• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • MagdalenaZ
    Sopp skrev 2014-04-04 16:30:24 följande:
    Nu är Harry äntligen här! Han kom igår 21:20 på samma dag som hans far föddes, vägde 3630 G och 52 cm lång. För att göra en lång historia kort ringde jag förlossningen efter mitt senaste inlägg o värkar i ett dygn o grät för att jag inte visste vad jag skulle ta mig till så fick jag åka in för kontroll o rådgivning. Visade sig att jag var öppen 7 cm o fick stanna. 3 tim senare var jag kvar på 7, de tog hinnorna. 2,5:timmar senare hade jag öppnat mig en halv cm. De rekommenderar eda eftersom jag är helt slut. Sagt o gjort, bästa beslutet någonsin. Får bli medveten om vad som händer igen, o efter en stund börjar jag känna värkar mot utgången. Har gått upp till 10 cm o kanten bortA på en timme. 12 minuters krystning och liten fin sprickning med tre stygn senare så var han hos oss :) allt som allt jättenöjd från o med att jag fick komma in

Grattis!!

Låter ganska mycket som min historia :)
  • Sopp

Tack så mycket och grattis Stella! Vi är fortfarande kvar på BB. Första tiden som mamma blev inte alls vad jag hade trott, och trots att han varit så efterlängtad hela tiden har jag svårt att känna glädje, och jag kan ännu inte riktigt ta honom till mig. Men de är väldigt snälla här, ska få prata med en kurator idag för att se hur vi ska gå vidare. Vår bebisbubbla blev lite annorlunda helt enkelt

• Längtanefterlilladig
    Sopp skrev 2014-04-06 09:30:27 följande:
    Tack så mycket och grattis Stella! Vi är fortfarande kvar på BB. Första tiden som mamma blev inte alls vad jag hade trott, och trots att han varit så efterlängtad hela tiden har jag svårt att känna glädje, och jag kan ännu inte riktigt ta honom till mig. Men de är väldigt snälla här, ska få prata med en kurator idag för att se hur vi ska gå vidare. Vår bebisbubbla blev lite annorlunda helt enkelt

Kände precis som du. Bebisen var så efterlängtad. Men jag blev helt chockad hur jag mådde efter förlossningen & nu med. Förlossningsdepression är vanligt. Man kan få känslor som att man inte känner igen sig själv, overklighets känslor, lessen osv. Det är SÅ mycket att ta in. Med förlossningen, amning & att bli mamma. Bra du får prata med någon. Be att få prata med den barnmorskan som förlöste dig också. Bra att gå igenom sin journal. Det kommer snart kännas bättre
  • jesspett

Så till slut, i lördags plockades till slut vår lille son ut ur mig efter att jag stannade på 8 cm och hans huvud inte roterade sig ner i förlossningskanalen. 

Blev igångsatt i fredags då jag var i 42+0 och de tyckte fostervattenmängden var i minsta laget och jag hade ett högt undertryck på blodtrycket. Kl 13 börjades igångsättningen, då var jag ca 1-2 cm öppen redan och hade ca 2 cm tapp kvar. Bardkateter sattes in och ramlade ur några timmar senare när jag var och kissade. Då skulle hinnorna tas men han låg för högt upp så de vågade inte ifall att navelsträngen ev skulle kunna halka med emellan om de gjorde ingreppet. Ca 10 min senare så gick vattnet av sig själv. Då var klockan kanske 18 och jag hade lätta värkar.

Sen sattes det in värkstimulerande dropp och jag fick även cytotek (efter en lång diskussion med läkaren) för att få igång värkarna. Värkarna kom igång starkare och under natten tog de bort droppet för att det inte skulle bli för mycket sammandragningar men min kropp fortsatte i samma anda. Framåt 9-tiden på mogonen så var jag ca 8 cm öppen och de ville öka droppet ännu mer. Jag bad då om att prova lustgas och att få eda eftersom jag var så trött. Vid 10 kom narkosläkaren och försökte sätta edan. Misslyckades med att få den rätt så jag fick ingen smärtlindring alls av den utan bara ont i ryggmuskeln på höger sida. Läkaren ville inte sticka igen eftersom det fanns risker med det. Då var jag sjukt trött och hade tappat all ork och använde lustgasen vid varje värk utan större effekt. 

Vid 13 hade jag fortfarande inte öppnat mig mer än 8 cm och han hade inte roterat ner ordentligt trots ökat dropp, konstanta värkar och försök att vara upprätt. Då togs beslutet att snitta mig istället, jag önskade även detta då jag insåg att jag inte hade några krafter att öppna mig ytterligare 2 cm och sedan krysta. 

Bricanyl sattes in för att ta bort värkarna, vilket de inte gjorde men de mildrade dem. Narkosläkaren som skulle sätta spinalbedövningen för snittet var samma som gjorde försöken med edan och hon misslyckades med första försöket men andra försöket fungerade och guuuud vad skönt det var att äntligen bli smärtfri! Jag kunde då öppna ögonen och hälsa på hela gänget som skulle utföra operationen!

Snittet gick jättebra, läkarna var effektiva och duktiga och eftersom varken barnet mådde dåligt eller jag så kunde de göra snittet noga och lite långsammare än om barnets hjärtljud var dåliga eller dylikt. 14.30 plockade de ut en 3570 g tung och 51 cm lång pojke som skrek på en gång och som mådde så bra så!

Igår fick vi åka hem och det firade han med att bajsa ner HELA sig efter först amningen hemma ;)

Grattis till dig Sopp! Jag är säker på att kuratorn hjälper dig och du kommer känna precis som du vill inom loppet av några dagar!

• Längtanefterlilladig
    jesspett skrev 2014-04-08 11:05:51 följande:
    Så till slut, i lördags plockades till slut vår lille son ut ur mig efter att jag stannade på 8 cm och hans huvud inte roterade sig ner i förlossningskanalen.    Blev igångsatt i fredags då jag var i 42+0 och de tyckte fostervattenmängden var i minsta laget och jag hade ett högt undertryck på blodtrycket. Kl 13 börjades igångsättningen, då var jag ca 1-2 cm öppen redan och hade ca 2 cm tapp kvar. Bardkateter sattes in och ramlade ur några timmar senare när jag var och kissade. Då skulle hinnorna tas men han låg för högt upp så de vågade inte ifall att navelsträngen ev skulle kunna halka med emellan om de gjorde ingreppet. Ca 10 min senare så gick vattnet av sig själv. Då var klockan kanske 18 och jag hade lätta värkar. Sen sattes det in värkstimulerande dropp och jag fick även cytotek (efter en lång diskussion med läkaren) för att få igång värkarna. Värkarna kom igång starkare och under natten tog de bort droppet för att det inte skulle bli för mycket sammandragningar men min kropp fortsatte i samma anda. Framåt 9-tiden på mogonen så var jag ca 8 cm öppen och de ville öka droppet ännu mer. Jag bad då om att prova lustgas och att få eda eftersom jag var så trött. Vid 10 kom narkosläkaren och försökte sätta edan. Misslyckades med att få den rätt så jag fick ingen smärtlindring alls av den utan bara ont i ryggmuskeln på höger sida. Läkaren ville inte sticka igen eftersom det fanns risker med det. Då var jag sjukt trött och hade tappat all ork och använde lustgasen vid varje värk utan större effekt.    Vid 13 hade jag fortfarande inte öppnat mig mer än 8 cm och han hade inte roterat ner ordentligt trots ökat dropp, konstanta värkar och försök att vara upprätt. Då togs beslutet att snitta mig istället, jag önskade även detta då jag insåg att jag inte hade några krafter att öppna mig ytterligare 2 cm och sedan krysta.    Bricanyl sattes in för att ta bort värkarna, vilket de inte gjorde men de mildrade dem. Narkosläkaren som skulle sätta spinalbedövningen för snittet var samma som gjorde försöken med edan och hon misslyckades med första försöket men andra försöket fungerade och guuuud vad skönt det var att äntligen bli smärtfri! Jag kunde då öppna ögonen och hälsa på hela gänget som skulle utföra operationen!   Snittet gick jättebra, läkarna var effektiva och duktiga och eftersom varken barnet mådde dåligt eller jag så kunde de göra snittet noga och lite långsammare än om barnets hjärtljud var dåliga eller dylikt. 14.30 plockade de ut en 3570 g tung och 51 cm lång pojke som skrek på en gång och som mådde så bra så!   Igår fick vi åka hem och det firade han med att bajsa ner HELA sig efter först amningen hemma ;)   Grattis till dig Sopp! Jag är säker på att kuratorn hjälper dig och du kommer känna precis som du vill inom loppet av några dagar!

Stort grattis till din son! Låter som en pärs du fått gå igenom. Men skönt att upplevelsen ändå verkar vara positiv för dig. Hur mår du efter snittet?
  • Sirek

Grattis jesspett! Skönt att allt gick bra tillslut.

Är det någon kvar som väntar på bebis nu eller har alla fått?

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014