• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Annnanym
    Tinapina skrev 2014-01-07 08:49:31 följande:
    Vad kan man göra åt riktigt lågt blodtryck?
    Det undrar jag med, och svaret är tydligen: ingenting. Anpassa vardagen... Hur lågt har du? Mitt har alltid legat på 120/70 men såfort jag blev gravid så sjönk det och nu sist låg det på 93/50. Jag har helt enkelt fått sakta ner och tänka på när jag reser mig etc, men det funkar faktiskt ganska bra ändå, i början var det som värst, då svimmade jag och fick svimningskänslor titt som tätt. Jag tänker att jag hellre har för lågt blodtryck, än för högt! 
  • paulineee

Hej tjejer. En liten fundering... Jag är rätt övertygad på att delar av min slempropp gått. Började med att jag hade riktigt ont i underlivet igår, och på kvällen hade jag en himla konstig, seeeeeg, genomskinlig flygning. Tänkte direkt att det måste vara en del av slemproppen. Efter att ha googlat runt verkar det som att proppen kan gå och komma tillbaka så släppte det och gick och la mig. Nu på morgonen händer samma sak, slemmig seg flygning i trosan. Inte alls som mina flytningar brukar vara. Är i vecka 31+1 (32) någon som varit med om liknade? Tacksam för svar!!

• Heene

Ett till BMbesök avklarat idag =D
    Har hittills vart på besök i v10 (inskrivning), 26, 29 och 31 (idag), och jag kommer gå varannan vecka nu fram till bäbis är här. Har hittills bara tagit urinprov på inskrivningen.
    Allt ser fortfarande tiptop ut på alla värden. hon visste inte säkert hur bäbis låg men hon trodde att huvudet låg neråt, men  inte fixerat, så hen kan fortfarande snurra runt som hen vill =)
    Och mitt järnvärde har gått upp!! sen inskrivning. trodde jag knappt var möjligt, men är så glad att jag kommer slippa äta järntabletter öht under graviditeten. har vart nere på 118 som lägst men var nu uppe i 127 så får se det som riktigt bra =)

• Längtanefterlilladig
    paulineee skrev 2014-01-07 10:04:36 följande:
    Hej tjejer. En liten fundering... Jag är rätt övertygad på att delar av min slempropp gått. Började med att jag hade riktigt ont i underlivet igår, och på kvällen hade jag en himla konstig, seeeeeg, genomskinlig flygning. Tänkte direkt att det måste vara en del av slemproppen. Efter att ha googlat runt verkar det som att proppen kan gå och komma tillbaka så släppte det och gick och la mig. Nu på morgonen händer samma sak, slemmig seg flygning i trosan. Inte alls som mina flytningar brukar vara. Är i vecka 31+1 (32) någon som varit med om liknade? Tacksam för svar!!

Det kan inte vara någon infektion du fått eller svamp. För det ska nog inte göra ont att slemproppen går TROR jag. Det bästa är alltid att ringa sin BM eller sjukvårdsupplysningen eller förlossningen. Här inne gissar vi nog mest oss till vad det kan vara. Det har iallfall inte hänt mig. Har haft ont i underlivet några gånger berodde då på nerv i kläm samt foglossning.
  • Längtanefterlilladig

Tack för svaren om era BM besök. Verkar vara ganska lika. Det är först när jag passerat vecka 36 som jag börjar gå varannan vecka. Blodtryck har BM tagit på mig varje gång. Men det är inte alltid man upptäcker havandeskapsförgiftning eller hellp via blodtryck. Ibland måste även äggvita & protein kollas i urinen. Jag ska be om det nästa gång jag ska dit 22 januari.

• Längtanefterlilladig
    majsa88 skrev 2014-01-07 02:26:58 följande:
    Finns det någon här som får kraftiga värk som liknar mensvärk ibland? Håller i sig typ i 30 sekunder. Är det fortfarande växtvärk? De kommer inte regelbundet men några gånger om dagen.

Ja typ hela graviditeten. Men det beror på mina sammanväxtningar i magen pga endometrios. Och då såklart i samband mee växande livmoder. Helt normalt enligt min läkare.
  • Längtanefterlilladig
    Awanata skrev 2014-01-07 08:36:32 följande:
    Åh herrejösses idag är en sån dag när jag bara är trött på att vara gravid! Jag är tungandad, halsbränna, svårt att sova, lillan kickar sönder ena revbenet på mig och jag orkar verkligen ingenting. Var ute och gick med hundarna i 30 min igår och blev helt slut. Jag vill att det här lilla barnet ska komma nuuuuuuuuuuuuuuuuu! Räknar verkligen ner dagarna nu tills jag slutar jobba. Puh!!

Samma här. Vaknar på nätterna av sparkarna eller toabesök. Kan inte somna om. Legat vaken sen 04.45 idag. Känns för min del att bebisen gärna kan få komma efter vecka 34+0
  • Längtanefterlilladig
    Heene skrev 2014-01-07 10:05:53 följande:
    Ett till BMbesök avklarat idag =D Har hittills vart på besök i v10 (inskrivning), 26, 29 och 31 (idag), och jag kommer gå varannan vecka nu fram till bäbis är här. Har hittills bara tagit urinprov på inskrivningen. Allt ser fortfarande tiptop ut på alla värden. hon visste inte säkert hur bäbis låg men hon trodde att huvudet låg neråt, men  inte fixerat, så hen kan fortfarande snurra runt som hen vill =) Och mitt järnvärde har gått upp!! sen inskrivning. trodde jag knappt var möjligt, men är så glad att jag kommer slippa äta järntabletter öht under graviditeten. har vart nere på 118 som lägst men var nu uppe i 127 så får se det som riktigt bra =)

Va härligt att allt var bra med bebisen & dig
  • LillsmurfanLisa
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-06 21:04:42 följande:
    Vilka veckor får/fick ni komma till er BM. Får ni lämna urinprov alla gånger? Jag har varit där vecka 8 hälsosamtal, vecka 12 inskrivning, vecka 25 var jag där. Inget urinprov. Nästa besök blir inte fören 22/1 är då i vecka 33. Om man t.ex ska kunna upptäcka havandeskapsförgiftning måste ju regelbundna kontroller göras med blodtryck & urinprover. Konstigt!!
    Jag har hittills träffat BM på inskrivning (början på sep då jag var utomlands innan dess) och sedan en gång/månad året ut, alltså tre gånger totalt (plus KUB-text och rutin-ul, men då träffade jag inte min bm). Nu efter nyår är det två ggr/mån som gäller. Urinprov togs bara vi inskrivningen. Om alla annat är normalt, du känner dig frisk och bebis verkar må bra behövs inte fler urinprov, som jag har förstått det.

Havandeskapsförgiftning ger t ex andra symtom, som t ex huvudvärk, mm. 
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014