• malzac

Jämställdhet vs amning

Jag tänkte på det här med jämställdhetsbonus och på det faktum att ett barns näring bör komma övervägande från modersmjölken fram tills dess att det är ett år gammalt. Jämställdhetsbonusen uppmuntrar ju föräldrar att dela lika på tiden de stannar hemma vilket är bra. Det har visat sig till exempel i Holland att när fler pappor började ta hand om barn så upplevde de samma svårigheter i arbetslivet som kvinnor har mötts av i decennier (mindre lön, mindre chans på befordran etc). Så jag tycker att det är viktigt att pappor drar ett tyngre lass än de kanske gjorde för tjugo år sedan.

Å andra sidan så betyder det att de mammor som går tillbaka till jobbet efter nio månader säkert ofta väljer att avsluta amningen innan dess (fullt förståeligt, men ändå).

Eftersom jag känner så starkt både för jämställdhet och för amning så är jag väldigt kluven här. Jag vet inte om jämställdhetsbonusen är superbra eller inte. Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-05 13:32
    Tack vare Pemberly så har jag fått svar på min undran. En studie som gjorts på drygt 50 000 svenska barn och deras pappor har visat att de barn vars pappor tog ut föräldraledighet ammades mer/längre.

Tidningsartikel finns här:
    www.unt.se/inc/print/amning-vanliga re-for-barn-till-pappalediga-312747-default.aspx

och studien finns här:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20147577

Sådärja. Vetenskapen och jämställdheten vinner igen. ;)

• Svar på tråden Jämställdhet vs amning
  • malzac
    Dr Mupp skrev 2013-07-13 14:36:05 följande:
    Klart det påverkar på individ nivå men skillnaden är fortfarande så små att det inte kommer göra nån verklig skillnad för barnet. Rökning ser man skillnader på indivinivå. Att köra omkull med och utan hjälm så ser man skillnader på individnivå.

Och du verkar ha missat att jag har ammat mina barn, troligtvis även längre än vad du gjort. Jag ser dock ingen vits med att kalla flaskmatare för dåliga föräldrar som inte bryr sig om sina barn.  

Du verkar ha missat att jag aldrig nämnt just dig som exempel; jag pratar om att välja ersättning i allmänhet. Och jag har inte heller sagt att det är dåliga föräldrar som flaskmatar sina barn; jag är mest förundrad över hur någon kan välja ett mycket sämre alternativ när de inte egentligen behöver göra det.

Ett barn som flaskmatas har 2,5 gånger så stor risk att vara överviktiga vid två års ålder och ett barn som både flaskmatas och ammas löper 2 gånger så stor risk som ett som helammas till sex månaders ålder. Hur stor tycker du att risken behöver vara för att märkas på individnivå? 100%?
  • Dr Mupp
    malzac skrev 2013-07-13 16:30:04 följande:

Du verkar ha missat att jag aldrig nämnt just dig som exempel; jag pratar om att välja ersättning i allmänhet. Och jag har inte heller sagt att det är dåliga föräldrar som flaskmatar sina barn; jag är mest förundrad över hur någon kan välja ett mycket sämre alternativ när de inte egentligen behöver göra det.

Ett barn som flaskmatas har 2,5 gånger så stor risk att vara överviktiga vid två års ålder och ett barn som både flaskmatas och ammas löper 2 gånger så stor risk som ett som helammas till sex månaders ålder. Hur stor tycker du att risken behöver vara för att märkas på individnivå? 100%?
    Varför bosätter man sig i stan när man vet att det ökar risken för astma och allergier? Varför ger man snabbmat ibland? 

Alla gör vi avvägningar om vad som är viktigt och vad som inte är det. Du gör säkert saker som andra anser är helt vansinnigt eftersom det ökar risken för nått. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • malzac
    Dr Mupp skrev 2013-07-13 16:49:24 följande:
    Varför bosätter man sig i stan när man vet att det ökar risken för astma och allergier? Varför ger man snabbmat ibland? 

Alla gör vi avvägningar om vad som är viktigt och vad som inte är det. Du gör säkert saker som andra anser är helt vansinnigt eftersom det ökar risken för nått. 

Vilket bra exempel! Att ge ersättning är ju som att ge snabbmat. Hur många föräldrar skulle välja att ge sina barn snabbmat från frysdisken varje mål varje dag (och skulle de anses vara bra föräldrar?)?
  • Repan
    malzac skrev 2013-07-13 17:35:56 följande:

Vilket bra exempel! Att ge ersättning är ju som att ge snabbmat. Hur många föräldrar skulle välja att ge sina barn snabbmat från frysdisken varje mål varje dag (och skulle de anses vara bra föräldrar?)?
    Nej... skillnaden på ersättning och amning är inte så stor som lagad vanlig mat från grunden vs. snabbmat. Det var ett oerhört dåligt sätt att jämföra på.

Du menar alltså att om ett barn fick hemlagad mat varje dag hela dagen, och ett annat bara snabbmat, så skulle det inte synas skillnad på dessa barn på individnivå utan krävas minst 1000 barn för att säkerställa en skillnad beroende på födointaget?

Knappast. Det skulle räcka med två barn, givetvis.

Det är alltså inte öht en vettig jämförelse. 
    Bebis BF 21 december 2013
  • cloudberry79
    Repan skrev 2013-07-22 15:10:55 följande:
    Nej... skillnaden på ersättning och amning är inte så stor som lagad vanlig mat från grunden vs. snabbmat. Det var ett oerhört dåligt sätt att jämföra på.

Du menar alltså att om ett barn fick hemlagad mat varje dag hela dagen, och ett annat bara snabbmat, så skulle det inte synas skillnad på dessa barn på individnivå utan krävas minst 1000 barn för att säkerställa en skillnad beroende på födointaget?

Knappast, det är inte var maten lagas som avgör, utan näringsinnehållet. En inkompetent person som inte kan laga mat borde hellre ge snabbmat.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • malzac
    Repan skrev 2013-07-22 15:10:55 följande:

Det skulle det ju inte. Hur vet du att skillnaderna inte beror på att det ena barnet bor på ena sidan järnvägen och det andra på den andra? Eller på att det ena barnet har rullgardin medan det andra inte har det? Eller på att det ena barnet badar varje dag och det andra två dagar i veckan? Givetvis krävs det en hel del barn (sisådär ett tusental) för att man säkert ska kunna säga att det är snabbmaten som är problemet.

Jag förstår inte varför folk attackerar det faktum att statistiken är trovärdig (dvs många barn har använts i studierna). Det är ju löjligt. Själv hade jag attackerat en studie om de bara använt två barn.
  • Repan
    malzac skrev 2013-07-22 17:11:22 följande:

Det skulle det ju inte. Hur vet du att skillnaderna inte beror på att det ena barnet bor på ena sidan järnvägen och det andra på den andra? Eller på att det ena barnet har rullgardin medan det andra inte har det? Eller på att det ena barnet badar varje dag och det andra två dagar i veckan? Givetvis krävs det en hel del barn (sisådär ett tusental) för att man säkert ska kunna säga att det är snabbmaten som är problemet.

Jag förstår inte varför folk attackerar det faktum att statistiken är trovärdig (dvs många barn har använts i studierna). Det är ju löjligt. Själv hade jag attackerat en studie om de bara använt två barn.
    Jag attackerar inte studier som visar på amningens fördelar! Jag tycker absolut att det är vettigt att tänka på detta nere på individnivå, även om det krävs så många individer för att få säkra resultat.

Däremot var jämförelsen vanlig mat vs. snabbmat skitdålig och mycket mer extrem än vad som är sant. Ersättning är knappast jämförbart med Mcdonaldsmat näringsmässigt t.ex.

Och det skulle absolut synas på individnivå när det gäller snabbmat vs. normal hemlagad mat mycket tidigare än ersättning vs. amning. Herregud en mätning på salt och blodfetter så skulle det synas, förutom säkerligen X antal brister av olika näringsämnen.

Jag köper argumentet att det är vettigt att ta till sig statistiken som individ, däremot inte att det är jämförtbart med att ge barnet snabbmat alla mål mat om dagen. Då tycker jag man är rejäääält överdriven i sin skepsism mot ersättning. 
  • Repan
    cloudberry79 skrev 2013-07-22 16:20:44 följande:
    Knappast, det är inte var maten lagas som avgör, utan näringsinnehållet. En inkompetent person som inte kan laga mat borde hellre ge snabbmat.
    En normal människa som lagar normal svensk husmanskost med lite olika sorters grönsaker till är rimligen vad folk menar med "vanlig mat" - detta vs. att käka t.ex. McD varje dag är en extreeeeem liknelse för amning vs. ersättning.

Man får vara bra jäkla överdriven för att påstå att det är en rakt av schysst jämförelse.
    Som jag skrev i inlägget ovan, orkar inte upprepa.

Argumentera gärna för ersättningens lägre kvalitet om ni vill liksom men använd vettiga argument, inte extremöverdrivna jämförelser med snabbmat..... 
  • Helene70
    c89 skrev 2013-07-13 13:34:15 följande:
    Tyck du det. Jag ifrågasätter när det är något jag tycker verkar oerhört märkligt och fel. Sedan får personen gärna besvara med hur denne tänker. Jag låtsas inte att jag tycker om något som jag inte gör, det betyder inte att jag inte är intresserad av att veta hur någon tänker som gör/säger detta "något", det betyder att jag inte är falsk.

Man kan inte tycka att allt är bra, och det är man fri att tycka. Jag råkar tycka att det inte är bra att fatta beslut som utifrån forskning och beprövade metoder är sämre för sitt barn. För mig är det självklart som förälder att välja det som ska vara det bästa för BARNET, utifrån de förutsättningar man har och i den mån man kan. När någon konsekvent verkar göra motsatsen hela tiden så har jag svårt att låta bli att undra hur man tänker då... 

Struntprat!
    Din argumentationsteknik bygger endast på att skuldbelägga kvinnor som inte gör samma sak som du.

Hur ser dina val ut i övrigt (ekonomi, utbildning, boende, civilstånd,...) baserat på forskning om vad som "är bäst" för barn?    
  • c89
    Helene70 skrev 2013-07-24 11:32:46 följande:

Struntprat!
    Din argumentationsteknik bygger endast på att skuldbelägga kvinnor som inte gör samma sak som du.

Hur ser dina val ut i övrigt (ekonomi, utbildning, boende, civilstånd,...) baserat på forskning om vad som "är bäst" för barn?    
    Nej, men jag råkar tycka det är märkligt att man prompt ska ha barn när man varken tänker "föda" dom, "mata" (som det är menat med amning) dom och egentligen inte vill vara hemma och vara med dom heller. Två av dessa saker är sådant som enbart kvinnor kan göra, oavsett om någon som man vill det eller ej. Om det nu är orättvist att bara kvinnor kan det så är det så. Män och kvinnor är olika och jag blir alltid lite konfunderad över hur någon kan hata sitt kön så otroligt mycket och att dessa nästan uteslutande verkar vara kvinnor. 
    Man kan som kvinna vara mer än en "föda-barn"-maskin, men det råkar ändå vara något som vi är ensamma om att kunna och det är enligt mig något att vara stolt över och en stor del i att vara mamma från första början, allt har ju nämligen en mening för själva barnet. 
Svar på tråden Jämställdhet vs amning