• Anonym (vad göra?)

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Jag har varit väldigt noga i uppfostran av henne att inte låta henne bära plagg som kan sexualisera henne, varken för sig själv eller för andra. Därför får hon inte ha stringtrosor, även om de sitter under ett par rejäla byxor och inte syns.

Igår hittade jag av ren slump ett par stringtrosor i hennes rum. Hon vet ej om att jag sett dem, har inte pratat med henne om detta än för jag fick en chock. Hon måste ha köpt dem för sin månadspeng och utan min vetskap. Jag har aldrig sett dem i tvätten heller, så hon vill gömma dem för mig.

Varför vill hon använda string trots att jag så tydligt sagt hur hemska de är på yngre tjejer, och vad de kan leda till? Jag vet inte om jag ska vara besviken på henne, eller bara arg. Har ju så tydligt sagt ifrån när string tagits upp att det har ingenting på yngre tjejer att göra! Och ändå gör hon så här.

Vad är det bästa att göra nu? Ska jag bli arg och läxa upp henne, eller ska jag beslagta trosorna och vänligt men bestämt säga att hon inte är mogen för dem ännu?

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Hoppas på svar innan helgen är över...

• Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(
  • puss
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-25 13:37:02 följande:
    Eller så kanske ni intalar er själva att det är bekvämt bara för att ni vill ha det så mycket? Ni vet så där som man gör när man är ung och inte vågar säga att man bara har det för sexighetens skull...
    Tom Araya skrev 2013-08-25 13:33:00 följande:Uppenbarligen finns även andra modeller tjejer/kvinnor känner sig sexiga i.
    Ja självklart, men det betyder ju inte att man inte har string för att det är sexigt/man vill känna sig speciell/sexig.

Ingen jävel vet väl vad andra har för underbraller?? Glor du folk upp i arslet eller?
  • Millicent
    puss skrev 2013-08-25 17:21:56 följande:
    Ingen jävel vet väl vad andra har för underbraller?? Glor du folk upp i arslet eller?
    Skolgympa om inte annat gör att barnen är oerhört medvetna både om vad andra har för underkläder, mensskydd och om de har pubesbehåring eller ej. 
  • puss
    Millicent skrev 2013-08-25 17:23:47 följande:
    Skolgympa om inte annat gör att barnen är oerhört medvetna både om vad andra har för underkläder, mensskydd och om de har pubesbehåring eller ej. 
    Det är bra det.
  • Anonym (vad göra?)
    Zoja skrev 2013-08-25 16:32:07 följande:
    Jag tycker, som jag tidigare skrivit, att barn inte borde tänka på vad de har för underkläder, smink eller liknande, utan vara just barn. Ett barn behöver inte utforska sin kropp och identitet på samma sätt som en tonåring vill göra. Och string är ett plagg som många börjar använda i tonåren just för att testa nya saker, men ett barn ska inte göra det.

Varför ska ett barn tänka på hur de ser ut i kläder och underkläder? Det tänket hör till tonåren till. En 13-åring tycker jag kan få bära string, för att i den åldern börjar man hitta en egen identitet och göra sig fri från sina föräldrar. String är för mig inget barnplagg, likaså att bh inte är för barn. 
    OK, så vad du säger är att barn inte tänker på sitt utseende innan de kommer i tonåren? Kan meddela att där har du definitivt ruskigt fel.
  • Millicent
    puss skrev 2013-08-25 17:24:31 följande:
    Det är bra det.
    Jag tycker att det på ett sätt är ganska jobbigt för dem att inte få ha något för sig själva och behöva duga och bli jämförda med varandra ända in i fittan iofs. 
  • puss
    Millicent skrev 2013-08-25 17:28:10 följande:
    Jag tycker att det på ett sätt är ganska jobbigt för dem att inte få ha något för sig själva och behöva duga och bli jämförda med varandra ända in i fittan iofs. 
    Jaha, du tänker att de inte bara jämför utan också värderar.

Och enligt dig då så värderas string högst. Okej.
  • Zoja
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-25 17:25:30 följande:
    OK, så vad du säger är att barn inte tänker på sitt utseende innan de kommer i tonåren? Kan meddela att där har du definitivt ruskigt fel.
    Nej, jag säger att barn inte borde göra det. Inte på ett sätt så en sju-åring tänker på vilka trosor hon ska ha på sig, om rumpan ser bra ut i de jeansen, om håret är bäst utsläppt eller uppsatt, om man kan dölja den där rodnaden på kinden med foundation.
  • Millicent
    puss skrev 2013-08-25 17:33:28 följande:
    Jaha, du tänker att de inte bara jämför utan också värderar.
    Och enligt dig då så värderas string högst. Okej.
    Jag tror att det varierar från skola till skola, eller klass till klass exakt vad som står högst i kurs beroende på vilka individer som finns där. I vissa klasser är man ett ufo om man har ryggsäck och ingen bh-topp när man går i trean och i andra klasser gäller något annat. Och i andra åldrar. Så vissa har tampong för att bindor är fel och i andra klasser har det ingen betydelse. I vissa klasser känns det som ett måste att ha string om man vill hänga med och i andra inte. Har du inte märkt att barn och ungdomar värderar? Eller att vuxna gör det?
  • puss
    Millicent skrev 2013-08-25 18:14:56 följande:
    Jag tror att det varierar från skola till skola, eller klass till klass exakt vad som står högst i kurs beroende på vilka individer som finns där. I vissa klasser är man ett ufo om man har ryggsäck och ingen bh-topp när man går i trean och i andra klasser gäller något annat. Och i andra åldrar. Så vissa har tampong för att bindor är fel och i andra klasser har det ingen betydelse. I vissa klasser känns det som ett måste att ha string om man vill hänga med och i andra inte. Har du inte märkt att barn och ungdomar värderar? Eller att vuxna gör det?
    Att vuxna värderar jo. Barn gör inte det. De observerar och noterar.

Värderingar kommer var efter de lär sig om hur man värderar.
Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(