• Anonym (vad göra?)

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Jag har varit väldigt noga i uppfostran av henne att inte låta henne bära plagg som kan sexualisera henne, varken för sig själv eller för andra. Därför får hon inte ha stringtrosor, även om de sitter under ett par rejäla byxor och inte syns.

Igår hittade jag av ren slump ett par stringtrosor i hennes rum. Hon vet ej om att jag sett dem, har inte pratat med henne om detta än för jag fick en chock. Hon måste ha köpt dem för sin månadspeng och utan min vetskap. Jag har aldrig sett dem i tvätten heller, så hon vill gömma dem för mig.

Varför vill hon använda string trots att jag så tydligt sagt hur hemska de är på yngre tjejer, och vad de kan leda till? Jag vet inte om jag ska vara besviken på henne, eller bara arg. Har ju så tydligt sagt ifrån när string tagits upp att det har ingenting på yngre tjejer att göra! Och ändå gör hon så här.

Vad är det bästa att göra nu? Ska jag bli arg och läxa upp henne, eller ska jag beslagta trosorna och vänligt men bestämt säga att hon inte är mogen för dem ännu?

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Hoppas på svar innan helgen är över...

• Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(
  • Anonym (Qwe)

Shit! Jag visste inte att stringtroser betyder att man har sex... Jag som hade stringtroser när jag tävlade och tränade konståkning som barn. Jag började med dem när jag var runt 10 och hade sex första gå gen jag var 18.

Gjorde jag fel då? Skulle jag haft sex med hockeykillarna bakom ismaskinen då? Att jag missade det

• Anonym (tips)

Jag tänker inte ge råd och dömma dig, utan tänkte bara tipsa om Sloggi trosor om de är för att de inte ska synas några kanter under kläderna, de trosorna finns i olika typer och 10 ggr snyggare och bekvämare än string. så fråga bara varför hon vill ha string och om de är för att de ska synas mindre under kläderna så tipsa henne som sloggi.

Jag fick inte ha string för min mamma heller när jag va ung, men när jag blev 15-16 så köpte jag och hade de nå år, men sen hittade jag sloggi och olika hotpants som satt snyggare och var bekvämare.

• Murarn

Qwe: Det är upp till var och en om man förknippar string med sex, vattenpolo eller schack.

Jag förstår att du inte förknippar det med sex för att du använde dem i ett helt annat ärende.
    Jag har string för att vara "sexig" (så gott det går haha) och då är det ju jobbigt för mig om min unga dotter vill ha det.

Vi känner och tänker olika. Vill min dotter ha string för att hennes sport kräver det så är det stor skillnad.

Vill hon ha string för att de andra trosor alltid sätter sig på sniskan, ja då får hon det.

Sen vill jag "skydda" mitt barn så långt det går. Hon kanske inte själv vill ha string utan det är omgivningen som kräver det, som vänner omkring.
    Jag vill inte att hon ska känna sig pressad att ha string så därför är en diskussion nödvändig.

• smurfen93

Känner igen mig där. När ja va 12 kanske så köpte jag oxå string (fast att jag inte fick ha det). Köpte det enbart för att jag inte fick och då blev man allt mer nyfiken och skulle trottsa. Som sagt det är inget som syns, ta det med en nypa salt.

• Anonym (vad göra?)

Nu har jag pratat med henne, men det blev en ganska kort diskussion för att tjatade om samma sak hela tiden - hon ville prova. Fick inte ur henne VARFÖR hon ville prova. "Lägg dig inte i mitt liv" fick jag höra då.

Jag ville inte vara för hård, så jag sade som så (efter tips från någon i tråden här) att hon får ha dem här hemma, men absolut inte när hon går ut. Varpå hon blev skitsur och smällde igen dörren till sitt rum. Men det är OK, jag är hennes förälder, inte hennes "kompis".

För övrigt finns det väl inga sporter som tvingar små flickor att ha string under dräkterna? :S

• smurfen93

Haha nej det finns ingen sport där dom tvingar en att ha string. Där emot finns det sporter där det är bekvämare med string. Så som ridning (enligt mig). Sen tror jag din dotter ser stringtrosor mer som en mognads grej, "känner sig lite mer vuxen" vilket man vill när man är liten. Lika dant när man började använda BH, lite mascara, när man skulle börja taka sig under armarna osv.. :)

• Anonym (tjej22)

Jag tycker du borde lära din dotter att vara bekväm i sin sexualitet istället för att förbjuda den. Det du lär henne med det är ju att sex är något fult som män använder för att utnyttja kvinnor..?
    Lär henne istället att det ska ske på hennes villkor. Vill hon ha string är inte det hela världen. Jag hade stringtrosor när jag var yngre men det var knappast därför jag ville ha sex..?

Visade dom ju inte för någon annan heller, ja kanske tjejerna i omklädningsrummet efter gympan ;)

Sålänge hon inte någon ser att hon har stringtrosor, vad gör det då?
    Det är bekvämt och skönt att det inte syns genom lite tunnare sommarkläder :) - Helt oskyldigt! 

• Anonym (vad göra?)
    Anonym (tjej22) skrev 2013-08-24 10:18:25 följande:
    Jag tycker du borde lära din dotter att vara bekväm i sin sexualitet istället för att förbjuda den. Det du lär henne med det är ju att sex är något fult som män använder för att utnyttja kvinnor..?
    Lär henne istället att det ska ske på hennes villkor. Vill hon ha string är inte det hela världen. Jag hade stringtrosor när jag var yngre men det var knappast därför jag ville ha sex..?

Visade dom ju inte för någon annan heller, ja kanske tjejerna i omklädningsrummet efter gympan ;)

Sålänge hon inte någon ser att hon har stringtrosor, vad gör det då?
    Det är bekvämt och skönt att det inte syns genom lite tunnare sommarkläder :) - Helt oskyldigt! 
    Men jag förstår liksom inte syftet med det. Det är trosor som är designade för att låta rumpan hänga ut. Klart det finns sexualitet i det. Och hon kan ju lika gärna ha dem för att hon vill känna sig sexig, någon hon får vänta med att göra tills hon blir 15.
  • Anonym (tjej22)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 10:23:36 följande:
    Men jag förstår liksom inte syftet med det. Det är trosor som är designade för att låta rumpan hänga ut. Klart det finns sexualitet i det. Och hon kan ju lika gärna ha dem för att hon vill känna sig sexig, någon hon får vänta med att göra tills hon blir 15.
    Nej det behöver absolut inte vara sexuellt. Kläderna sitter bättre över rumpan om man inte ser troskanten, och det behöver ju inte vara sexuellt. 
    Jag fick stringtrosor när jag gick i 5:an/6:an i skolan, det var inget sexuellt, det var bara lite vuxet för mig, och det kändes häftigt. Det var ju ingen förutom jag och tjejerna i min klass som visste att jag hade det. (Det var modernt just då).

Lita lite på henne, att hon vill ha ett par stringtrosor är inte så farligt, hon kommer säkert inte hoppa i säng med första bästa kille för det! :) Det behöver som sagt inte vara sexuellt :)
  • Anonym (tjej22)

Kan ju dessutom vara en kompis stringtrosor, behöver ju inte ens vara hennes ;)

Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(