• Anonym (vad göra?)

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Jag har varit väldigt noga i uppfostran av henne att inte låta henne bära plagg som kan sexualisera henne, varken för sig själv eller för andra. Därför får hon inte ha stringtrosor, även om de sitter under ett par rejäla byxor och inte syns.

Igår hittade jag av ren slump ett par stringtrosor i hennes rum. Hon vet ej om att jag sett dem, har inte pratat med henne om detta än för jag fick en chock. Hon måste ha köpt dem för sin månadspeng och utan min vetskap. Jag har aldrig sett dem i tvätten heller, så hon vill gömma dem för mig.

Varför vill hon använda string trots att jag så tydligt sagt hur hemska de är på yngre tjejer, och vad de kan leda till? Jag vet inte om jag ska vara besviken på henne, eller bara arg. Har ju så tydligt sagt ifrån när string tagits upp att det har ingenting på yngre tjejer att göra! Och ändå gör hon så här.

Vad är det bästa att göra nu? Ska jag bli arg och läxa upp henne, eller ska jag beslagta trosorna och vänligt men bestämt säga att hon inte är mogen för dem ännu?

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Hoppas på svar innan helgen är över...

• Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(
  • Anonym (vad göra?)
    Kasperina skrev 2013-08-24 08:52:12 följande:
    Om min dotter vill ha stringtrosor när hon är 10 så kommer hon att få ha det för att prova. Hon kommer dock att få prova hemma, inte i skolan. Tycker det är helt fel att förbjuda barnen att undersöka världen de faktiskt ska leva i som vuxna.
    Hur resonerar du då? Ska hon få prova sex också då om hon vill?
  • Anonym (Skäms!)

Ts; du är ju helt knäpp! Springer du och rotar i din dotters rum på jakt efter trosor???

• Anonym (Chilla)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 08:51:04 följande:
    OK. Du skaffade bara för att du var nyfiken alltså?
    viseversa skrev 2013-08-24 08:45:29 följande:
    Nej det är inte olagligt att ha sex innan 15 års ålder. Det är olagligt att som VUXEN(18 år och uppåt) ha sex med någon som är under 15. Gränsen finns för att skydda BARN mor vuxna. Om 2 13 åringar har sex kommer inte polisen liksom.
    OK, men gränsen finns ju iaf där av en anledning. Och du kan inte påstå att string inte är ett sexualiserande plagg som lämnar hela rumpan bar.

Ja jag var bara nyfiken. Det betydde inte att jag hade sex eller något annat. Väntade med samlag tills jag var 19.
  • viseversa
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 08:54:03 följande:
    Men tror du på ALLVAR att stringtrosor=sex? 
    Instagram...LOVALOVISA
  • Anonym (vad göra?)
    Anonym (Skäms!) skrev 2013-08-24 08:55:02 följande:
    Ts; du är ju helt knäpp! Springer du och rotar i din dotters rum på jakt efter trosor???
    Rotade efter något helt annat då jag fick syn på dem. På vilket sätt är jag knäpp?
  • Kasperina
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 08:54:03 följande:
    Självklart inte! Som jag skrev förut så gör jag skillnad på det som är direkt skadligt och det som är harmlöst men kan vara skadligt under vissa väldigt speciella omständigheter.
    Du kan inte på fullt allvar mena att du tycker att stringtrosor i sig är farliga!
    Du kopplar ihop dem med sex som du inte vill att hon ska ha, men genom att förbjuda henne att ha dem innan hon blir 15 lär du henne att stringtrosor är något man får ha när man är "stor" = VILL HA!!!
  • Kasperina

Och jag personligen har aldrig tyckt att stringtrosor är särskilt sexiga, däremot gillade jag att man kan ha tajta kläder utan att trosorna syntes

• Anonym (vad göra?)
    Kasperina skrev 2013-08-24 08:58:15 följande:
    Självklart inte! Som jag skrev förut så gör jag skillnad på det som är direkt skadligt och det som är harmlöst men kan vara skadligt under vissa väldigt speciella omständigheter.
    Du kan inte på fullt allvar mena att du tycker att stringtrosor i sig är farliga!
    Du kopplar ihop dem med sex som du inte vill att hon ska ha, men genom att förbjuda henne att ha dem innan hon blir 15 lär du henne att stringtrosor är något man får ha när man är "stor" = VILL HA!!!
    Hur ska jag göra då? Hur ska jag bemöta henne nu?
  • Mandiisen

Du kommer inte kunna förbjuda såna saker. för hon kommer köpa det ändå för att alla andra tjejer har det såklart!
    Dessutom är string snyggare än hotpants. jag tycker bättre att ha string. sitter inte så jäfla hårt.
    Det är trosor... hon eller du dör inte av det.
    Ingen som drar av henne byxorna för att se hennes string?

Rosaaelefant.blogg.se - 17år och 2barnsmamma. Jonathan- 110805 & William- 130111 <33
  • dance
    Och du kan inte påstå att string inte är ett sexualiserande plagg som lämnar hela rumpan bar.

String är vidrigt även av andra skäl (och det är inte just att själva rumpan syns som gör plagget sexualiserande, nakenhet är naturligt, objektifiering är en konstruktion) och att argumentera antistringpropagande med denna sekundära vidrighet i fokus tror jag man är mer mottagbar för i den åldern. Då man ju faktiskt eftersträvar allt som kodats vuxet, moget och sexuellt för att utforska sin nyfikenhet på den senare. Kids analyserar ju generellt inte heller hjärnan busy om vad tex "sexism" eller "sexualiserande" i grunden betyder och hur det orskar samhällsproblem, "blablablabl...! ...? Vänta lite nu, vad hörde jag, SEXualis...? Jasså sex, SEX SEX SEX, okej men då sätter jag väl stringen som top prio på ze2buy-listen dåra, yo!"

- Berätta om hur stringen kan skava in i anus och orska sår och hemorrojder
    - hur det kan fastna bajs
    - hur fittan kan bli klämd

Haha, be creative!        

Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(