• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Längtanefterlilladig
    MagdalenaZ skrev 2014-01-06 20:22:12 följande:
    Det här med 10 pappadagar ska ni inte anmäla än. När barnet föds, ska pappan anmäla "tillfällig föräldrapenning vid barns födelse", sen ska han vara hemma dessa 10 arbetsdagar (man kan tex ta 5 hela dagar och 10 halvdagar, men totalt 10 hela arbetsdagar), sen ANSÖKA.. det går alltså inte att ansöka dessa dagar i förhand. Sen kan man ta ut dessa 10 dagar inom 60 dagar (två månader från att barnet är fött). Så han kan tex välja att vara hemma måndag-tisdag i 5 veckor.. MEN, dagen måste ha passerat för att kunna ansöka. Det funkar på samma sätt med VAB.. Föräldrapenningen är de enda dagar man kan planera framåt i tiden. 10 pappadagar görs på samma sätt oavsett om föräldrarna är gifta eller sambo. 1) Barnet föds 2) Pappa anmäler tillfällig föräldrapenning vid barns födelse 3) Pappan är hemma 10 hela arbetsdagar 4) Ansöker om ersättning för de arbetsdagar han förlorat

Tack snälla för infon
  • Längtanefterlilladig

Vilka veckor får/fick ni komma till er BM. Får ni lämna urinprov alla gånger? Jag har varit där vecka 8 hälsosamtal, vecka 12 inskrivning, vecka 25 var jag där. Inget urinprov. Nästa besök blir inte fören 22/1 är då i vecka 33. Om man t.ex ska kunna upptäcka havandeskapsförgiftning måste ju regelbundna kontroller göras med blodtryck & urinprover. Konstigt!!

• Hallonpaj88
    MagdalenaZ skrev 2014-01-06 20:22:12 följande:

Det här med 10 pappadagar ska ni inte anmäla än.
    När barnet föds, ska pappan anmäla "tillfällig föräldrapenning vid barns födelse", sen ska han vara hemma dessa 10 arbetsdagar (man kan tex ta 5 hela dagar och 10 halvdagar, men totalt 10 hela arbetsdagar), sen ANSÖKA.. det går alltså inte att ansöka dessa dagar i förhand. Sen kan man ta ut dessa 10 dagar inom 60 dagar (två månader från att barnet är fött). Så han kan tex välja att vara hemma måndag-tisdag i 5 veckor..
    MEN, dagen måste ha passerat för att kunna ansöka. Det funkar på samma sätt med VAB.. Föräldrapenningen är de enda dagar man kan planera framåt i tiden.

10 pappadagar görs på samma sätt oavsett om föräldrarna är gifta eller sambo. 1) Barnet föds 2) Pappa anmäler tillfällig föräldrapenning vid barns födelse 3) Pappan är hemma 10 hela arbetsdagar 4) Ansöker om ersättning för de arbetsdagar han förlorat

Superbra info! Detta lugnade min sambo som varit orolig hur det går till :)
  • Hallonpaj88
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-06 21:04:42 följande:

Vilka veckor får/fick ni komma till er BM. Får ni lämna urinprov alla gånger? Jag har varit där vecka 8 hälsosamtal, vecka 12 inskrivning, vecka 25 var jag där. Inget urinprov. Nästa besök blir inte fören 22/1 är då i vecka 33. Om man t.ex ska kunna upptäcka havandeskapsförgiftning måste ju regelbundna kontroller göras med blodtryck & urinprover. Konstigt!!

Jag var där v 11 inskrivning, vecka 24, vecka 27, vecka 30 och nu ska jag gå varannan vecka fram till förlossningen. Har dock bara gjort urinprov i v 11 och sen i vecka 27 när vi misstänkte uvi.

Konstigt att du inte får tätare kontroller.
  • SEM

Jag har bara gjort urinprov en gång.. Tyck det också är konstigt, de borde ta regelbundet, ifall det visar nått.. Man kan ju bita ihop för mycket.. Däremot blodprov o grejer (blodtryck)ha tagit lite oftare.. Jag går nu var tredje vecka.
  • Tinapina

Jag har heller inte så täta kontroller. V 12el13, ul v18, BM v 25,31,35,37 och 39. I vårt landsting är det vad jag förstår ett standard protokoll. Dock så har jag varit på kliniken i Malmö 2 ggr för att konstatera graviditet innan vecka 12. Vi har foto på vår bebis när hon enbart var ett fyrcelligt embryo innan hon sattes tillbaka i min livmoder:)

• jesspett

Hm, jag var där i v.8, v12, v25 vill jag säga och sen nu sist i v29 och hädanefter är det varannan vecka som gäller fram till veckan innan bf, sen har vi ett besök bokat bf-veckan också och om det inte kommit något då så fattade jag det som att vi ska ha ett möte igen om ytterligare en vecka typ.

Tog blodprov v12, 25 och 29, kissade på sticka v 12 o 29, tog blodtryck alla gånger, mätt magen, lyssna på bebis hjärtljud och "stämma av" att jag mår bra i övrigt de sista två gångerna. Sist så vägdes jag också vilket jag annars bara gjort i v 8.

• LillsmurfanLisa
    j3nnyy skrev 2014-01-06 13:02:34 följande:
    När vi renoverade badrummet för ett år sen tog vi bort vårat stoora badkar o byggde en dusch istället. Gud vad jag ångrar mig nu!!! Vill kunna ligga i badet o framför allt sitta där och raka benen o sånt. Idag fick jag för mig att sätta mig på golvet, kan inte stå på ett ben för då känns de som att höfterna ska gå av, har tidigare kunnat böja mig ner bara men igår höll jag på att svimma av, men de va inte de smartaste att sätta sig ner på golvet, fick visserligen raka benen haha men kom ju fasiken inte upp! Kände mig som en strandad val där jag satt på golvet så fick lov o ropa på killen som fick sig ett gott skratt :)
    Haha, jag fick mig ett gott skratt jag också nu :)

Min sambo och jag har bestämt oss för att kasta ut duschen och installera badkar i vårt badrum i nya lägenheten (badrummet är typ precis nygjort). Vi klarar oss inte utan badkar - och tänk vad mysigt det blir sen när man kan bada med bebis!
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014