Inlägg från: Lovely90 |Visa alla inlägg
  • Lovely90

Första barnet - BF Mars 2014

Hemkommen från dagens BM-besök. BM var lite förvånad över att se mig, ja hon trodde ju att bebisen skulle ha kommit för förra veckor sen.

Fick göra ctg för minskade fosterrörelser den senaste dagarna. Det blev två sparkar på 30 min men BM sa att bebis ändå ser ut att må bra. Hade flera sammandragningar under tiden och de gick aldrig riktigt ner i "botten". Så kanske är det så att bebis snart är på G ut.

Fick göra ultraljud också för att magen fortfarande inte växt något. Tredje gången i rad nu som SF-måttet varit detsamma. Så BM skall nu visa allt för läkaren så efter lunch får vi se hur vi går vidare. BM tyckte inte det verkade vara något konstigt men vi får se... Lite små nervös är jag allt nu...

• Lovely90
    MiCorazon skrev 2014-02-28 11:29:09 följande:

Fråga!

Blir bebisen lugnare och sparkar mindre någon dag/ar innan förlossning?

Både igår och idag så är min bebis mycket lugnare och håller inte igång som han brukar göra. Kände en liten puff igårkväll och sen lite hicka när vi la oss och nu precis en spark. Men annars brukar han hålla på nästan hela tiden med kanske nån halvtimmes paus ibland.

Kan det vara att han fixerat sig? Blir rörelsemönstret annorlunda då?

Blir orolig och tänker nog åka in om han inte kommer igång i em. ska först dricka lite kall cola och sen om det får igång honom..

Har varit precis samma för mig de senaste dagarna, har känt bebisen men inte i närheten av lika mycket som innan. Fick göra ctg på BM besöket idag och bebis ser ut att må bra men har lugnat sig väldigt mycket. BM sa att det kan vara så att bebis vilar upp sig för att snart komma ut. Så kan vara lika för dig i så fall. Men BM sa att man skall alltid kontakta förlossningen om man är orolig och göra ctg där, bättre att bara på den säkra sidan sa hon.
  • Lovely90

Pratade med BM precis, läkaren tyckte att kurvorna såg normala ut men om jag märker fortsatt minskade rörelser skall kah kontakta förlossningen. Nytt besök på tisdag och då skall vi uppskatta vikt på bebisen eftersom magen inte växt. Har ju mycket sammandragningar med så enligt BM kan det kanske vara på G och i samband med sammandragningar rör sig bebis mindre. Än så länge allt bra alltså :).

• Lovely90
    Hallonpaj88 skrev 2014-02-28 11:54:30 följande:
    Nu är han är våran lilla pojke. 3825 gr och 51 cm. Allt började bra men det slutade med sugklocka.
    Herregud det var det värsta jag varit med om. Hade aldrig klarat det utan epidural, lustgas och fantastisk personal på BB stockholm men detta vill jag aldrig vara med om igen. Trodde jag skulle dö. Sprack rätt mycket så opererades i natt och ligger med kateter. Ont gör det men inget slår känslan att våran bebis ligger på mitt bröst. Obeskrivligt <3
    Jag är stolt över mig själv hur jäkla stark man är. Det är mitt tips till er, fast man stundtals skriker att man dör så har man så sjukt mycket krafter :)
    Skriver mer när jag orkar och landat lite mer.
    Stort grattis! Hoppas ni mår bra trots sugklocka och att du sprack. Snutta bebis ordentligt nu!! Längtar så efter att få snutta jag med nu. Haha.
  • Lovely90

Jag har tänkt ha en "blondinbella förlossning" känns som hon hade en perfekt förlossning och det har jag med tänkt mig ;). 

• Lovely90
    MiCorazon skrev 2014-02-28 18:57:59 följande:
    Om man sätter upp som målbild och assimilerar att man är blondinbella så kanske det blir så :D skämt åsido.

Det ska bli så himla spännande och få se hur min och alla andra på trådens förlossningar kommer att bli!

Om jag får gissa för mig, så tror jag på en hejdundrande mensvärk och tryck i mage och korsrygg ända ner i låren som man knappt står ut med + att jag kommer nog spy av smärtan + rätt skakig och frossa... Har haft det så när jag har legat och varit halvt medvetslös pga fruktansvärda menssmärtor så kan tänka mig att det blir så plus värre nu vid förlossningen. Sen säkert en massa nya smärtor som man aldrig känt förut.

:P
    Jag har knappt någon mensvärk alls, när jag började med p-piller försvann mensvärken helt. Så när jag i veckan berättade för mamma att jag vaknade med värk i ryggen så frågade hon om det kändes som mensvärk, varpå jag svarade "jag vet inte" minns inte hur mensvärk i ryggen känns men det är mycket möjligt att det känns så. Hur det känns i magen minns jag och det har jag känt av litegrann nu under graviditeten men har bara haft lite "mes-ont" så jag vet inte riktigt vad jag skall föreställa mig för smärta under förlossningen, tänker att det kommer göra svin ont men att jag kommer kunna hantera det bra :).
  • Lovely90
    SEM skrev 2014-02-28 19:03:50 följande:

Haha! Underbar inställning ;) däremot så tro jag hon är grym på att mentalt förbereda sig:)
    Haha, men tror att förlossningen åtminstonde går lite enklare om man går in med inställningen att man skall klara den bra. Om man går in med inställningen att den kommer vara riktigt tuff så tror jag risken att den faktiskt blir det ökar. Så därför går jag in med inställningen att det kommer gå som en dans ;)
  • Lovely90
    SEM skrev 2014-02-28 21:03:46 följande:
    Ja, det är ju faktiskt så.. hur vi tänker, påverkar otroligt mycket! Men det kan ibland gå som vi inte ha tänkt oss, och då är det viktigt att prata om det efteråt :)
    Nej, det är klart. Tycker absolut man skall prata om det. Jag är ganska bra på att inte ta åt mig av andras beskrivningar och historier utan håller fast vid min bild så därför påverkas jag inte så mycket om någon hade en tuff förlossning. Hade nog inte ens vågar bli gravid då för i min släkt så växer inte drömförlossningar på träd precis, men det tänkte jag ändra på ;),
  • Lovely90
    carina87 skrev 2014-03-01 10:20:23 följande:

Valross nr 5 här. Dreglar för fullt och har i natt väckt mig själv för att jag snarkar.

Det där med sex ja, han ändrade sig ang. "Nej jag har inga problem med det" när han fick veta att jag är öppen, meeeeen det var inte så svårt att övertala honom ;)

Ett annat valrossproblem; vi har monterat upp spjälsängen och ställt vid min sida sängen, så momentet att stiga upp är en utmaning i sig.

Haha. Vår spjälsäng står hos svärmor och väntar, de får köra hit den när vi är på bb. Jag sa att jag måste kunna rulla ur sängen på morgonen och ramla i sängen på kvällen så spjälsängen får vänta! Stackars sambon får mest hålla med nu förtiden...
  • Lovely90

Till er som funderar på att åka in till förlossningen p.g.a minskade fosterrörelser - gör det! Jag fick ju som sagt göra ctg hos BM igår för att bebis knappt rört sig på ett par dagar. BM blev inte irriterad på mig men nästan för att jag inte kontaktat förlossningen och kollat upp det. Hon menade på att man alltid skall kolla upp det om man är orolig (nu var ju inte jag jätte orolig eftersom jag känt bebis litegrann men i alla fall). Dessutom sa hon till mig att så fort jag märker minskade fosterrörelser igen så skall jag kontakta förlossningen och undersökas där. Hon har t.o.m skrivit in det i min journal för att jag skall slippa att någon ifråga sätter mig. Så det kan ju vara ett tips om ni ringer till förlossningar som inte tar er på allvar - säg säg att era barnmorskor säger att ni skall komma in och undersökas!

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014