad föräldraförsäkring och för vår del så är friheten att kunna välja viktigare än att "alla ska få bonus".

Visst blir det tråkigt för de som inte "kan" dela, t.ex egenföretagare som inte kan ta ut föräldrapenning och faktiskt vara föräldralediga då deras företag inte skulle gå runt då (visst, man kan ju ge upp sitt företag för jämställdhetsstatistikens skull, men det är ju egentligen inte bra för någon...) som inte kan få bonus för att deras situation ser ut som den gör, men ställ det emot kvoterad föräldraförsäkring. Tror att de är tillräckligt glada så länge de får bestämma själva, vilket inte skulle vara verklighet om t.ex socialdemokraterna, vänsterpartiet eller miljöpartiet kommer till makten (som jag är SKITRÄDD för!).

För vår det så skulle det innebära att vi skulle få sälja vår bostad och leva på bidrag om föräldrapenningen skulle tvångskvoteras, alternativt skulle det krävas en tilläggslagändring som säger att man kan sätta 8-månaders bebisar på förskola. Det tror jag inte heller är bra för NÅGON.
    För oss är det nämligen så att jag blev av med mitt vikariat i början av graviditeten och började plugga direkt istället. Pappan gick som lärling och fick anställning 1,5mån innan barnet föddes och har således inte rätt till föräldrapenning utifrån sin lön.

Det skulle innebära att jag skulle få försörja familjen på studielån och klara oss på extra, lägsta föräldrapenningen, för att pappan skulle vara tvingad att vara hemma. Det är inte rimligt.

Problemet är att vänsterpartierna utgår från att alla som skaffar barn har fasta heltidsjobb som ANSTÄLLDA och har haft i något år när de skaffar barn. Verkligheten är annorlunda, trots att man faktiskt har ypperliga förutsättningar för att skaffa barn, bara man får bestämma över ledigheten själv. 

Så, jämställdhetsbonus tycker jag är ett jättebra sätt för att få de som KAN dela att dela för att det ska bli mer jämställt, och övriga borde antagligen, precis som vi, vara glada för att vi i alla fall får välja själva, som det är nu.

För vår del är varken jämställdhetsbonus eller friheten att välja viktigare än barnets rätt till att få spendera lika mycket tid med båda sina föräldrar under sina första år i livet. Det innebar att vi delade 50/50 på hemmatiden med sonen trots att det var en ren ekonomisk förlustaffär. Men det var det värt!

• Rani

Ärligt talat vet jag inget barn som jag känner som ätit övervägande del bröstmjölk vid ett års ålder. De flesta har ätit mat vid 8-9 månader och de mammor som ammat har gjort det morgon och kväll vilket inte har varit något hinder för arbetet. Sedan kan manju ge ersättninh om bebisen äter dåligt. Alla mammor jag vet som velat jobba har löst detta Så jag tycker absolut jämställdheten går före här. Sedan är det ju inget krav att ta ut jämställdhetsbonus. Vill någon vara hemma för att amma sin ettåring så får hon ju vara det. Det är ett val och inget måste. Hon och hennes partner får ju föräldrapeng på lika villjor som alla andra. Dock ingen jämställdhetsbonus eftersom de ju faktiskt inte har ett jämställt uttag av fp.

• Annaïck

Ursäkta men att fa den mesta näringen fran bröstmjölk när man är 1 ar??????????? Är det bara jag som reagerar pa det??

• c89
    Helene70 skrev 2013-07-04 21:40:58 följande:

För vår del är varken jämställdhetsbonus eller friheten att välja viktigare än barnets rätt till att få spendera lika mycket tid med båda sina föräldrar under sina första år i livet. Det innebar att vi delade 50/50 på hemmatiden med sonen trots att det var en ren ekonomisk förlustaffär. Men det var det värt!

Det är fortfarande så att det inte är ett alternativ hos otroligt många föräldrar, ska då vissa indirekt förbjudas att skaffa barn för att de inte kan vara föräldralediga lika mycket "på pappret"? För verkligheten är ju också så att alla inte jobbar 7-16, folk jobbar skift, jobbar när barnet sover och är hemma på dagarna utan att på pappret vara föräldralediga. Verkligheten är som så att egenföretagare kan jobba hemifrån på de tider de önskar, men inte kan vara föräldralediga. 

Sedan är det skillnad på att en person tjänar 32000kr i månaden och en 19000, nog för att man kan förlora på 50/50, men det är fortfarande inte samma sak som vår situation där vi t.ex kan sätta en hushållsinkomst innan skatt på 37350 vid föräldraledighet på 7 dagar i veckan mot 15474 där 6196kr är lånade pengar. Utan lån alltså ynka 9278kr. Kan alltså ha vårt barn hemma i över 1,5 år och ändå få mer pengar i månaden än om vi delade lika.

För oss är vi övertygade om att vårt barn har det bättre av att vi har en stabil ekonomi (som givetvis minskar slitningar inom förhållandet) och kan bo i ett tryggt område och ge honom bra mat och kläder och sparande för framtiden samt tid med sin pappa varje eftermiddag, kväll och helg än ekonomisk utsatthet bara för att vi "måste" dela lika på föräldrapenningen för att det ser bra ut i försäkringskassans statistik. 
  • cloudberry79

Vi delar lika på dagarna OCH jag har helammat sju månader och ammar fortfarande en hel del vid ett års ålder, har inga planer på att sluta heller.

Annaïck skrev 2013-07-04 21:48:21 följande:
    Ursäkta men att fa den mesta näringen fran bröstmjölk när man är 1 ar??????????? Är det bara jag som reagerar pa det??
    Det är inget ovanligt egentligen om man ser till hela världen och historien. Personligen föredrar jag att dottern kan äta annan mat, men hon ammar säkert fem-sex gånger per dygn utöver mat. Varför reagerar du på det egentligen? Vad har du med det att göra?
    (M)amma till V -07 och E -12
  • dripdrop

Många barn i världen helammar vid ett års ålder, det är inget konstigt.

Och vad svenskar ibland glömmer bort hur bra ni har det. Hur tror ni folk gör i andra länder, jo de sparar pengar och planerar för att kunna leva på den ena förälderns inkomst, alt att bägge föräldrar jobbar deltid omlott. Tänk om folk kunde se föräldrapenning som en bonus, något som möjliggör mer tid med barnen, istället för att låsa in hela sin föräldraledighet i antalet dagar man får pengar från försäkringskassan.

• hannis

Jag började jobba heltid när min son var 10 månader och min man var då hemma. Ändå ammade jag tills sonen var 2 år så för oss påverkade inte jämställdheten amningen alls.

Vår som var hemma tills han var 20 månader. Jag fortsatte alltså att amma fast han gick på dagis och båda föräldrarna jobbade.

• cosinus

Jag ser inte problem med att amma och jobba alla faktiskt.

Jag har börjat jobba vid 9 månader, 5 månader (deltid men bebis helammade då så heltid hade inte gått), 7.5 månad och 9 månader.

Ettan ammade när jag började morgon och kväll, möjligen en gång efter middagen jag minns faktiskt inte. Tvåan helammade där vid 5 månader men det löste sig genom att han kunde sova på mitt jobb, amma och sen hämtade hans pappa honom och så jobbade jag 2-3 timmar till innan jag åkte hem och ammade igen. Trean helammade när jag började vid 7.5 månad men då kunde jag jobba halvtid 2 veckor och på den tiden fick han i sig så mycket mat att han klarade sig utan mig dagtid men ammade 1 gång innan jobbet samt 3-4 ggr efter och så på natten och i princip hela helgerna och fyran ammade morgon, efter middag och kväll när jag började jobba.

Trean är väl den som hade velat amma mer än vad mitt jobb tillät men annars så har de ändå fasat ut mjölken rätt bra i den åldern. Trean är även den enda som ammat 2-3 ggr på natten när jag börjat jobba och det var sjukt slitigt och inget jag rekommenderar. Men med de övriga 3 som avslutat nattamningen till jobbstart så har det varit nemas problemas att amma och jobba. De har fortsatt amma flera månader efter jobbstart.

Svar på tråden Jämställdhet vs amning