Inlägg från: Lovely90 |Visa alla inlägg
  • Lovely90

Första barnet - BF Mars 2014

majsa88 skrev 2014-02-16 15:10:59 följande:

AAAAJJ !!! Kan knappt stå upp. Strålar så äckligt o blygdbenet så att jag slänger mig snabbt i soffan. Anyone?

Jag har haft massa stickningar ner i hela underlivet enda sen bebis fixerade sig för några veckor sen. Ibland gör det som du säger extremt ont när jag ställer mig upp men jag brukar pina mig igenom det och efter en liten stund brukar det släppa :)
  • Lovely90
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-16 17:06:46 följande:

Jag är orolig för att min bebis ska vara stor när han föds. Jag har läst & hört att SF mått inte alls kan säga hur stort barn man bär. I vecka 35+0 var mitt SF mått 32 cm. Alla säger att vi kommer få en stor bebis. För dels är jag 177 cm lång & hade BMI 28 vid inskrivning. Sen är min man 197 cm lång. Dock är min mage ganska liten men har haft vänner vars mage varit liten & de fött en bebis på 4.5 kilo. Det borde ju spela lite roll hur stor man var när man själv föddes. Jag vägde 3460 gram & var 53 cm. Min man vägde 3300 gram & var 53 cm. Helt normala alltså. Min mammas kollega fick barn förra helgen. 60 cm lång & 5.6 kilo OH MY GOD!!!!! Tror ni jag kan ta upp min oro för min BM?

Tycker du skall prata med din barnmorska om din oro, sen tror jag inte du behöver oroa dig för en riktigt så stor bebis, det måste ju vara väldigt ovanligt. Min BM tror att jag har en liten bebis i lin mage, hon tippar att den kommer väga omkring 3000g.

Lite kul att du bara vägde 10g mer än mig när jag föddes och jag var bara 49 cm lång.
  • Lovely90
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-17 15:53:53 följande:
    Varit på samtal på förlossningen nu. Vi ska skriva ett förlossningskontrakt nästa vecka tillsammans med överläkare & barnmorska. Det kommer bli så att jag får komma in på förlossningen några dagar innan BF. Om tappen har börjat mjukna så sätts jag igång. Går det inte så får jag komma tillbaka var tredje dag för koll. När de satt igång mig kommer jag bli inlagd & kommer inte lämna sjukhuset fören jag fött.ag kommer få ryggbedövning satt direkt i ryggen när jag skrivs in & när värkarna sen startar så är det bara att fylla på med bedövning. De kommer ha noga koll på mig & barnet. Det får ta max 3 dygn om man sätts igång innan barnet är fött. Annars blir det snitt. Om mina riktiga värkar sen börjar & inget händer, det öppnas inte. Då kommer jag bli snittad. Detta känns okej. Jag vill absolut inte gå över tiden & det känns bra med ryggbedövning som läggs tidigt. De verkar lyssna på mig iaf.
    Skönt att de lyssnade på dig och det verkar ju som en bra plan skulle jag säga :).
  • Lovely90
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-17 18:55:09 följande:
    Låter mycket bättre med varje vecka, här i Halland är det varannan vecka som gäller. För mig blir det varannan vecka f.r.o.m. vecka 35.
    Jag bor också i Halland men går var 10:e dag sen ett par veckor tillbaka. För att få tider som passar så har jag varit i princip en gång i veckan nu :)
  • Lovely90
    majsa88 skrev 2014-02-18 05:28:58 följande:

Herregud för denna lill killen i magen. Han har varit sjövild nu 3 timmar o inte ens vilat i 5 min. Hela magen blir upp o ner. Han har under flera veckor bara sparkat på vänster sidan, men nu är hela magen sne med en jätte kula på högersida som en klump o sparkas nu bara på höger sida. Men inte lugn 1 sek, han sparkar o har sig nästan som att han är jagad av getingar elle befinner sig i deras bo. Jag ska inte klaga, MEN när han rör sig på de viset så får jag så sååå ont typ i mellangården, anus o vagina.

Känns som att han sparkar med huvudet ner , så kraftigt o så smärtsamt att jag ligge i foster ställning o är nervös inför nästa tryck. Det är så smärtsamt o kraftfullt att jag hoppar till skriker och typ håller andan o halv trycker emot. Ett kraftigt tryck där I södra delen. Min man har t.om vaknat av att jag hoppar o skriker till.

Vill säga att detta händer nu endast när han är så vild, galet vild.

Ska det vara så här? Våga inte sova om han ska hålla på så här... har ni haft det så?

Det låter som bebisen i min mage - bortsett från att det händer varje dag. Har varit öm i magen i flera omgångar för att bebisen sparkar så hårt. Hela jag hoppar till vid vissa sparkar och för att inte tala om när det sticker till där nere. Fy sjutton!
  • Lovely90

Har tillbringat förmiddagen åt att försöka gravidfotografera mig själv, inte det lättaste att få bra fokus med självutlösaren inte. Fick tillslut två hyffsade bilder så det känns väl värt besväret ändå.

Om en liten stund bär det av till BM, får se hur hennes dom lyder idag. När jag var där förra veckan trodde hon ju knappt jag skulle komma till dagens besök. Hmm... har hon fel om att bebisen kommer komma tidigare tro? Har ju haft mensvärks känningar i magen i flera veckor nu så jag vet inte om det känns som att bebisen verkligen är på G..

• Lovely90
    majsa88 skrev 2014-02-18 13:24:31 följande:

Varför tror hon att du ska föda tidigt? Jag tror det är.vanligt med mensvärk veckorna innan. Eller de verkar så. Men man kan ju hoppas att man inte går över tiden iaf. Jag hoppas på att föda vecka 39 alltså 38+

Alltså jag vet egentligen inte varför hon tror det men hon har sagt det i flera veckor. Ett tag trodde hon att bebisen skulle komma innan jag hann gå på ledigt dvs 4,5 vecka innan BF. Imorgon är det två veckor till BF så det känns ju inte som det är så farligt om bebisen tittar ut nu. Men har haft mensvärk i flera veckors tid i samband med sammandragningar när jag vilar, så det är väl därför. Jag själv är inte lika säker på att den kommer tidiges för jag har inte haft jätte ont utan mest att jag känt av det, så allt känns fortfarande väldigt långt bort..
  • Lovely90

Både jag och min sambo vill helst ha ett syskon nära, 2 år emellan. Vi har båda två småsyskon som är 2 år yngre och vill att våra barn skall ha samma närhet till ett syskon. Sedan ville vi från början ha ett barn till 2 år efter det men den senaste tiden har jag börjat fundera på om det tredje barnet inte skall få komma lite senare. En liten sladdis helt enkelt. Men det återstår ju att se , det är så vi drömt innan men verkligheten kanske ter sig helt annorlunda. Det är ingen som vet.

• Lovely90
    SEM skrev 2014-02-18 16:19:33 följande:

detta är min 2a dag hemma från jobbet.. jag har 2 veckor kvar till BF...

redan uttråkad... VAD GÖR MAN?! Ni som har varit hemma ett tag, vad har ni aktiverat er med?! herregud.... väntans tider gör mig uttråkad.. :p

Promenerar, storstäder lägenheten, torka ur alla skåp, ugn osv. Fyller frysen genom att baka. Syr amningskudde. Sitter framför familjeliv och gravidbloggar. Går till barnmorskan. Ja, det är väl ungefär vad jag gör. Idag frågade min BM hur det var med mig, bra svarade jag. Och sen tillade jag "uttråkad" varpå hon svarade; du är lite uttråkad ja, det ser jag...

Hon har nog lite skuldkänslor för det var hon som sa till mig att jag måste sluta jobba och börja ta det lugnt. Nu såg hon att jag hade det tråkigt istället. Haha.
  • Lovely90

Ledsen att göra er besvikna som trott att en igångsättning går fort. Att bli igångsatt innebär oftast en utdragen förlossning eftersom hormonet i kroppen som sätter igång en förlossning naturligt inte finns där.

Fördelen med att bli igångsatt är väl att man vet att bebisen kommer inom 2-3 dygn men det går inte sådär fort som man kanske tänkt sig.

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014