• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • j3nnyy

Har oxå börjat kräkas, gjort varje dag i snart en vecka varvat med en super huvudvärk. I natt började mina händer klia son sjutton o svullnat upp. Hjälp!

Som grädden på moset så har bebisen rört sig 4 ggr på överst dygn, har en sån över aktiv liten i vanliga fall. Ringde min bm nu på morgonen o hon sa direkt ring förlossningen! Hjälp, de kändes läskigt har inte gjort de innan eller vart inne o gjort nån koll, tror ni inte att jag fick prata med världens suraste snorkigaste jäkla bm? Usch hoppas hon är ledig när jag ska föda!! Fick iaf komma till spec mvc för koll så ska åka strax. Självklart är killen iväg o jobbar två o en halvtimme hemifrån just idag. (Han kör ut varor till deras kunder) men har som tur är en mamma som jobbar på samma sjukhus så hon kommer o gör sällskap :)

• Mia86gbg
    Emelie e skrev 2014-01-08 08:56:05 följande:

Vad behöver man ha till en spjälsäng? har sett att andra skrivit madrasskydd, spjälskydd, bäddmadrass..vad behöver man??

Vi har köpt madrass, bäddmadrass, plastad frotté, täcke, kudde, sängkläder, spjälskydd.
  • ananas86

Ska strax göra ett nytt TUL, så hoppas att mini har vuxit som h*n ska! :)

Sambon kan inte vara med nu när han jobbar 10 mil bort, så känns lite konstigt. Första gången jag är på ultraljud själv.

Förresten, är det bara jag/vi som inte köpt något till bebis än? Har inte vågat/blivit av bara.. Men i slutet av månaden blir det besök på både Ikea och Gekås, så då blir det shoppa av! :D

Vagn har vi tänkt köpa begagnad..

Någon mer som ska köpa begagnad? Känns som att alla beställer ny, vilket vi tycket känns onödigt dyrt..

• majsa88

Oj då. Tänkte säga till dig att kolla upp blodtrycket. O gallsyran om det fortfarande kliar, speciellt handflatorna. Det kommer gå sååå bra så ska du se :)

[

j3nnyy skrev 2014-01-08 10:04:29 följande:
    Har oxå börjat kräkas, gjort varje dag i snart en vecka varvat med en super huvudvärk. I natt började mina händer klia son sjutton o svullnat upp. Hjälp!

Som grädden på moset så har bebisen rört sig 4 ggr på överst dygn, har en sån över aktiv liten i vanliga fall. Ringde min bm nu på morgonen o hon sa direkt ring förlossningen! Hjälp, de kändes läskigt har inte gjort de innan eller vart inne o gjort nån koll, tror ni inte att jag fick prata med världens suraste snorkigaste jäkla bm? Usch hoppas hon är ledig när jag ska föda!! Fick iaf komma till spec mvc för koll så ska åka strax. Självklart är killen iväg o jobbar två o en halvtimme hemifrån just idag. (Han kör ut varor till deras kunder) men har som tur är en mamma som jobbar på samma sjukhus så hon kommer o gör sällskap :)

• Awanata
    majsa88 skrev 2014-01-08 09:20:14 följande:
    Samma här. Fast har problem med restless legs...

Det hade jag med ett par dagar! Men det släppte när jag köpte magnesiumbrus och stödstrumpor tack gode gud.. hur ska man orka sista tiden om man inte får sova? Känns som det är nu man behöver det mer än någonsin Foten i munnen
  • Mia86gbg
    ananas86 skrev 2014-01-08 10:21:02 följande:

Sambon kan inte vara med nu när han jobbar 10 mil bort, så känns lite konstigt. Första gången jag är på ultraljud själv.

Förresten, är det bara jag/vi som inte köpt något till bebis än? Har inte vågat/blivit av bara.. Men i slutet av månaden blir det besök på både Ikea och Gekås, så då blir det shoppa av! :D

Någon mer som ska köpa begagnad? Känns som att alla beställer ny, vilket vi tycket känns onödigt dyrt..

Vi har köpt allt vi behöver under senaste veckan. Inget tidigare. Känns skönt att ha det klart om jag skulle bli dålig.

Väldigt mysigt att ha en bäddad spjälsäng i sovrummet!
  • Anki84
    ananas86 skrev 2014-01-08 10:21:02 följande:

Vi ska också ha en begagnad vagn och spjälsäng. Vagnen får vi dock gratis av min kusin (en crescent års modell 2007 med tre hjul, vet inte vad den heter exakt) och spjälsäng av min svägerska. Det känns faktiskt skönt att de två sakerna som är dyrast får vi. Sen har (och ska) vi ju köpt saker själva. Har skrivit saker upp på en lista som vi bockar av sakta men säkert.

Nu är det verkligen inte långt kvar så känner lite smått panik att hinna införskaffa allt.
  • Mia86gbg
    Anki84 skrev 2014-01-08 10:55:28 följande:
    Vi ska också ha en begagnad vagn och spjälsäng. Vagnen får vi dock gratis av min kusin (en crescent års modell 2007 med tre hjul, vet inte vad den heter exakt) och spjälsäng av min svägerska. Det känns faktiskt skönt att de två sakerna som är dyrast får vi. Sen har (och ska) vi ju köpt saker själva. Har skrivit saker upp på en lista som vi bockar av sakta men säkert.

Nu är det verkligen inte långt kvar så känner lite smått panik att hinna införskaffa allt.
    Vi köpte begagnad spjälsäng. Vagnen beställde vi dock ny.

Håller även utkik på blocket efter babybjörn resesäng och babybjörn one bärsele. Har blivit rekommenderad om dessa av vänner som har.
  • Längtanefterlilladig
    j3nnyy skrev 2014-01-08 10:04:29 följande:
    Det kommer gå bra, bebis har säkert bara en vilodag.
    Tråkigt att du blev dåligt bemött, hoppas hon bara hade en dålig dag.
    Hör gärna av dig här sen om du vill.
    Kram
  • Längtanefterlilladig

Hittade en bra lista här;

VAD MAN BÖR HA HEMMA & HA MED SIG TILL FÖRLOSSNINGEN/BB

Till Mamma
    AmningsBH ggr 2!(eller fler, de blir blöta)
    Amningsinlägg
    Amningskudde(absolut inte nödvändigt men ganska skönt )
    Amningspump
    Amningskupa (när du ammar med ena bröstet rinner det mkt i andra)
    XL Bindor
    Trosskydd
    Färdiglagad mat i frysen(inte mkt tid över till matlagning)
    Vattenflaska(man blir otroligt törstig av att amma, skönt att ha en flaska stående vid sängen och en att ha med i skötväskan när du är ute)

Till Skötsel
    Förvaringsalt. (skåp, hyllor el. korgar)
    Skötbord (alt. skötbädd på bänk, tvättmaskin)
    Blöjhink
    Blöjor (1pkt newborn 2-4kg 1pkt baby 3-6kg)
    Salva (för rödlätta rumpor)
    Zinksalva (för blåsor och blöjeksem)
    Tvättlappar (torra för hemmet och blöta för skötväskan)
    Badbalja ( gärna med en badhjälp för att bespara era ryggar)
    Barn/Bad olja
    Badhandduk
    Div kläder(Boddys är toppen! ej för många i de små strlk dom växer ur dom väldigt fort)

Till Transport
    Barnvagn (med alla tillbehör, åkpåse, lift ex)
    Bilbarnstol (köp helst inte begagnad bilbarnstol, man kan aldrig vara säker på att den inte har blivit krockad, och då inte kan garantera säkerhetskvaliten)
    Solskydd (till bilfönstren och till bilbarnstolen.)
    Bärsele/Bärsjal
    Skötväska(förslagsvis en med måånga fack)
    Resesäng (inte livsnödvändigt men bra att ha stående hos farmor eller ha med på resor, en hårdlift fungerar också bra så länge bebben passar)

Till Sömn
    Spjälsäng
    Spjälskydd
    Filt
    Kudde
    Sängkläder
    -lakan
    -örngott
    -påslakan
    -madrasskydd
    Pyjamas/Sovpåse (sovpåse är ett bra alternativ om bebben vaknar på natten och beöver ny blöja, blir mindre störning för h*n då)
    Mobil
    Napp (flera olika!)

Till Lek/Fritid
    Babysitter (reglerbar!)
    Babygym
    Mjukisdjur (utan påsydda ögon och nosar)

Lite längre fram
    Hoppgunga
    Gåstol
    Gåvagn
    Bitleksaker

Övrigt
    Modersmjölksersättning
    Termometer feber/bad
    Snorsug
    Nappflaska med anpassad dinapp (Skall du inte amma behöver du ung. 4-5 flaskor)
    Trasor/små handdukar- för alla spyer och rapningar
    "Mitt första år"
    Behållare till infrysning av bröstmjölk

Med till Förlossningen/BB

Till mamma

- mjukisdress (gärna 2 uppsättningar)
    - pyjamas
    - innetofflor
    - amningsbh
    - amningsinlägg
    - underkläder (Vissa sjukhus förser er med stora nättrosor, dom är jättebra dom första dagarna, så "låna" gärna med er ett par hem)
    - bindor(sjukhuset förser er med stora bindor som påminner om blöjor, dessa är super dom första dagarna när du blöder som mest)
    - nessesär (med det du tror du behöver på bb)
    - kamera
    - betalkort(mynt)
    - tidningar
    - godis
    - CD
    - mvc journal
    - leg.
    - patientbricka
    - förlossningsbrev

Till bebben
    - pyjamas/sovpåse (se ovan ang. sovpåse)
    - 3st boddys
    - 2st byxor till bebben (dom spyr en del)
    - 1par strumpor
    - mössa
    - filt
    - beroende på årstid; ytterkläder

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014