• Anonym (tveksam)

Svärdotter från hell

Min svärdotter är en mycket besvärlig person som jag helst inte vill träffa. Naturligtvis vill jag behålla kontakten men min son. Hur gör jag bäst? Berätta för sonen eller spela teater?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-30 09:02
    Tack alla som tagit sig tid att komma med synpunkter. Mycket värdefullt att få ta del av andra människors syn på problemet.Vissa rabiata svärmorshatare verkar inte förstå vad tråden handlade om men det är deras problem.Tack alla ni andra!

• Svar på tråden Svärdotter från hell
  • molly50
    Anonym (Stjärnfall) skrev 2013-07-30 22:50:14 följande:
    Jaja,det är inte ens fel när två träter lyder ordspråket.

Nej,det var lite så jag tänkte.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Petite Chérie
    Anonym (c) skrev 2013-07-30 07:09:55 följande:

Din sista mening känner jag så igen mig i.
    Inte som svärdotter, mina svärföräldrar finns inte i livet längre, men som mamma.
    Det är för mig självklart att öppna mitt hjärta för den som gör mitt barn lyckligt, som dotterns pojkvän. 
    Efter att hans pappa kastade ut honom mer eller mindre efter pappans separation och husförsäljning fanns det ingen plats för honom i föräldrahemmet så flyttade han in hos oss.
    Och visst kan man bli irriterad ibland, men det blir vi alla på varandra när vi bor 4 vuxna i en trea, förhoppningsvis blir det inte så länge till.
    Men från det till att inte älska honom är steget långt, det skulle vara om han gjorde min dotter illa, i så fall.
    vilket jag ser som en omöjlighet så puttinuttkära som dom två är.       
    You know for a guy, you act like a little bitch.
  • Petite Chérie
    molly50 skrev 2013-07-30 13:22:13 följande:

Ok. Ja,det känns ju inte så roligt att göra en massa saker för någon när man inte får något tillbaka.
    Det låter som att din svärmor är otacksam. Och sådant är aldrig roligt.

Mina svärföräldrar är alltid så tacksamma för allt vi göt för dem. Har vi t ex varit hundvakt åt deras hund så har de köpt saker åt oss och barnen eller bjudit oss på middag   
    Vi ställer alltid upp för varandra som en riktig familj. Samma sak med min mamma och hennes man. (Min pappa är tyvärr död sedan många år tillbaka) 
    Och det är så jag vill att det ska vara. 
    Det är ju så det ska vara. Man ska ställa upp för varann. Men när det gäller något fånigt som att sätta i en ny glödlampa som någon annan skrev... Herregud, gör det själv människa. Som tur är har min slutat ringa om sånt nu.
  • Petite Chérie
    molly50 skrev 2013-07-30 22:24:15 följande:

Strunt samma. Istället för att leka ordpolis så berätta var jag har skrivit något som är OT.
    Just nu så börjar jag faktiskt undra om hela problemet ligger hos din svärdotter eller om du har en liten del i det hela du med. 
    Antagligen ganska stor del. 
  • molly50
    AngieT skrev 2013-07-31 18:46:53 följande:
    Det är ju så det ska vara. Man ska ställa upp för varann. Men när det gäller något fånigt som att sätta i en ny glödlampa som någon annan skrev... Herregud, gör det själv människa. Som tur är har min slutat ringa om sånt nu.

Ja,precis!

Hmm,ja sätta i en glödlampa klarar väl vem som helst av utan hjälp. Det låter mer som en ursäkt för att få träffa din man eller så.
    AngieT skrev 2013-07-31 18:51:41 följande:
    Antagligen ganska stor del. 

Ja,jag vet inte vad man ska tro efter de senaste inläggen från TS,i alla fall.

Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Petite Chérie
    molly50 skrev 2013-07-31 18:58:07 följande:

Ja,precis!

Hmm,ja sätta i en glödlampa klarar väl vem som helst av utan hjälp. Det låter mer som en ursäkt för att få träffa din man eller så.

Ja,jag vet inte vad man ska tro efter de senaste inläggen från TS,i alla fall.

Maybe.. Men hon måste inse att vi inte kan strunta i middag med våra vänner för henne, eller släcka grillen och slänga maten vi förberett i 2 timmar  för att hon inte fattar hur man mmsar en bild, eller strunta i bion för att hon vill ha hjälp att bära upp en låda på vinden.. Det blir alldeles för mycket.
    Och hur ska hon klara sig om något år när vi bor i ett helt annat land och kommer ha 8+3+4 timmar minst för att ta oss hit? Någon gång måste man växa upp och bli lite självständig. Vi kommer kunna träffa henne max en gång om året när vi flyttat, precis som det är med mig och min familj nu. 
  • Anonym (i samma sits)
    AngieT skrev 2013-07-31 19:05:46 följande:
    Maybe.. Men hon måste inse att vi inte kan strunta i middag med våra vänner för henne, eller släcka grillen och slänga maten vi förberett i 2 timmar  för att hon inte fattar hur man mmsar en bild, eller strunta i bion för att hon vill ha hjälp att bära upp en låda på vinden.. Det blir alldeles för mycket.
    Och hur ska hon klara sig om något år när vi bor i ett helt annat land och kommer ha 8+3+4 timmar minst för att ta oss hit? Någon gång måste man växa upp och bli lite självständig. Vi kommer kunna träffa henne max en gång om året när vi flyttat, precis som det är med mig och min familj nu. 

Så bra du beskriver det hur en svärmor/äldre mamma hittar på saker för att få kontakt med sina frånvarande barn!
    Så bra du beskriver hur egoistiska vuxna barn är nuförtiden.

Men Angi T - en dag är det du som har vuxit upp och är den där äldre damen som inte kan med och säga:
    -  Snälla - hälsa på mig  
    -  Se mig och uppskatta mig för det det jag kan och det jag är
    -  Se mig som en tillgång och inte bara som besvär (ja när jag inte är barnvakt då...) 

Fy  för egotrippade,  egoistiska och krävande  människor utan empati och förståelse för andra generationer. En dag blir ni också gamla!  Glöm inte det. 
    Det verkar helt ok att ge sig på svärmödrar. Dom är västvärldens paria. På dom bara! Orsaken till allt ont. Orsaken till alla problem i ett äktenskap. Det är svärmödrarnas fel - allt. NOT.  
  • Eerie
    Anonym (i samma sits) skrev 2013-07-31 20:04:38 följande:

Så bra du beskriver det hur en svärmor/äldre mamma hittar på saker för att få kontakt med sina frånvarande barn!

Men Angi T - en dag är det du som har vuxit upp och är den där äldre damen som inte kan med och säga:
    -  Snälla - hälsa på mig  
    -  Se mig som en tillgång och inte bara som besvär (ja när jag inte är barnvakt då...) 

Fy  för egotrippade,  egoistiska och krävande  människor utan empati och förståelse för andra generationer. En dag blir ni också gamla!  Glöm inte det. 
    Det verkar helt ok att ge sig på svärmödrar. Dom är västvärldens paria. På dom bara! Orsaken till allt ont. Orsaken till alla problem i ett äktenskap. Det är svärmödrarnas fel - allt. NOT.  
    men hur är det vuxna barnet egoistiskt i hennes förra inlägg?

hur är man egoistisk och krävande för att man inte tycker det är rimligt att släppa allt för att lilla mamma vill ha hjälp med saker som faktiskt kan vänta tills man har tid?

vem har sagt att svärmödrar är roten till alt ont och alla problem i ett äktenskap?

det du gör nu är att bygga halmgubbar, du tar det en person säger, överdriver och vrider det till något annat, och besvarar det istället, det är en sjukt oschysst argumentationsteknik.
  • Petite Chérie
    Anonym (i samma sits) skrev 2013-07-31 20:04:38 följande:

-  Snälla - hälsa på mig  

Shit, ta ett glas vin. Du verkar ju helt rabiat. 

Vi är inte egotrippade, vi kan bara inte ta hand om henne som om hon var en 3-åring. Hon KAN bära upp en låda själv, men hon är lat. Hon KAN byta en glödlampa. Jag är 99% säker på att hon KAN lista ut hur man mmsar, om hon inte ringer oss 3 sekunder efter att hon börjat försöka.

Och vet du vad, vi tänker fan inte stanna i England för hennes skull. Det är VÅRT liv. VÅR DRÖM att flytta till en liten gård eller iallafall ett hus i ett litet, lugnt samhälle i Sverige. VÅRT LIV OCH VÅRA DRÖMMAR GÅR FÖRE HENNE FFS. Eller du kanske anser att vi ska stanna här och skita i vad VI vill med VÅRT liv!?
  • Petite Chérie
    Eerie skrev 2013-07-31 20:56:25 följande:
    men hur är det vuxna barnet egoistiskt i hennes förra inlägg?

hur är man egoistisk och krävande för att man inte tycker det är rimligt att släppa allt för att lilla mamma vill ha hjälp med saker som faktiskt kan vänta tills man har tid?

vem har sagt att svärmödrar är roten till alt ont och alla problem i ett äktenskap?

det du gör nu är att bygga halmgubbar, du tar det en person säger, överdriver och vrider det till något annat, och besvarar det istället, det är en sjukt oschysst argumentationsteknik.
    Och en otroligt dålig teknik som bara visar på låg intelligens. 
Svar på tråden Svärdotter från hell