• Anonym (tveksam)

Svärdotter från hell

Min svärdotter är en mycket besvärlig person som jag helst inte vill träffa. Naturligtvis vill jag behålla kontakten men min son. Hur gör jag bäst? Berätta för sonen eller spela teater?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-30 09:02
    Tack alla som tagit sig tid att komma med synpunkter. Mycket värdefullt att få ta del av andra människors syn på problemet.Vissa rabiata svärmorshatare verkar inte förstå vad tråden handlade om men det är deras problem.Tack alla ni andra!

• Svar på tråden Svärdotter från hell
  • Anonym (svärmor 2)
    Anonym (Ò_ó) skrev 2013-08-01 09:12:03 följande:
    osäker på om jag förstår rätt här, kan du utveckla lite?
    Visst.  Farmor och farfar fick besök en vecka i sitt hem av den unga familjen med en tvååring.  Det var ett populärt evenemang i farföräldrarnas stad den veckan och vandrarhem etc var säkert helt fullbokade.  Farföräldrarna har sina regler i sitt hem;  där äter man vid köksbordet -  inte gående i vardagsrummet med en macka i näven.  De hävdade sina regler-

Tvååringens föräldrar hävdade att barnet är deras,  som de uppfostrar som de vill. 
  • Anonym (Ò_ó)
    Anonym (svärmor 2) skrev 2013-08-01 09:19:02 följande:
    Visst.  Farmor och farfar fick besök en vecka i sitt hem av den unga familjen med en tvååring.  Det var ett populärt evenemang i farföräldrarnas stad den veckan och vandrarhem etc var säkert helt fullbokade.  Farföräldrarna har sina regler i sitt hem;  där äter man vid köksbordet -  inte gående i vardagsrummet med en macka i näven.  De hävdade sina regler-

Tvååringens föräldrar hävdade att barnet är deras,  som de uppfostrar som de vill. 
    ah ok men då handlar det ju inte om barnuppfostran egentligen utan om bristande respekt för föräldrarnas gränser och regler, precis samma problem som många upplever med sina svärföräldrar, att deras hem/regler/gränser inte respekteras.
  • PGA
    Anonym (Ò_ó) skrev 2013-08-01 09:22:17 följande:
    ah ok men då handlar det ju inte om barnuppfostran egentligen utan om bristande respekt för föräldrarnas gränser och regler, precis samma problem som många upplever med sina svärföräldrar, att deras hem/regler/gränser inte respekteras.
    Svärbarnen måste ha förståelse för att svärföräldrarna behöver tid i omställningen från förälder till förälder till barn.

Har på nära håll sett ett flertal dispyter mellan olika svärmödrar och svärdöttrar och det är så gott som alltid svärdotterns fel. Hon måste inse sin roll och visa respekt för svärmodern. Gör hon det löser sig relationen per automatik såvida vi inte har med en psykopat till svärmor att göra. 
  • Eerie
    PGA skrev 2013-08-01 11:10:05 följande:
    Svärbarnen måste ha förståelse för att svärföräldrarna behöver tid i omställningen från förälder till förälder till barn.
    kan inte du förklara den här omställningen lite mer, jag förstår inte helt hur du menar.
  • Aiyana

Min dotter hade ett tag en pojkvän som jag var allt annat än glad i. Detta pga av att han inte behandlade henne bra. Och som förälder vill man ju gärna se att ens barn träffar en trevlig och bra människa, det tycker jag är helt naturligt, det är ju omsorg man visar. Jag blev otroligt lättad när det tog slut, för min dotters skull. Hon förtjänade bättre och nu har hon träffat en toppenkille som gör henne glad och lycklig. Och då blir jag också glad och lycklig för hennes skull.

Jag tycker inte det har med kontroll att göra utan ren och skär omtanke om ens barn.

Är det endast så att man inte gillar den andra personen så får man bita ihop och se glad ut när man träffas.

• molly50
    AngieT skrev 2013-07-31 23:46:20 följande:
    Jag tror att det kommer vara en del gnäll, men det finns ju inget annat alternativ. Vi kan inte strunta i vårt liv för att hon beter sig som en liten hjälplös flicka liksom..
    Jag kan bli så arg på sambon ibland när han vill hjälpa mig att ta ner dammsugaren från övervåningen eller nåt, för att han är så van vid att kvinnor behöver hjälp med sånt pga henne. Jag är ganska liten och svag, men jag kan då fan ta ner en dammsugare. Skulle jag inte kunna det så skulle jag väl få styrketräna eller nåt, för jag vet att jag inte kan förlita mig på andra människor när det gäller såna vardagliga saker. 

Ok. Ja,det är kanske dags då att hon börjar lära sig att sköta sådana saker själv nu. Hon kan,som sagt,inte kräva att ni ska strunta i ert liv för hennes skull.

Ja,det låter ju som att han är uppväxt med att få hjälpa "kvinnor i nöd". 
    Anonym (Stjärnfall) skrev 2013-08-01 01:54:17 följande:
    Det är svårt att ha en åsikt med så knapphändiga uppgifter. Vi har inte fått veta några större fel på svärdottern. Därför jämför många med förhållandet till sin svärmor.

Min man hjälpte sin mor mycket. Hon var rätt gammal när han föddes. När svärfar gick bort blev hon väldigt ensam. Min man ringde henne varje dag. Jag tycker han gjorde rätt. Hon hade satsat mycket när han var liten och nu gav han henne omsorg tillbaka. Om t ex en glödlampa behövde bytas åkte han dit och gjorde det. Inte genast, men så snart han fick tid. Vi ville inte riskera att hon skulle ramla. 

Ett gott skäl till att försöka ha ett bra förhållande mellan svärmor och svärdotter är att barnen mår bra av det. De har rätt att få träffa både farmor och mormor utan att det ska bli konflikter.

Svärmor är borta nu och vi har bara bra minnen.
    Låt din son och sonhustru också få minnas dig med glädje TS.  
    Det här håller jag med om.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • molly50
    PGA skrev 2013-08-01 11:10:05 följande:

Har på nära håll sett ett flertal dispyter mellan olika svärmödrar och svärdöttrar och det är så gott som alltid svärdotterns fel. Hon måste inse sin roll och visa respekt för svärmodern. Gör hon det löser sig relationen per automatik såvida vi inte har med en psykopat till svärmor att göra. 

Det är aldrig ens fel när två träter,som man brukar säga.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • PGA
    Eerie skrev 2013-08-01 11:42:04 följande:
    kan inte du förklara den här omställningen lite mer, jag förstår inte helt hur du menar.
    Föräldern har en vana från förr att bestämma det mesta barnet gör. När barnet växer upp och blir vuxet är det fullständigt naturligt att det är svårt för föräldern att anpassa sig till sin nya roll som snarare handlar om att vara en bra vän än förälder.

Svärdottern måste ha detta i åtanke och hon bör foga sig då det finns risk för dispyt. 
  • Anonym (.)
    PGA skrev 2013-08-01 13:45:47 följande:
    Föräldern har en vana från förr att bestämma det mesta barnet gör. När barnet växer upp och blir vuxet är det fullständigt naturligt att det är svårt för föräldern att anpassa sig till sin nya roll som snarare handlar om att vara en bra vän än förälder.

Svärdottern måste ha detta i åtanke och hon bör foga sig då det finns risk för dispyt. 

Fast det är väl inte svärdotterns problem om svärmodern inte kan anpassa sig efter sin sons nya liv och eventuellt familj? Att hon är bitter för att sonen växer upp är ju knappast något svärdottern kan få skit för.
  • Anonym (Skräphögen)
    Anonym (.) skrev 2013-08-01 13:51:05 följande:

Fast det är väl inte svärdotterns problem om svärmodern inte kan anpassa sig efter sin sons nya liv och eventuellt familj? Att hon är bitter för att sonen växer upp är ju knappast något svärdottern kan få skit för.
Svar på tråden Svärdotter från hell