Inlägg från: Lovely90 |Visa alla inlägg
  • Lovely90

Första barnet - BF Mars 2014

MiCorazon skrev 2014-01-22 21:03:32 följande:
    Jag vill också att min ska fixeras!! :) Känner du skillnad i magen nu när bebisen är fixerad? Och vad menar hon med att sf-måttet kommer vara förändrat? Mindre eller större? Vi ligger ganska lika i graviditeten, går över i vecka 34 imorgon.

Den hade inte växt sen sist (två veckor sen) utan låg på 31 både idag och förra gången. Det sa hon berodde på att magen sjunkit och därför syns det inte på måttet att den en är större men den växer fortfarande och nästa gång skall magen ha växt :). Jag kännerr ingen jätte stor skillnad på magen egentligen. Bebis har legat med huvudet ner ganska länge men inte fixerad. Har dock känt massa stickningar i underlivet så jag har känt när den tryckt sig neråt. Känner ju Dick att magen mest putar rakt fram, ganska långt ner :)
  • Lovely90
    j3nnyy skrev 2014-01-23 16:23:49 följande:

Har ni börjat packa bb väskan eller när tror ni det är lagom att göra det?

Jag har inte börjat än, men börjat göra en lista på vad jag skall packa ner. Jobbar nästa vecka också sen går jag på ledigt f.o.m februari, tror jag kommer packa väskan ganska snart därefter för BM verkar tro att bebis kommer komma tidigare än BF som är 5/3.
  • Lovely90
    j3nnyy skrev 2014-01-23 17:10:39 följande:
    Har oxå börjat med en lista, men känns som att jag kommer bli tokig o se den där väskan stå o vänta! Varför tror hon bebisen ska komma tidigare?
    Jag vet inte riktigt varför, men bebis var fixerad och låg ganska långt ner sp det beror kanske på det då. Hon sa i alla fall att jag bara får jobba nästa vecka med sen skall jag gå hem och vila så att bebis inte kommer för tidigt. Hon tror absolut inte att jag kommer gå över tiden utan hoppas på att bebis skall ligga kvar till i alla fall v37. Får inte liv att träna längre heller för då tror hon bebis kommer.

Jag har varit skit nervös nu hela dagen för att bebis skall komma för tidigt. Varje sammandragning, molande mensvärk och sticknig i underlivet har jag trott att bebis är på G. Har inte varit orolig på hela graviditeten men nu är jag banbenej det!

Skall till BM igen på fredag nästa vecka och se varför hon tror den kommer komma tidigare. Får väl se om hon kanske kan kolla livmodertappen på mig så kanske man kan bli lite lugnare igen :).
  • Lovely90

Ja, bebis kan fixeras tidigt och ändå ligga kvar länge i magen. Men tror det handlar om hur långt ner bebis sjunkit, det är ändå en bit den skall sjunka ner innan den kommer ut.

Sedan tror jag att det i mitt fall handlar om att jag dels jobbar heltid som förskollärare med småbarn, sedan är jag gymnastiktränare 11h/vecka och sedan så gymmar jag själv. Så nu blir det inget mer gym, och från och med fredag nästa vecka inget jobb. Gymnastiken sa hon att jag kan fortsätta med så länge det känns bra för jag behöver inte anstränga mig så mycket där. 

Så det BM menar är väl att det är dags att jag börjar ta det lugnt om inte bebis skall komma ut snart utan ligga kvar och gotta till sig lite till. Hon tror nämligen att bebis är ganska liten och behöver helst 3-4 veckor till i magen för att växa till sig.

• Lovely90
    biodynamisk skrev 2014-01-24 10:11:56 följande:

Var hos bm igår. Hjärtljud och så såg bra ut. Även blodvärdet som låg på 120 så jag slipper nog järntabletterna helt och hållet smile1.gif Däremot vat sf-måttet för lågt. Fick en extra tid nästa vecka för att se hur det utvecklar sig. Kan bero på att han ligger väldigt långt ner så jag var inte så orolig igår men nu börjar oron smyga sig på... Tänk om han inte vuxit som han ska? Det värsta är att jag börjar ifrågasätta val som jag gjort som att jag skulle inte ha färgat håret och jag skulle inte använt min salva mot psoriasis fast läkaren sa att det var ok, jag bore ha vetat bättre typ...Aahrrghh, måtte denna veckan gå fort smile4.gif

Mitt sf-mått hade inte ändrats efter att bebis fixerat sig. Det låg på 31 både i v. 32+6 och i v.34+6. BM sa att det beror på att bebis nu är fixerad. Så det är nog ingen fara :). Sen skall ju måttet ändras fortsättningsvis men det var inget konstigt att det var samma :).
  • Lovely90
    kucke skrev 2014-01-24 13:45:43 följande:

Är det bara jag som upplever att bäbisen inte alls är lika aktiv som alla andras här? Känner tydliga rörelser varje dag. Men sällan magen "rör på sig" och börjar bli orolig att nått inte är bra :(

Ser att ni är en del som har låga sf mått, medan mitt problem är tvärtom. Min bäbis ligger över översta kurvan och även det ger mig mycket oro och ångest.

Skall vara helt ärlig mot er ang. min längd, men det är väldigt känsligt för mig då jag blivit mobbad för det hela skolgången och även idag får höra spydiga kommentarer.

Jag är bara 145 cm och har alltid trott jag skulle få en lite mindre bäbis, och min man är bara 172 cm så jag förstår inte hur vår pyris har börjat klättra över översta sf måttet. Jag är livrädd att han/hon inte är frisk och att det blir en mer riskabel förlossning om barnet är större än normalt, när jag är så liten.

Där jag bor så får man inte KS bara för man är orolig eller barnet är stort. De är väldigt hårda med de reglerna och knappt tvillingfödsel får KS om de ligger rätt.

Blev ett ledsamt inlägg, men kände jag behövde pratat av mig och tack för ni lyssnar :)

Bara för att SF-måttet ligger högt behöver inte bebisen vara så stor, lika så när det är tvärt om. Hur bebisen ligger och hur mycket fostervatten du har spelar också in. Men jag förstår din oro!
  • Lovely90

Har legat hela morgonen med sammandragningar och mensvärk, så frågan är hur mycket man vågar hitta på idag?

• Lovely90
    Tinapina skrev 2014-01-27 11:36:09 följande:

Ni som har bebisar som ligger med huvudet neråt, vart känner ni sparkar?

Jag känner sparkar på vänster sida nedanför revbenen, sen känner jag rumpan som buffar ut ibland på höger sidan.

Måste säga att min mage känns jätte konstig just nu när jag ligger och vilar på min rast. Jag är helt platt från bröstet ner till 2 cm ovanför naveln. Har bebis sjunkit ner ännu mer tro? Hen är ju redan fixerad..
  • Lovely90
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-27 13:12:11 följande:
    Igår började sammandragningarna komma tätare & tätare. Vid minsta ansträngning blev magen som en sten. Men det gjorde inte ont alls. Idag för cirka 2 timmar sedan började jag få en konstig tyngd eller värk i nedre delen av magen. Magen blir hård & sen släpper det. Så håller det på så. Flytningarna har ökat dramatiskt på några timmar. Men de luktar inget. Känner mig trött & lite illamående. Har ingen molvärk eller mensvärk men en annan typ av värk. Det gör inte ont, mer obehagligt. Undrar om huvudet som var ruckbart förra veckan borrar sig neråt. Känner någon igen sig?

Så har jag det med! Fast bebis här är redan fixerad men jag tror den borrar sig ännu längre ner. Igårkväll kändes det som bebisen höll på att gräva SKF ur. Hade jag inte vetat att man skall ha jävligt ont när bebisen kommer ut hade jag trott att den var påväg!
  • Lovely90
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-27 19:55:00 följande:

Trots ont i magen (dum som man är) åkte vi till gekås i eftermiddags.
    Otroligt skönt för det var knappt något folk alls som vågade sig ut i snöyran som råder här nere nu.
    Vi gick väldigt lugnt & fikade. Besöket tog knappt 2 timmar. Ändå fick jag sammandragningar HELA tiden.
    Jag har lagt in lite bilder i bildtråden som ni kan kika på om ni vill.

Skulle också behöva komma till Gekås en sista gång men tvivlar på om jag kommer hinna med/ klara av det. Fick sammandragningar fem gånger på 30 min när vi handlade mat igår så känns inte som Gekås är rätt forum för mig just nu.

Sen blir jag ju extra orolig när BM säger att jag måste ta det lugnt nu om inte bebis skall komma förtidigt. Jobbar min sista vecka nu oxh hade både sammandragningar och små förvärkar hela dagen..
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014