• Anonym (tveksam)

Svärdotter från hell

Min svärdotter är en mycket besvärlig person som jag helst inte vill träffa. Naturligtvis vill jag behålla kontakten men min son. Hur gör jag bäst? Berätta för sonen eller spela teater?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-30 09:02
    Tack alla som tagit sig tid att komma med synpunkter. Mycket värdefullt att få ta del av andra människors syn på problemet.Vissa rabiata svärmorshatare verkar inte förstå vad tråden handlade om men det är deras problem.Tack alla ni andra!

• Svar på tråden Svärdotter från hell
  • PGA
    Anonym (.) skrev 2013-08-01 13:51:05 följande:

Fast det är väl inte svärdotterns problem om svärmodern inte kan anpassa sig efter sin sons nya liv och eventuellt familj? Att hon är bitter för att sonen växer upp är ju knappast något svärdottern kan få skit för.
    Det är naturligt att mamman genomgår en sådan process och det måste svärdottern ha i åtanke.

De svärdöttrar som får problem med svärmor är enligt min erfarenhet kvinnor med attityden " Här kommer jag och nu är det jag som bestämmer, du har haft dina 18 ".

Svärdottern har stor makt och om inte den missbrukas kommer relationen att bli bra. 
  • Babyimafake

Fast det är väl inte svärdotterns problem om svärmodern inte kan anpassa sig efter sin sons nya liv och eventuellt familj? Att hon är bitter för att sonen växer upp är ju knappast något svärdottern kan få skit för.
  • Dannii

• Eerie
    PGA skrev 2013-08-01 13:45:47 följande:
    Föräldern har en vana från förr att bestämma det mesta barnet gör. När barnet växer upp och blir vuxet är det fullständigt naturligt att det är svårt för föräldern att anpassa sig till sin nya roll som snarare handlar om att vara en bra vän än förälder.

Svärdottern måste ha detta i åtanke och hon bör foga sig då det finns risk för dispyt. 
    fast alltså har inte föräldern i fråga klarat den omställningen LÅNGT innan det vuxna barnet skaffat barn själv så kan jag tycka att det är något som är jävligt fel.
  • molly50

Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Lindsey Egot NO1
    PGA skrev 2013-08-01 13:57:13 följande:
    Det är naturligt att mamman genomgår en sådan process och det måste svärdottern ha i åtanke.

De svärdöttrar som får problem med svärmor är enligt min erfarenhet kvinnor med attityden " Här kommer jag och nu är det jag som bestämmer, du har haft dina 18 ".

Svärdottern har stor makt och om inte den missbrukas kommer relationen att bli bra. 
    Ja dessa flickor har blivit uppfostrade till självständiga kvinnor som klarar av ett hushåll utan mamma medan svärmodern tror att varken sonen eller svärdottern är kapabla att ta hand om sig själva. När ska söner tillåtas bli vuxna?
  • Lindsey Egot NO1
    Anonym (svärmor 2) skrev 2013-08-01 08:45:57 följande:
    Inte blanda in barnbarnen -  tja när man sett att farmor och farfar kommit ut i kylan och inte får träffa sitt enda barnbarn mer för ett tjafs om barnuppfostran  tassar man nog på tå.  Den vuxne sonen förvisade sina föräldrar ut i kylan och berövade sitt barn dess farföräldrar.
    Dilemmat är att de inte respekterar ert hem och att de har en ful ovana som iof de mer än gärna få ha hemma men hos andra får man respektera de regler som värden har i sitt hem. Tyvärr har det väl blivit en brist i kommunikationen. Och vill ni inte ha kladd i ert hem och din son inte vill komma om inte ungarna får springa runt med kletiga mackor får ni åka hem till dom istället för att umgås. Då får ni förklara ER. Vill inte sonson ställa upp på dina regler är det upp till honom men det är väl inte din svärdotters fel!
  • Lindsey Egot NO1
    PGA skrev 2013-08-01 11:10:05 följande:
    Svärbarnen måste ha förståelse för att svärföräldrarna behöver tid i omställningen från förälder till förälder till barn.

Har på nära håll sett ett flertal dispyter mellan olika svärmödrar och svärdöttrar och det är så gott som alltid svärdotterns fel. Hon måste inse sin roll och visa respekt för svärmodern. Gör hon det löser sig relationen per automatik såvida vi inte har med en psykopat till svärmor att göra. 
    Eller en svärmor med narcissistisk beteende.
  • Babyimafake
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-01 15:43:26 följande:
    Eller en svärmor med narcissistisk beteende.
Svar på tråden Svärdotter från hell