• Anonym (tveksam)

Svärdotter från hell

Min svärdotter är en mycket besvärlig person som jag helst inte vill träffa. Naturligtvis vill jag behålla kontakten men min son. Hur gör jag bäst? Berätta för sonen eller spela teater?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-30 09:02
    Tack alla som tagit sig tid att komma med synpunkter. Mycket värdefullt att få ta del av andra människors syn på problemet.Vissa rabiata svärmorshatare verkar inte förstå vad tråden handlade om men det är deras problem.Tack alla ni andra!

• Svar på tråden Svärdotter från hell
  • Madeleine 12

Ja verkligen.. Han sa ifrån i den mån han kunde men det var inte tillräckligt.
    Hade jag varit han hade jag aldrig låtit min mor behandla min respektive så. Han var rädd för henne.
     I dag har han klippt banden någorlunda men det känns lite för sent, är redan sårad av att han inte kunde gjort det tidigare..

• molly50
    Madeleine 12 skrev 2013-07-30 13:34:16 följande:
    Ja verkligen.. Han sa ifrån i den mån han kunde men det var inte tillräckligt.
    Hade jag varit han hade jag aldrig låtit min mor behandla min respektive så. Han var rädd för henne.
     I dag har han klippt banden någorlunda men det känns lite för sent, är redan sårad av att han inte kunde gjort det tidigare..

Ok. Ja,han var väl kanske kuvad av sin mor men insåg det försent.
    Finns det ingen chans för er att försöka reparera det ni hade då,om hon nu är ute ur bilden? 
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Anonym (spela)
    Virriga Vera skrev 2013-07-30 11:41:40 följande:

Jag har ju fått uppfattningen att det är den täta kontakten som uppfattas som gränslös.
    Jag tror att det är så i 90% av fallen.

Jag tror också att i många av fallen säger inte mannen ifrån till sin mamma då det är frun som har problemet med deras kontakt och inte han. Sedan säger mannen "jo men jag känner att jag måste", "hon vägar ta ett nej" osv för att han inte vågar säga till sin fru att han faktiskt inte har något emot sin mamma. Det är ifs ett fegt beteende men jag ser många kvinnor som styr sin man genom att sura, grina osv att mannen tillslut bara säger det han tror att frugan vill höra.

Om det nu är så att svärmor verkligen är för krävande är det fortfarande sonen som måste sätta ner foten, sätta gränser istället för att beklaga sig för sin fru. Det leder bara till att frun hyser massa agg mot tanten som tydligen inte förstår. 
  • Anonym (spela)
    Madeleine 12 skrev 2013-07-30 13:11:36 följande:
    Kan ta upp några exempel på vad min f.d. svärmor gjorde och hur hon betedde sig:

*Ringde hela tiden
    *Möblerade om hemma hos mig inför min sons ankomst (Hon var där med min sambo och skulle göra något)
    *Stormade in i min förlossningssal en timme efter förlossning. Satte på mitt barn sina första kläder. (Jag var groggy)
    *Sa till min sambo att han inte borde bo med mig och vårt barn.
    *Sagt hur jag borde klä mig och hur jag borde klä min son. (Herregud, jag kan detta)
    *Snackat skit om min familj.
    *När jag anförtrodde mig åt henne en gång vände hon det emot mig.
    *Kollat allmänt snett, varit konstig och stel.
    *När jag och min sambo varit tillsammans i hennes sällskap har hon alltid studerat oss, varenda puss etc.
    *Sagt att jag är en egoistisk mamma för att jag inte ville gå till stranden med mitt barn en dag i somras, utan föredrog att vi gick till poolen(vilket även min son var med på). Detta ledde till bråk varpå hon började kalla mig massa nedlåtande saker, jag sa givetvis emot. Slutade med att hon drog mig i håret.

Som sagt, förstört min tillvaro på många sätt. Hon är inte frisk. Jag har aldrig någonsin haft problem med människor och jag är verkligen ingen elak person. Nu är det slut i alla fall och jag behöver inte se henne igen. Hon kommer dock alltid vara min sons farmor.

Hon låter verkligen som en skräck-svärmor, men man undrar ju var mannen är i det hela? Varför satte han inte ner foten direkt? Hur kan det komma sig att han trodde att du tyckte det var ok att hon stövlade in på bb? För om han inte trodde det så är det en rejäl deal-breaker att han inte kastade ut henne direkt. Om min svärmor skulle vara det minsta respektlös mot mig helt utan anledning hade han sagt ifrån direkt. 
  • Anonym (Stjärnfall)
    TrendyFarsa skrev 2013-07-29 13:39:56 följande:
    Helt rätt, jag har ingen aning. Men jag vet att personer som låter andra (nu upprepar jag mig) bestämma över dom är ynkryggar som under sin uppväxt inte fått lära sig att om man inte står på sig så kommer andra att göra det.

Har du uppfostrat Din son att tänka själv och inte att alltid vara andra till lags, ja då försvinner risken att någon slår klorna i honom och bestämmer vem han ska ha kontakt med. 
    Så är det inte! 
    Det finns alldeles för många kvinnor som blir manipulerade, misshandlade, ja till och med dödade av sina killar/män. Alla dessa har inte fått fel uppfostran.

Det är inte självklart föräldrarnas/uppfostrarnas fel att man råkar ut för olika saker längre fram i livet.
  • Anonym (Stjärnfall)

När man ser TS inlägg överför man genast problemen till sin egen problematik, till den situation man själv befinner sig i. Därför blir det många felaktiga svar. TS måste inte vara en satmara bara för att DIN svärmor är det. 

TS, det bästa du kan göra är att ligga lågt. Att vara ärlig kan såra din son och göra mer skada än nytta. Om han själv trivs eller vantrivs men ändå finner sig i hur han blir behandlad, så kan du inte göra mycket åt det. I värsta fall blir du osams med honom.

Har han det så besvärligt som du tror, kanske förhållandet kommer ta slut och då får du ångra om du förstört något mellan honom och dig.

Finner han sig i detta har hon kanske trots allt förtjänster som hon inte visat för dig. Du låter som en klok person. Använd ditt förstånd och dra dig hellre tillbaka än att ta strid.

• Anonym (Svåger from hell)

Ta det försiktigt. Detta är den kvinna din son valt och om du gör allt för stor affär av ditt ogillande, kan han välja bort dig helt om du har otur. Jag är i en likNande sits med en svåger som inte är snäll mot min syster och min systerson. Han gav sig också på vår mamma, men är fegare mot mig eftersom jag kan ge honom ett mycket större motstånd. Hade jag varit du hade jag tagit upp ämnet försiktigt med sonen (säg inte att saker ÄR på ett visst sätt utan att du undrar eftersom du sett saker som gjort dig betänksam)

Jag och min mamma har inte uttalat något ogillande mt syrrans man utom att min mamma frågade henne om han är snäll mot henne efter att syrran blev verbalt kränkt i mammas närvaro. Trots detta - jag har inte träffat min syster på 4 år nu eftersom hon valde honom istället för oss. Så tänk dig för.

• Anonym (Barnsligt)

Hehe, var barnslig TS låter. Håller man inte med henne är man en svärmorshatare, när det är hon själv som hatar och inte vill hålla god min. Gud vad skönt att man inte har dessa problem. Folk.. Glad

• Anonym (orolig)
    Anonym (xyz) skrev 2013-07-30 13:07:43 följande:
    Min nuvarande man ringde eller pratade med sin mamma varje dag, men det var inget som störde. Ibland behövde hon hjälp med saker eftersom hon satt i rullstol.

Men mitt ex mamma ringde ofta och behövde hjälp med tex att byta glödlampa osv. Sådana enkla saker som man ska klara själv. Hon hade inga fysiska hinder, mer än det var lättare att be någon annan.
    Vi fick liksom aldrig va ifred, satte man sig ner och skulle slappa framför tvn, då ringde hon garanterat och behövde hjälp DIREKT, eller meddelade att den eller den behövde hjälp.
    Det gick i ett, och var en helt klart bidragande faktor till att jag tröttnade på honom (och hans släkt). 
    men hallooooooo, varför skulle han inte att gå   när hans mamma ringde honom för hjälp.....

han alltså fått enu mer hjälp från sin mamma när han var små som han kan inte aldrig i sitt liv utbetala henne !

• Anonym (tveksam)
    Madeleine 12 skrev 2013-07-30 13:11:36 följande:
    Kan ta upp några exempel på vad min f.d. svärmor gjorde och hur hon betedde sig:

*Ringde hela tiden
    *Möblerade om hemma hos mig inför min sons ankomst (Hon var där med min sambo och skulle göra något)
    *Stormade in i min förlossningssal en timme efter förlossning. Satte på mitt barn sina första kläder. (Jag var groggy)
    *Sa till min sambo att han inte borde bo med mig och vårt barn.
    *Sagt hur jag borde klä mig och hur jag borde klä min son. (Herregud, jag kan detta)
    *Snackat skit om min familj.
    *När jag anförtrodde mig åt henne en gång vände hon det emot mig.
    *Kollat allmänt snett, varit konstig och stel.
    *När jag och min sambo varit tillsammans i hennes sällskap har hon alltid studerat oss, varenda puss etc.
    *Sagt att jag är en egoistisk mamma för att jag inte ville gå till stranden med mitt barn en dag i somras, utan föredrog att vi gick till poolen(vilket även min son var med på). Detta ledde till bråk varpå hon började kalla mig massa nedlåtande saker, jag sa givetvis emot. Slutade med att hon drog mig i håret.

Som sagt, förstört min tillvaro på många sätt. Hon är inte frisk. Jag har aldrig någonsin haft problem med människor och jag är verkligen ingen elak person. Nu är det slut i alla fall och jag behöver inte se henne igen. Hon kommer dock alltid vara min sons farmor.

Till alla er som kapar min tråd. Varför inte gnälla på en egen?
Svar på tråden Svärdotter från hell