• Anonym (tveksam)

Svärdotter från hell

Min svärdotter är en mycket besvärlig person som jag helst inte vill träffa. Naturligtvis vill jag behålla kontakten men min son. Hur gör jag bäst? Berätta för sonen eller spela teater?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-30 09:02
    Tack alla som tagit sig tid att komma med synpunkter. Mycket värdefullt att få ta del av andra människors syn på problemet.Vissa rabiata svärmorshatare verkar inte förstå vad tråden handlade om men det är deras problem.Tack alla ni andra!

• Svar på tråden Svärdotter från hell
  • molly50
    AngieT skrev 2013-07-31 19:05:46 följande:
    Maybe.. Men hon måste inse att vi inte kan strunta i middag med våra vänner för henne, eller släcka grillen och slänga maten vi förberett i 2 timmar  för att hon inte fattar hur man mmsar en bild, eller strunta i bion för att hon vill ha hjälp att bära upp en låda på vinden.. Det blir alldeles för mycket.
    Och hur ska hon klara sig om något år när vi bor i ett helt annat land och kommer ha 8+3+4 timmar minst för att ta oss hit? Någon gång måste man växa upp och bli lite självständig. Vi kommer kunna träffa henne max en gång om året när vi flyttat, precis som det är med mig och min familj nu. 

Ok. Då förstår jag. Ja,då är det nog dags att hon försöker lära sig att klara sig själv. Har hon ingen annan som kan hjälpa henne annars?
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Anonym (xx)
    Felicia111 skrev 2013-07-28 19:08:59 följande:
    Men du ska ju skita i hur deras förhållande ser ut, om din son är med henne vill han ju uppenbarligen ha det så och är lycklig. Så varför Ska DU göra en grej av det då?
    Felicia111 skrev 2013-07-28 19:40:58 följande:
    Uppenbarligen har du ju lite kontrollbehov när du säger att du inte vill träffa henne för att du inte gillar hur hon är mot din son?

Lägg ägg för sjutton. Om en kvinna som har en dotter skrivit om sin svärson hade du skrivit samma sak? Antagligen inte. En man skrev här på fl där hans svärmor slagit till honom och medlemmarna i tråden sa till honom att vara lugn och uppträda vuxet. Dubbelmoralens kärringar. 
  • molly50
    Anonym (i samma sits) skrev 2013-07-31 20:04:38 följande:

Så bra du beskriver det hur en svärmor/äldre mamma hittar på saker för att få kontakt med sina frånvarande barn!
    Så bra du beskriver hur egoistiska vuxna barn är nuförtiden.

Men Angi T - en dag är det du som har vuxit upp och är den där äldre damen som inte kan med och säga:
    -  Snälla - hälsa på mig  
    -  Se mig och uppskatta mig för det det jag kan och det jag är
    -  Se mig som en tillgång och inte bara som besvär (ja när jag inte är barnvakt då...) 

Fy  för egotrippade,  egoistiska och krävande  människor utan empati och förståelse för andra generationer. En dag blir ni också gamla!  Glöm inte det. 
    Det verkar helt ok att ge sig på svärmödrar. Dom är västvärldens paria. På dom bara! Orsaken till allt ont. Orsaken till alla problem i ett äktenskap. Det är svärmödrarnas fel - allt. NOT.  
    Men du,på vilket sätt är det egoistiskt att inte vilja släppa allt man har för händer för att hjälpa sin mamma med något hon rimligen borde klara av själv eller åtminstone kan vänta med?
    Inte är det de vuxna barnen som beter sig egoistiskt i alla fall. 
    Jag tycker det låter som att mamman i detta fallet inte verkar ha kunnat klippa navelsträngen riktigt ordentligt. 

Dessutom vet du inte hur det ligger till hos AngieT och hennes svärmor och kan således inte uttala dig på det sättet. 
  • Petite Chérie
    molly50 skrev 2013-07-31 23:04:30 följande:

Ok. Då förstår jag. Ja,då är det nog dags att hon försöker lära sig att klara sig själv. Har hon ingen annan som kan hjälpa henne annars?
    Hon har ju vänner och några yngre manliga grannar som hon brukar hjälpa och som brukar hjälpa henne. 
    You know for a guy, you act like a little bitch.
  • Petite Chérie
    molly50 skrev 2013-07-31 23:14:03 följande:
    Men du,på vilket sätt är det egoistiskt att inte vilja släppa allt man har för händer för att hjälpa sin mamma med något hon rimligen borde klara av själv eller åtminstone kan vänta med?
    Inte är det de vuxna barnen som beter sig egoistiskt i alla fall. 
    Jag tycker det låter som att mamman i detta fallet inte verkar ha kunnat klippa navelsträngen riktigt ordentligt. 

Dessutom vet du inte hur det ligger till hos AngieT och hennes svärmor och kan således inte uttala dig på det sättet. 
    Tycker du är så smart och sansad alltid{#emotions_dlg.flower}
  • molly50
    AngieT skrev 2013-07-31 23:15:25 följande:
    Hon har ju vänner och några yngre manliga grannar som hon brukar hjälpa och som brukar hjälpa henne. 

Ok. Ja,men dåså. Då klarar hon sig nog bra även om ni flyttar också.
  • molly50
    AngieT skrev 2013-07-31 23:17:03 följande:
    Tycker du är så smart och sansad alltid{#emotions_dlg.flower}

Tack så mycket! Det värmer att höra!
  • PGA

Låter som en mardröm. Jag lider med dig TS.

Som jag alltid har sagt. Jordens mest underbara individer är kvinnor. Tyvärr är också de mest vidriga individerna kvinnor. 

• Petite Chérie
    molly50 skrev 2013-07-31 23:17:04 följande:

Ok. Ja,men dåså. Då klarar hon sig nog bra även om ni flyttar också.
    Jag tror att det kommer vara en del gnäll, men det finns ju inget annat alternativ. Vi kan inte strunta i vårt liv för att hon beter sig som en liten hjälplös flicka liksom..
    Jag kan bli så arg på sambon ibland när han vill hjälpa mig att ta ner dammsugaren från övervåningen eller nåt, för att han är så van vid att kvinnor behöver hjälp med sånt pga henne. Jag är ganska liten och svag, men jag kan då fan ta ner en dammsugare. Skulle jag inte kunna det så skulle jag väl få styrketräna eller nåt, för jag vet att jag inte kan förlita mig på andra människor när det gäller såna vardagliga saker. 
  • Anonym (Stjärnfall)

Det är svårt att ha en åsikt med så knapphändiga uppgifter. Vi har inte fått veta några större fel på svärdottern. Därför jämför många med förhållandet till sin svärmor.

Min man hjälpte sin mor mycket. Hon var rätt gammal när han föddes. När svärfar gick bort blev hon väldigt ensam. Min man ringde henne varje dag. Jag tycker han gjorde rätt. Hon hade satsat mycket när han var liten och nu gav han henne omsorg tillbaka. Om t ex en glödlampa behövde bytas åkte han dit och gjorde det. Inte genast, men så snart han fick tid. Vi ville inte riskera att hon skulle ramla. 

Ett gott skäl till att försöka ha ett bra förhållande mellan svärmor och svärdotter är att barnen mår bra av det. De har rätt att få träffa både farmor och mormor utan att det ska bli konflikter.

Svärmor är borta nu och vi har bara bra minnen.
    Låt din son och sonhustru också få minnas dig med glädje TS.  

Svar på tråden Svärdotter från hell