• Anonym (vad göra?)

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Jag har varit väldigt noga i uppfostran av henne att inte låta henne bära plagg som kan sexualisera henne, varken för sig själv eller för andra. Därför får hon inte ha stringtrosor, även om de sitter under ett par rejäla byxor och inte syns.

Igår hittade jag av ren slump ett par stringtrosor i hennes rum. Hon vet ej om att jag sett dem, har inte pratat med henne om detta än för jag fick en chock. Hon måste ha köpt dem för sin månadspeng och utan min vetskap. Jag har aldrig sett dem i tvätten heller, så hon vill gömma dem för mig.

Varför vill hon använda string trots att jag så tydligt sagt hur hemska de är på yngre tjejer, och vad de kan leda till? Jag vet inte om jag ska vara besviken på henne, eller bara arg. Har ju så tydligt sagt ifrån när string tagits upp att det har ingenting på yngre tjejer att göra! Och ändå gör hon så här.

Vad är det bästa att göra nu? Ska jag bli arg och läxa upp henne, eller ska jag beslagta trosorna och vänligt men bestämt säga att hon inte är mogen för dem ännu?

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Hoppas på svar innan helgen är över...

• Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(
  • Jesper f
    Anonym (tjej22) skrev 2013-08-24 11:02:32 följande:
    Man kan ibland se troskanten genom jeans... 
    Men visst, ts bestämmer över sitt barn. Men jag pratar av egen erfarenhet att man kan inte kontrollera henne tills hon är 18... Det är bara naivt.

Men du kan inte påstå att string ÄR för sexualisering, alla tycker inte det och jag tror verkligen inte att det är huvudsyftet.

Ja, dom jeansen skulle inte sitta på mitt barn. Och en total "erfarenhet" på hela 22 år?!? Apropå naivt...

Skulle du göra en TEMO undersökning i frågan, är det utan tvekan en så stor majoritet som skulle svara ja på rågan om string är ett plag förknippat till sexualisering, att bara påståendet om motsatsen är så rakt av verklighetsfrånvänt, att det i princip är skrämmande att någon ens går omkring och tror på att så faktiskt är fallet.
  • Anonym (tjej22)
    Jesper f skrev 2013-08-24 11:07:40 följande:
    Du skulle inte försöka hindra om du upptäckte att ditt barn tex snattade, började dricka alkohol utanför din kontroll, började röka, eller använda droger?

Jag tror att du, likväl som alla andra, inser att det knappast är "rätt" personer i samhället som INTE förknippar stringrtrosor med något sexuellt alls. Det är fortfarande BARN vi pratar om här.

BH:n har under historien, till skillnad från Stringtrosor, allt som oftast ett PRAKTISKT användningsområde, där dom förutom form framförallt fyller en funktion för att avlasta nacker, rygg. Med tanke på att dom funnits och använts sen 4500 fkr, faller det nog inte riktigt under samma modefluga.
    Men vad spelar det för roll om någon eller några anser att det är sexuellt? Det finns ju många som tänder på fötter, ska hon aldrig få gå barfota för det? 
    Vad har det med henne att göra att en del människor ser stringtrosor som sexuellt?  

• Anonym (...)

Jag talar med erfarenhet som dotter till föräldrar med kontrollbehov. Ni kan råka förstöra relationen med era barn så pass att dom inte vill ha nått med er att göra i vuxen ålder..

• Anonym (fd. barn)

När jag var 11-12 hade många av de "coola tjejerna" i klassen börjat med string. Jag och min kompis tyckte mest det var konstigt att gå runt med en tråd mellan skinkorna och brukade skämta om det, men med tiden blev vi nyfikna på hur det kändes. Det slutade med att vi köpte ett varsitt par för att testa. Jag hade bara på mig dem när jag var ensam hemma på eftermiddagen och jag la dem aldrig i tvätten eftersom jag var orolig över hur mina föräldrar skulle reagera. Jag hade inte en tanke på att vara sexig i den åldern och blev inte ens kysst förrän jag var 16. Inte heller var jag det minsta intresserad av att trotsa mina föräldrar. Jag var helt enkelt bara nyfiken på hur det kändes att ha string på sig.

• Jesper f
    Att vara förälder är otacksamt, det bara är så. Men det är av erfarenhet och omtanke för hennes eget bästa. Det du måste försöka förklara, även om hon inte vill lyssna på det örat. Men även om gott om mossa i öronen, så sipprar lite ljud in emellanåt ;) Och den dagen hon själv får barn, kommer hon förstå.
  • Anonym (tjej22)
    Anonym (...) skrev 2013-08-24 11:18:00 följande:
    Jag talar med erfarenhet som dotter till föräldrar med kontrollbehov. Ni kan råka förstöra relationen med era barn så pass att dom inte vill ha nått med er att göra i vuxen ålder..
    Min mamma höll på att göra det med mig, håller med dig!
  • Zuzanne
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 11:02:15 följande:
    Visa mig den kultur där varken rumpa eller bröst anses sexigt. Och vet ni vad hon gjort nu då? Går omkring i bara string och tröja här hemma, bara för att liksom trotsa mig. -_- Men jag tänker inte reagera, för då har hon vunnit. Tänker låtsas som om det regnar tills hon tröttnar. Trodde inte hon var så omogen faktiskt, men det är ytterligare ett tecken på att hon inte är redo för string.

Det finns mängder av kulturer där bröst inte är sexualiserat. Ett exempel är Brasilien, där de flesta inte bryr sig om brösten. Rumpan däremot är extremt sexualiserad och istället för bröstoperationer görs det rumpoperationer. En bra bok som tar upp bl.a. rumpa vs bröst i Brasilien är Travesti av Don Kulick. Han är antropolog, jag utbildar mig till socialantropolog, det är bl.a. sånt här vi jobbar med, så ja, jag har koll.
  • EnAnonumius
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 10:07:56 följande:

För övrigt finns det väl inga sporter som tvingar små flickor att ha string under dräkterna? :S
    Vem fan har sagt att det finns sporter som "tvingar" flickor att ha string?

Det var någon som skrev att hon använde string när hon tränade konståkning. Hon har INTE skrivit något om tvång. Varför är det så viktigt för dig att lägga ord och åsikter i andras munnar som svara dig?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (vad göra?)
    Zuzanne skrev 2013-08-24 11:22:55 följande:

Det finns mängder av kulturer där bröst inte är sexualiserat. Ett exempel är Brasilien, där de flesta inte bryr sig om brösten. Rumpan däremot är extremt sexualiserad och istället för bröstoperationer görs det rumpoperationer. En bra bok som tar upp bl.a. rumpa vs bröst i Brasilien är Travesti av Don Kulick. Han är antropolog, jag utbildar mig till socialantropolog, det är bl.a. sånt här vi jobbar med, så ja, jag har koll.
    Bara för att man i Brasilien fokuserar mer på rumpan betyder ju inte det att brösten INTE är sexualiserade.
    EnAnonumius skrev 2013-08-24 11:23:50 följande:
    Vem fan har sagt att det finns sporter som "tvingar" flickor att ha string?

Det var någon som skrev att hon använde string när hon tränade konståkning. Hon har INTE skrivit något om tvång. Varför är det så viktigt för dig att lägga ord och åsikter i andras munnar som svara dig?
    Förlåt, jag fick fel uppfattning eller nåt. Men varför har småflickor string öht när de åker konståkning? Verkar onödigt tycker jag.

• Zuzanne
    Jesper f skrev 2013-08-24 11:09:50 följande:
    Det är väll just för att INTE sexualisera sina barn, som man inte KLÄR dom i plagg som övriga samhället TYDLIGT förknippar med sexualisering. Eller hur tänkte du nu? Kvinnors rigörelse är knappast förknippat med vad BARN bär för kläder. Och sker numer "frigörelse" på barns bekostnad, är det snarare dags att fundera över om inte frigörelsen gått käpprätt åt skogen...

Genom att säga till ditt barn att stringtrosor är sexigt så lär du ditt barn att det är sexigt och genom detta sexualiserar du ditt barn. Genom att säga trosa som trosa så sexualiserar du varken plagget eller barnet, och barnet kommer inte att förknippa plagget med någonting vuxet, förbjudet eller sexigt. Jag tycker personligen att det är lite perverst av föräldrar att sexualisera sina barn på det viset baserat på kläder. Att fortsätta med att värdera vissa plagg som sexuella och sedan föra över detta på sina barn stjälper istället för hjälper.
Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(