Inlägg från: Lovely90 |Visa alla inlägg
  • Lovely90

Första barnet - BF Mars 2014

ananas86 skrev 2014-01-14 22:41:10 följande:

Okej, fick för mig att du skrivit att din bebis vänt sig, vet inte varifrån jag fått det..

Men hoppas bebis vänder sig inom de närmsta veckorna nu då! För du ville väl inte vara med om vändningsförök va?

Ja, vi har ju några veckor på oss att smälta detta nu, så det kommer nog lägga sig snart.

Men hur långt innan bestäms det om det blir snitt för din del? När "måste" bebis ha vänt sig?

Funderar en del över hur det blir om vi skaffar fler barn och jag aldrig kommer kunna föda "vanligt", man kan väl inte bli snittad hur många gånger som helst..

Får väl tänka som mamma och svärmor, först fokusera på detta barnet.. Hur det blir med fler barn får vi väl ta den dagen det kommer.

Ska i alla fall be dem göra en riktig undersökning/utredning efter denna graviditeten, så jag vet om jag nånsin kommer kunna föda vaginalt..
    Efter två snitt så måste du fortsätta snittas, min mamma har fött tre barn ned snitt oxh ett vaginalt så tre barn kan du i alla fall få med snitt :)
  • Lovely90

Vi var på första förädraträffen i måndags, då pratade vi mycket om hur graviditeten påverkat oss och om förlossningen. Vi fick även göra lite andnings övningar.

I tisdags var vi på besök på förlossning och bb, då fick vi se hur de olika rummen ser ut och vad det finns för olika alternativ att välja under förlossningen.

Nu på måndag och två måndagar till skall vi på ytterligare föräldragruppsträffar, vet inte riktigt vad vi skall göra då men det blir säkert bra :).

• Lovely90
    Joma skrev 2014-01-18 22:20:03 följande:

Ja Gud jag hade aldrig vågat ha utan spjälskyddet! De känns som en billig försäkring :)

Är de många här inne som bloggar förresten? :)

Jag bloggar på lindaviola.blogg.se :)
  • Lovely90

Vi har tjejnamn klart, blir det en flicka så får hon namnet Svea. Det har varit klart sen långt tillbaka. Jag har sagt sen jag var liten att jag vill ha en dotter som heter Svea. Sambon tyckte det var fint så vi bestämde oss för det.

Om det däremot blir en pojk har vi större problem, jag och sambon kommer inte direkt överens där. Sambon tycker Theo eller Oliver. Jag tycker Vilmer, Kasper eller Hampus. Sedan gillar vi båda Love men vi har en gammal gemensam kompis som heter det och han har en väldigt stark personlighet och därför är vi rädda att hela tiden förknippa namnet med honom.

• Lovely90
    Mia86gbg skrev 2014-01-19 10:46:46 följande:
    Svea slåss min man för men jag har en gammal släkting som heter det. Svårt att veta om det är ok att döpa till samma.
    Både min gammelmormor (mammas sida) och gammelfarmor (pappas sida) hette det. Tyvärr är båda döda nu, gammelmormor dog för ca.1 årsen men hoppas att gammelmorfar skall hinna träffa "nya" Svea om det nu blir en flicka :).
  • Lovely90
    Joma skrev 2014-01-19 13:30:20 följande:
    Jag måste bara fråga....är det bara jag som har SJUKT låg smärtgräns å är lite orolig för hur man ska klara förlossningen? Jag överdriver inte när jag betonar att den är sjukt låg, håller typ på å gråta om jag slår i en tå eller som när jag pierca läppen så svimma jag nästan! Haha.. Eller ni alla har hög smärtgräns å är såna superwomans? :)
    Jag har också funderat lite på det där med smärtgräns. Har scolios och är van vid att ständigt ha ont i ryggen men har liksom lärt mig att leva med den smärtan så jag tänker oftast inte på att jag har ont. Men eftersom jag nästan alltid har ont i ryggen så funderar jag på om jag har låg smärtgräns pga att jag alltid har ont och därmed kommer ha SVIN ont under förlossningen. Eller så kanske det är så att jag har högsmärtgräns eftersom jag klarar av att leva som vanligt trots att jag har ont. Ja, det återstår väl att se, hoppas på att jag skall klara smärtan bra :)
  • Lovely90
    Saltad skrev 2014-01-20 11:47:48 följande:

Jag behöver hjälp och lite tips!

Jag kan inte bestämma mig hur länge jag ska jobba.. Vilket problem va? ;)

Är nu i vecka 32+4 och bf är 12/3. Jag mår för tillfället fortfarande bra och känner mig någorlunda pigg. Det är först nu jag känner att magen överhuvudtaget "tar i". Är förskollärare och har fått hel gravpenning beviljad, så jag får gå hem när jag vill. Hade planerat att jobba ca tre dagar i veckan fram tills den 20/2 då jag tänkte vara helt ledig framåt. Nu vet jag dock inte alls vad jag känner. Det känns lång till 20/2, men samtidigt vet jag inte vad jag ska sysselsätta mig med hemma om jag skulle va hemma helt redan.. Suck! Vad jag känner mig gnällig! Inte nöjd med något..
    Ska jobba tis, ons, tors denna veckan i alla fall, Sen vet jag inte hur jag ska göra.

Måste skicka in papperna till FK om vilka dagar jag tar också vilket stressar lite det med. Den kvinnan jag pratade med på FK häromdagen verkade tycka att jag va en idiot som inte gick hem helt när jag fick. Och min BM tycker också att jag borde sluta jobba för att inte slita ut mig. Men jag är så rädd att bli rastlös fastän jag känner att jobbet börjar "ta" lite mycket. Känner mig mest slö och omotiverad för tillfället tror jag.

Jag behöver peppande ord och tips!
    Kanske någon annan som har funderingar kring att gå hem från jobbet osv?

Jag har exakt samma problem som du! Jobbar som förskollärare i en 1-4 års barngrupp, 35 barn på 6 pedagoger.

Känner mig väldigt pigg och har inga problem alls på jobbet. Har också beviljad graviditetspenning och kan gå när jag vill. Först ville jag inte gå alls men nu har jag trots allt bestämt mig för att lyssna på BM och gå hem en månad innan BF. Försöker nu förbereda mig mentalt på att gå hemma och försöker komma på saker som jag kan göra. Är jätte rädd att jag skall bli både uttråkad, rastlös och nerstämd.

Vi får väl dock se det som ett "lyx" problem, många har ju det väldigt jobbigt sista tiden.
  • Lovely90

Jag mår fortfarande väldigt bra, men det är klart att det finns lite krämpor här med.

- Mycket sammandragningar, framförallt på kvällarna när jag ligger i soffan.
    - Molande mesvärk om kvällarna.
    - Öm mage pga alla sparkar.
    - Känningar i ischias nerven till och från.

Som ni ser ingenting som gör vardagen speciellt svår. Skall dock jobba min sista vecka nästa vecka då BM tycker att sammandragningarna och "mensvärken" är tecken på att jag behöver vila.

Skall till BM imorgon och ser framemot att få mäta magen och även att väga mig. Tror jag börjar närma mig +10kg nu :|.

• Lovely90

Igårkväll fick min kusin en liten pojke, BF+ 15. Förbereder mig nu på en lång graviditet med mycket bebismys ????

• Lovely90

Var hos BM idag, bebis är nu fixerad och verkar ligga ganska långt ner och redo att komma ut för BM var rädd att jag skulle föda för tidigt om jag inte börjar ta det lugnt nu.

Jobbar sista veckan nästa vecka och får inte gymma mer utan bara gå promenader, simma och göra "gravid övningar" hemma. Som tur är får jag fortsätta som gymnastiktränare ända tills bebis kommer :).

SF måttet var samma som sist, 31cm (är i v.33+6) men BM sa att det beror på fixeringen, nästa gång kommer måttet ha ändrats säger hon :).

Gällande det ni skriver om törst så är jag mycket törstigare nu än förut. Vaknar flera gånger på natten oxh dricker. Konstigt nog behöver jag aldrig gå upp och kissa. Haha.

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014