• Anonym (vad göra?)

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Jag har varit väldigt noga i uppfostran av henne att inte låta henne bära plagg som kan sexualisera henne, varken för sig själv eller för andra. Därför får hon inte ha stringtrosor, även om de sitter under ett par rejäla byxor och inte syns.

Igår hittade jag av ren slump ett par stringtrosor i hennes rum. Hon vet ej om att jag sett dem, har inte pratat med henne om detta än för jag fick en chock. Hon måste ha köpt dem för sin månadspeng och utan min vetskap. Jag har aldrig sett dem i tvätten heller, så hon vill gömma dem för mig.

Varför vill hon använda string trots att jag så tydligt sagt hur hemska de är på yngre tjejer, och vad de kan leda till? Jag vet inte om jag ska vara besviken på henne, eller bara arg. Har ju så tydligt sagt ifrån när string tagits upp att det har ingenting på yngre tjejer att göra! Och ändå gör hon så här.

Vad är det bästa att göra nu? Ska jag bli arg och läxa upp henne, eller ska jag beslagta trosorna och vänligt men bestämt säga att hon inte är mogen för dem ännu?

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Hoppas på svar innan helgen är över...

• Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(
  • Cadencee
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 11:27:14 följande:
    Bara för att man i Brasilien fokuserar mer på rumpan betyder ju inte det att brösten INTE är sexualiserade.

Förlåt, jag fick fel uppfattning eller nåt. Men varför har småflickor string öht när de åker konståkning? Verkar onödigt tycker jag.

okej att du inte tycker om stringtrosor och du tycker det är fel plagg att bära m.m. Men det enda du kan göra som förälder (tycker jag) är att dottern få betala stringtrosorna själv. Det är inget du tänker stå för.
  • Anonym (tjej22)
    Zuzanne skrev 2013-08-24 11:28:06 följande:

Genom att säga till ditt barn att stringtrosor är sexigt så lär du ditt barn att det är sexigt och genom detta sexualiserar du ditt barn. Genom att säga trosa som trosa så sexualiserar du varken plagget eller barnet, och barnet kommer inte att förknippa plagget med någonting vuxet, förbjudet eller sexigt. Jag tycker personligen att det är lite perverst av föräldrar att sexualisera sina barn på det viset baserat på kläder. Att fortsätta med att värdera vissa plagg som sexuella och sedan föra över detta på sina barn stjälper istället för hjälper.
    Skål
  • Jesper f
    Anonym (tjej22) skrev 2013-08-24 11:17:49 följande:
    Men vad spelar det för roll om någon eller några anser att det är sexuellt? Det finns ju många som tänder på fötter, ska hon aldrig få gå barfota för det? 
    Vad har det med henne att göra att en del människor ser stringtrosor som sexuellt?  

Det är en fråga om att utsätta sitt barn för en medveten risk. Fötterna sätter vi i regel strumpor på i sammanhang där det finns andra människor, men att använda stringtrosor har knappast med att skyla att göra, utan framhäva.
    Anonym (...) skrev 2013-08-24 11:18:00 följande:
    Jag talar med erfarenhet som dotter till föräldrar med kontrollbehov. Ni kan råka förstöra relationen med era barn så pass att dom inte vill ha nått med er att göra i vuxen ålder..

Då har dina föräldrar använt totalt fel metod när ni kommuniserat. Helt annan sak än att det skulle ha ändrat syftet. Att som förälder INTE sätta gränser för sina barn, är faktumvis ÄNNU värre än kontrollbehov - för då bryr man sig inte alls.
  • Anonym (..)

Genom att säga till ditt barn att stringtrosor är sexigt så lär du ditt barn att det är sexigt och genom detta sexualiserar du ditt barn. Genom att säga trosa som trosa så sexualiserar du varken plagget eller barnet, och barnet kommer inte att förknippa plagget med någonting vuxet, förbjudet eller sexigt. Jag tycker personligen att det är lite perverst av föräldrar att sexualisera sina barn på det viset baserat på kläder. Att fortsätta med att värdera vissa plagg som sexuella och sedan föra över detta på sina barn stjälper istället för hjälper.
    +1
  • Anonym (...)
    Anonym (tjej22) skrev 2013-08-24 11:22:23 följande:
    Min mamma höll på att göra det med mig, håller med dig!
    Min mammas sätt att uppfostra mig i tonåren kommer jag väl ihåg. Det har jag i bagaget nu när jag själv är tonårs förälder, använder det för att inte göra samma mistag som henne. Jag önskar en öppen, förstående och respektful relation med mina snart vuxna barn.

Min relation med min mamma är i bästa fall kylig och ytlig.
  • Jesper f
    Zuzanne skrev 2013-08-24 11:22:55 följande:

Det finns mängder av kulturer där bröst inte är sexualiserat. Ett exempel är Brasilien, där de flesta inte bryr sig om brösten. Rumpan däremot är extremt sexualiserad och istället för bröstoperationer görs det rumpoperationer. En bra bok som tar upp bl.a. rumpa vs bröst i Brasilien är Travesti av Don Kulick. Han är antropolog, jag utbildar mig till socialantropolog, det är bl.a. sånt här vi jobbar med, så ja, jag har koll.

Så i din utbildning som socialantropolog, menar du alltså att om någon nu tittar på en erotisk film skapad i Brasilien, är alltså bröst i överhuvudtaget inte inkluderat i handlingen på densamma?

Det är inte en fråga om vad DU anser om plagget, det är frågan om samhällsnormen, när det kommer till ett så specifikt plagg med ett så specifikt syfte. Det perversa är väll snarare att föräldrar gör allt för att "dölja" det faktiska syttet, för att därigenom slippa ta något som helst moraliskt ansvar för sina barn - av den simpla anledningen att det är jobbigt att ta konflikten.
  • EnAnonumius
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 10:54:24 följande:
    Men lägg ner. Anser 99 % av befolkningen snarare. Är ganska trött på snacket om att alla är så himla individualiserade, det stämmer i mångt och mycket men vissa gemensamma drag finns oavsett individ.
    Det var inte det du skrev.
    DU skrev att rumpa och bröst är sexueliserade oavsett kultur. 

Jag citera DITT egna inlägg #65 med dina egna ord.
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 10:40:45 följande:
    Helt fel resonemang anser jag. Rumpa och bröst ÄR sexualiserande oavsett kultur och tid. Och eftersom stringtrosor visar rumpan är det ett sexualiserande plagg.
    Nej det är de INTE. Det finns många kulturer som inte ser bröst som något sexuellt. Många afrikanska stammar ser inte brösten som något sexuellt enligt deras EGNA kulturer ej heller rumpan.

Nu när någon komer in och  påtalar dig detta så skall du genast sitta och fjanta runt om "jag är så trött på detta argument" och så skall du genast få det till att det skulle handla om att din motpart baserar argumenten på  att "man är individer".  Drömmer

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (OP)
    Jesper f skrev 2013-08-24 11:07:40 följande:
    Du skulle inte försöka hindra om du upptäckte att ditt barn tex snattade, började dricka alkohol utanför din kontroll, började röka, eller använda droger?

Du jämställer alltså att vara kvinna med att knarka, stjäla, röka och supa.
  • Anonym (Mamma)

string betyder verkligen inte att man vill ha sex. UTAN, svarta  betyder att man vill ha det^^ 

• Anonym (Är du rädd?)

Hade du själv sex och fick barn alldeles för tidigt eller vad har du för problem? Din dotter är inte du och om du har gjort misstag så ska väl inte hon behöva lida för det. Hon har väl kompisar som har string och är nyfiken på hur det känns att bära helt enkelt. Du går ju på som om du hittat knark eller din dotter blivit gravid alldeles för tidigt. Du kommer aldrig att kunna hindra att din dotter testar på vissa saker när hon själv vill, med din hårda hållnings så riskerar du nog att hon inte vågar berätta något för dig i framtiden och du blir ännu mer utestängd ur hennes liv. Är det den effekten du vill uppnå så kommer du nog att lyckas bra.

Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(