• Anonym (vad göra?)

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Jag har varit väldigt noga i uppfostran av henne att inte låta henne bära plagg som kan sexualisera henne, varken för sig själv eller för andra. Därför får hon inte ha stringtrosor, även om de sitter under ett par rejäla byxor och inte syns.

Igår hittade jag av ren slump ett par stringtrosor i hennes rum. Hon vet ej om att jag sett dem, har inte pratat med henne om detta än för jag fick en chock. Hon måste ha köpt dem för sin månadspeng och utan min vetskap. Jag har aldrig sett dem i tvätten heller, så hon vill gömma dem för mig.

Varför vill hon använda string trots att jag så tydligt sagt hur hemska de är på yngre tjejer, och vad de kan leda till? Jag vet inte om jag ska vara besviken på henne, eller bara arg. Har ju så tydligt sagt ifrån när string tagits upp att det har ingenting på yngre tjejer att göra! Och ändå gör hon så här.

Vad är det bästa att göra nu? Ska jag bli arg och läxa upp henne, eller ska jag beslagta trosorna och vänligt men bestämt säga att hon inte är mogen för dem ännu?

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Hoppas på svar innan helgen är över...

• Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(
  • Anonym (OP)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 10:07:56 följande:
    . Fick inte ur henne VARFÖR hon ville prova.

För att hon håller på att bli kvinna. Hon testar sig fram.

Och det tänkte du försöka hindra? 
  • Anonym (vad göra?)
    Anonym (tjej22) skrev 2013-08-24 10:31:21 följande:
    Nej det behöver absolut inte vara sexuellt. Kläderna sitter bättre över rumpan om man inte ser troskanten, och det behöver ju inte vara sexuellt. 
    Jag fick stringtrosor när jag gick i 5:an/6:an i skolan, det var inget sexuellt, det var bara lite vuxet för mig, och det kändes häftigt. Det var ju ingen förutom jag och tjejerna i min klass som visste att jag hade det. (Det var modernt just då).

Lita lite på henne, att hon vill ha ett par stringtrosor är inte så farligt, hon kommer säkert inte hoppa i säng med första bästa kille för det! :) Det behöver som sagt inte vara sexuellt :)
    Hon får aldrig ha byxor som är så tighta att troskanten syns, så det har ingen betydelse.

Och eftersom hon inte vill/kan berätta VARFÖR hon vill ha det så misstänker jag starkt att det är pga sexualisering, hon vill bli vuxen i förtid. Det säger jag bestämt nej till!
  • Thotis90

Vad löjligt! Jag började använda stringtrosor i tidig ålder (tror att jag var kring 11-12 år) och det gjorde jag inte för att det ansågs sexigt utan för att det var luftigt och befriande, för alla andra trosor åkte ändå in i arslet! Hur irriterande är det inte att gå och dra ut dem ur stjärtskåran hela tiden? Då kan man lika gärna ha stringtrosor direkt.

Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Zuzanne

Jag blir så trött på dessa trådar där föräldrarna förfasas över att barnen bär plagg som enligt dem är utmanande. Sluta sexualisera era barn, snälla. Det är just sånt här som inte är bra för flickors och kvinnors frigörelse. De värderingar du lägger i detta plagget gör att det blir ett sexuellt plagg, inte plagget i sig. Om folk slutade lägga in sexuella värderingar i stringtrosor, korta kjolar, genomskinliga toppar osv så skulle inte längre plagget uppfattas som sexuellt. Själv bär jag stringtrosor då jag känner mig instängd i andra sorter, hon kanske känner likadant?

• Anonym (vad göra?)
    Zuzanne skrev 2013-08-24 10:38:59 följande:
    Jag blir så trött på dessa trådar där föräldrarna förfasas över att barnen bär plagg som enligt dem är utmanande. Sluta sexualisera era barn, snälla. Det är just sånt här som inte är bra för flickors och kvinnors frigörelse. De värderingar du lägger i detta plagget gör att det blir ett sexuellt plagg, inte plagget i sig. Om folk slutade lägga in sexuella värderingar i stringtrosor, korta kjolar, genomskinliga toppar osv så skulle inte längre plagget uppfattas som sexuellt. Själv bär jag stringtrosor då jag känner mig instängd i andra sorter, hon kanske känner likadant?
    Helt fel resonemang anser jag. Rumpa och bröst ÄR sexualiserande oavsett kultur och tid. Och eftersom stringtrosor visar rumpan är det ett sexualiserande plagg.
  • Anonym (tjej22)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 10:40:45 följande:
    Helt fel resonemang anser jag. Rumpa och bröst ÄR sexualiserande oavsett kultur och tid. Och eftersom stringtrosor visar rumpan är det ett sexualiserande plagg.
    Anser DU ja. Finns folk som inte ser det som sexuellt alls. Bröst är till för bebisar ska få mat, och rumpan är en sittdyna samt Avfallsport ;)

Ska hon inte få ha BH när hon får bröst heller? För att det framhäver brösten?
    Låt henne få testa lite, det skadar liksom inte! Stringtrosor är ju så himla harmlöst... 
  • Queenie70

Tycker du gör helt rätt i att förbjuda string på en liten tjej. Jo st ring ÄR ett plagg djupt förknippat med sexualitet, och sexighet. Att det idag betraktas som vilket plagg som helst är egentligen bara ett symptom på vilket sexualiserat samhälle vi lever i, att vi inte ens märker det längre.

• Jesper f
    Anonym (tjej22) skrev 2013-08-24 10:31:21 följande:
    Nej det behöver absolut inte vara sexuellt. Kläderna sitter bättre över rumpan om man inte ser troskanten, och det behöver ju inte vara sexuellt. 
    Jag fick stringtrosor när jag gick i 5:an/6:an i skolan, det var inget sexuellt, det var bara lite vuxet för mig, och det kändes häftigt. Det var ju ingen förutom jag och tjejerna i min klass som visste att jag hade det. (Det var modernt just då).

Lita lite på henne, att hon vill ha ett par stringtrosor är inte så farligt, hon kommer säkert inte hoppa i säng med första bästa kille för det! :) Det behöver som sagt inte vara sexuellt :)

Skojar du? Tycker du på ALLVAR att det är passande att just barn ska ha kläder över "rumpan", som är så tighta att ett plagg på högst ett par mm "förstör" designen?

Vi lever knappast i ett oskylldigt samhälle, och förutom att barn av naturliga orsaker ska få vara barn så länge som möjligt, måste föräldrars förnuft också vara en skyddande hand över barnen, som varken har levnadserfarenhet nog eller ens fysiska möjligheten att försvara sig själva, om något skulle inträffa.

Att bli vuxen, omfattar även att visa ett större mått av förstånd och anpassande av sig själv efter både situation och tillfälle, och jag törs lova att majoriteten av kvinnor INTE går omkring med stringtrosor. För det första kan det omöjligen vara "bekvämt", för det andra knappast heller särskilt hygieniskt. För det tredje kan faktiska syftet till att ens inneha dom ( förutom fåtalet som har det till sportbruk ) knappast härledas till något annat än rent utmanande. Ingenting av detta, är värden som vuxenvärlden behöver konfrontera barn med, innan dom är mentalt vuxna att hantera aspekterna av innebörden. Och att "gömma" ansvaret i den frågan som någon form av oskylldighet, är ungefär i paritet med att ge sitt barn nikotintugummi under förevändningen att dom röker det i vart fall inte, men får samma upplevelse som dom hippa rökarna.

Nej TS, jag tycker du ska hålla på din regel, inga stringtrosor innan hon själv är myndig. Den dagen får hon bestämma själv, men innan dess får hon glatt finna sig i att mamma har ett ord med i laget. Det är för hennes eget bästa, och även om barn inte förstår det här/nu, kommer dom förstå det senare i livet när dom själva blir föräldrar. Att det är en omtanke och kärlek bakom.
  • Anonym (..)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 08:46:26 följande:
    En anledning att jag inte vill avslöja hennes exakta ålder är just för att slippa fördomar som baseras på en viss ålder. Har aldrig sagt att hon skulle vara 14, eller 13 eller 12 eller 6 eller 8.

Men du kan ju hålla med om att det är en jäkligt stor skillnad på 7 och 14,5år..
  • Anonym (vad göra?)
    Anonym (tjej22) skrev 2013-08-24 10:50:14 följande:
    Anser DU ja. Finns folk som inte ser det som sexuellt alls. Bröst är till för bebisar ska få mat, och rumpan är en sittdyna samt Avfallsport ;)

Ska hon inte få ha BH när hon får bröst heller? För att det framhäver brösten?
    Låt henne få testa lite, det skadar liksom inte! Stringtrosor är ju så himla harmlöst... 
    Men lägg ner. Anser 99 % av befolkningen snarare. Är ganska trött på snacket om att alla är så himla individualiserade, det stämmer i mångt och mycket men vissa gemensamma drag finns oavsett individ.

Hon har börjat få "former", inkl. bröst. BH har hon redan, men den fyller en praktisk funktion.

String är för sexualiserat.
Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(