• malzac

Jämställdhet vs amning

Jag tänkte på det här med jämställdhetsbonus och på det faktum att ett barns näring bör komma övervägande från modersmjölken fram tills dess att det är ett år gammalt. Jämställdhetsbonusen uppmuntrar ju föräldrar att dela lika på tiden de stannar hemma vilket är bra. Det har visat sig till exempel i Holland att när fler pappor började ta hand om barn så upplevde de samma svårigheter i arbetslivet som kvinnor har mötts av i decennier (mindre lön, mindre chans på befordran etc). Så jag tycker att det är viktigt att pappor drar ett tyngre lass än de kanske gjorde för tjugo år sedan.

Å andra sidan så betyder det att de mammor som går tillbaka till jobbet efter nio månader säkert ofta väljer att avsluta amningen innan dess (fullt förståeligt, men ändå).

Eftersom jag känner så starkt både för jämställdhet och för amning så är jag väldigt kluven här. Jag vet inte om jämställdhetsbonusen är superbra eller inte. Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-05 13:32
    Tack vare Pemberly så har jag fått svar på min undran. En studie som gjorts på drygt 50 000 svenska barn och deras pappor har visat att de barn vars pappor tog ut föräldraledighet ammades mer/längre.

Tidningsartikel finns här:
    www.unt.se/inc/print/amning-vanliga re-for-barn-till-pappalediga-312747-default.aspx

och studien finns här:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20147577

Sådärja. Vetenskapen och jämställdheten vinner igen. ;)

• Svar på tråden Jämställdhet vs amning
  • Rani
    malzac skrev 2013-07-05 09:12:37 följande:
    Men det är ju precis detta som jag inte trivs med. Att ammandet aktivt dras ner på vid 8-9 månader, eller att ersättning till och med ges, så att mamman ska kunna återvända till jobbet.

Nu låter jag i och för sig som en antifeminist som är mot kvinnor som har barn och jobbar, men det är inte alls det jag menar. Själv var jag tvungen att gå tillbaka till jobbet väldigt tidigt eftersom jag bor i ett land där jag inte kunde ta ledigt mer än 6 månader, och jag har löst det genom att pumpa under dagen och amma så mycket som möjligt när jag är med min dotter. Så det funkar att gå tillbaka till jobbet medan man fortfarande ammar/ger bröstmjölk, det är inte det.

Och visst är det otroligt viktigt för jämställdheten att jämställdhetsbonusen finns, och därför vill jag hemskt gärna tycka att det är en riktigt bra idé.

Men det jag inte vill är att kvinnor i samhället indirekt uppmuntras till att avsluta amningen tidigare än de egentligen skulle ha gjort. Det är därför jag är kluven.

Men att amningen dras ner sker ju för de flesta naturligt i och med att barnet äter mer mat. De flesta barn behöver inte amma dagtid vid 9 månader. Dessutom förstår jag inte varför det skulle vara fel att ge ersättning? Visst finns det undantag, men att amma såpass mycket vid ett år att man inte kan arbeta är ett val och ingen nödvändighet för barnets hälsa och då tycker jag inte att det är något som man måste ta hänsyn till från statens håll. Vill familjerna göra det valet så kan de ju faktiskt göra det genom att spara pengar eller föräldradagar.

Det finns mycket i föräldraskapet som handlar om praktiska lösningar för att få livet att funka. I teorin kanske dessa lösningar inte är det optimala, men vi lever ju i verkligheten. Det handlar om att t ex lämna barnen på förskola när de är små eller som mamma aktivt avsluta en amning när barnen äter tillräckligt med mat. Dessa saker görs av många för att livet ska funka och de få också välmående ungar.
  • Rani
    älskarlivet81 skrev 2013-07-05 09:37:05 följande:
    Fast man kan få jämställdhetsbonus även om man är hemma längre.. Vi har nästan delat lika på dagarna. Jag var trots det hemma 1,5 år och min man 8 månader..

Ja, den börjar ju ticka in redan när båda föräldrarna varit hemma sina 60 dagar. Detta är därför inget problem anser jag. Klart staten ska uppmuntra pappor att ta ut mer föräldraledighet! Helt ärligt har jag svårt att se hur man som kvinna kan tycka detta är fel. Det handlar ju trots allt om en extra bonus och påverkar ju inte grundersättningen. Vi har inga superinkomster och har tagit ut vår fl helt utan hänsyn till bonusen. Det går utmärkt det med.
  • Flickan och kråkan

I praktiken tror jag att det är rätt få som väljer att sluta amma pga jämställdhetsbonusen. jag tror snarare att man då aktivt väljer att dela 50-50 för att man tycker att det är bra att vara hemma mycket båda två och att dela på föräldraledigheten. De som tycker att det är viktigt att amma hittar lösningar. Har man inte långt till jobbet kan pappa och barn komma på lunch/rast. Man kan pumpa så att pappan ger på flaska när mamman jobbar etc. De som väljer att dra ner eller aktivt avsluta amningen tidigare hade nog gjort det oavsett.

I den umgängeskrets jag har runt mig så är det rätt vanligt att amma relativt länge = cirka året (vissa längre, andra lite kortare). Samma föräldrar har i mångt och mycket delat föräldraledigheten men också haft barnen hemma ganska länge så det har inte varit något problem. 

• malzac
    Rani skrev 2013-07-05 10:08:46 följande:

Men att amningen dras ner sker ju för de flesta naturligt i och med att barnet äter mer mat. De flesta barn behöver inte amma dagtid vid 9 månader. Dessutom förstår jag inte varför det skulle vara fel att ge ersättning? Visst finns det undantag, men att amma såpass mycket vid ett år att man inte kan arbeta är ett val och ingen nödvändighet för barnets hälsa och då tycker jag inte att det är något som man måste ta hänsyn till från statens håll. Vill familjerna göra det valet så kan de ju faktiskt göra det genom att spara pengar eller föräldradagar.

Det finns mycket i föräldraskapet som handlar om praktiska lösningar för att få livet att funka. I teorin kanske dessa lösningar inte är det optimala, men vi lever ju i verkligheten. Det handlar om att t ex lämna barnen på förskola när de är små eller som mamma aktivt avsluta en amning när barnen äter tillräckligt med mat. Dessa saker görs av många för att livet ska funka och de få också välmående ungar.
    Det är inte livsnödvändigt att amma de första sex månaderna heller, men det ger mer till barnet än ersättning gör. Detsamma gäller ju naturligtvis efter 6-månadersgränsen. Men bröstmjölk eller ersättning är inte en diskussion jag vill ge mig in i nu, det finns för många starka känslor kring det (även för mig).
    Rani skrev 2013-07-05 10:13:31 följande:

Ja, den börjar ju ticka in redan när båda föräldrarna varit hemma sina 60 dagar. Detta är därför inget problem anser jag. Klart staten ska uppmuntra pappor att ta ut mer föräldraledighet! Helt ärligt har jag svårt att se hur man som kvinna kan tycka detta är fel. Det handlar ju trots allt om en extra bonus och påverkar ju inte grundersättningen. Vi har inga superinkomster och har tagit ut vår fl helt utan hänsyn till bonusen. Det går utmärkt det med.
    Det som oroade mig var ju återigen att bonusen kanske uppmuntrar mammor att sluta amma innan de skulle gjort det om jämställdhetsbonusen inte fanns och det inte gjorde någon skillnad för henne att stanna hemma längre.

Men naturligtvis ska pappor uppmuntras att ta ut mer föräldraledighet! Just föräldraledigheten spelar en oerhört stor roll för (eller emot) jämställdheten, så om män och kvinnor tar ut lika mycket så är det fantastiskt positivt!

Tack och lov  så säger ju Pemberly att det finns en studie som visar på att det inte är så svart och vitt och att jämställdhetsbonusen inte påverkar amningen negativt, snarare tvärtom. Så fort jag hittat mer info om den studien så kan jag andas ut och stå 100% bakom jämställdhetsbonusen igen.
  • malzac
    Flickan och kråkan skrev 2013-07-05 10:22:43 följande:
    De som väljer att dra ner eller aktivt avsluta amningen tidigare hade nog gjort det oavsett.

• Rani
    malzac skrev 2013-07-05 10:30:44 följande:
    Det är inte livsnödvändigt att amma de första sex månaderna heller, men det ger mer till barnet än ersättning gör. Detsamma gäller ju naturligtvis efter 6-månadersgränsen. Men bröstmjölk eller ersättning är inte en diskussion jag vill ge mig in i nu, det finns för många starka känslor kring det (även för mig).Det som oroade mig var ju återigen att bonusen kanske uppmuntrar mammor att sluta amma innan de skulle gjort det om jämställdhetsbonusen inte fanns och det inte gjorde någon skillnad för henne att stanna hemma längre.

Men naturligtvis ska pappor uppmuntras att ta ut mer föräldraledighet! Just föräldraledigheten spelar en oerhört stor roll för (eller emot) jämställdheten, så om män och kvinnor tar ut lika mycket så är det fantastiskt positivt!Tack och lov  så säger ju Pemberly att det finns en studie som visar på att det inte är så svart och vitt och att jämställdhetsbonusen inte påverkar amningen negativt, snarare tvärtom. Så fort jag hittat mer info om den studien så kan jag andas ut och stå 100% bakom jämställdhetsbonusen igen.

Jag tror inte du behöver oroa dig. De jag vet som tagit hänsyn till bonusen har gjort det på så sätt att de är tagit ut fler eller färre dagar då pappan respektive mamman varit hemma. Längden de varit hemma hade varit densamma även om bonusen inte funnits. De mammor som börjat jobba tidigt hade gjort det ändå (inklusive jag själv).
  • malzac
    Rani skrev 2013-07-05 10:40:59 följande:

Jag tror inte du behöver oroa dig. De jag vet som tagit hänsyn till bonusen har gjort det på så sätt att de är tagit ut fler eller färre dagar då pappan respektive mamman varit hemma. Längden de varit hemma hade varit densamma även om bonusen inte funnits. De mammor som börjat jobba tidigt hade gjort det ändå (inklusive jag själv).
  • aysn

Jag tycker visst man uppmuntras till att avsluta amningen tidigare än man kanske borde. Allt i Sverige ska göras enligt normen och nu har man även bestämt vad som är en "normal" amningslängd. Mina barn har fortfarande ammat MASSOR vid 8 månaders ålder och hade verkligen inte klarat sig på den lilla mängd fast föda de åt. Och mina barn kan knappast vara unika. Det är alltid synd när man belönas för att rätta sitt liv efter normen istället för att få göra vad man tycker är bäst för sin unika familj.

Svar på tråden Jämställdhet vs amning