• Anonym (vad göra?)

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Jag har varit väldigt noga i uppfostran av henne att inte låta henne bära plagg som kan sexualisera henne, varken för sig själv eller för andra. Därför får hon inte ha stringtrosor, även om de sitter under ett par rejäla byxor och inte syns.

Igår hittade jag av ren slump ett par stringtrosor i hennes rum. Hon vet ej om att jag sett dem, har inte pratat med henne om detta än för jag fick en chock. Hon måste ha köpt dem för sin månadspeng och utan min vetskap. Jag har aldrig sett dem i tvätten heller, så hon vill gömma dem för mig.

Varför vill hon använda string trots att jag så tydligt sagt hur hemska de är på yngre tjejer, och vad de kan leda till? Jag vet inte om jag ska vara besviken på henne, eller bara arg. Har ju så tydligt sagt ifrån när string tagits upp att det har ingenting på yngre tjejer att göra! Och ändå gör hon så här.

Vad är det bästa att göra nu? Ska jag bli arg och läxa upp henne, eller ska jag beslagta trosorna och vänligt men bestämt säga att hon inte är mogen för dem ännu?

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Hoppas på svar innan helgen är över...

• Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(
  • Zuzanne
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 10:40:45 följande:
    Helt fel resonemang anser jag. Rumpa och bröst ÄR sexualiserande oavsett kultur och tid. Och eftersom stringtrosor visar rumpan är det ett sexualiserande plagg.

Och där har du fel. Rumpa respektive bröst kan vara sexualiserade i kulturer, inte alla. I vissa kulturer är brösten det sexuella, i andra kan det vara rumpan, och det kan vara både bröst och rumpa eller inget av det. Glöm inte bort att kultur är föränderligt och återspeglar de ideal och föreställningar som majoriteten i en kultur förmodas ha i en given tid. Ta tex benen i Europa på 1700-talet, så sexualiserat. Men inte nu längre. Om vi skulle sluta se rumpa/bröst som någonting sexuellt så skulle folk sluta uppfatta det så.
  • Anonym (tjej22)
    Queenie70 skrev 2013-08-24 10:52:13 följande:
    Tycker du gör helt rätt i att förbjuda string på en liten tjej. Jo st ring ÄR ett plagg djupt förknippat med sexualitet, och sexighet. Att det idag betraktas som vilket plagg som helst är egentligen bara ett symptom på vilket sexualiserat samhälle vi lever i, att vi inte ens märker det längre.
    Fast det gör ju underkläder överlag..? Hipsters anses ju också vara sexuellt. Förbjud underkläder vet jag! Eller låt henne ha farmors trosor i bomull. När var i den åldern brydde sig killarna i den åldern inte SÅ himla mycket om ett par string. Vill hon ha sex kommer hon ha sex, med eller utan string. 
  • Queenie70
    Anonym (tjej22) skrev 2013-08-24 10:55:57 följande:
    Fast det gör ju underkläder överlag..? Hipsters anses ju också vara sexuellt. Förbjud underkläder vet jag! Eller låt henne ha farmors trosor i bomull. När var i den åldern brydde sig killarna i den åldern inte SÅ himla mycket om ett par string. Vill hon ha sex kommer hon ha sex, med eller utan string. 

Det är inte sex som är fel, utan exponering och sexualisering av ett barns kropp och vardag. Stringen är till för att exponera kvinnors kropp. Den är inte framtaget för att vara en praktika litet utan flrbatt vara sexig. Ett barns ska utforska sin sexualitet, utan vuxenunblandning. Vuxna attribut. Alla plagg är helt enkelt lämpliga för barn.
  • Anonym (vad göra?)
    Zuzanne skrev 2013-08-24 10:55:39 följande:

Och där har du fel. Rumpa respektive bröst kan vara sexualiserade i kulturer, inte alla. I vissa kulturer är brösten det sexuella, i andra kan det vara rumpan, och det kan vara både bröst och rumpa eller inget av det. Glöm inte bort att kultur är föränderligt och återspeglar de ideal och föreställningar som majoriteten i en kultur förmodas ha i en given tid. Ta tex benen i Europa på 1700-talet, så sexualiserat. Men inte nu längre. Om vi skulle sluta se rumpa/bröst som någonting sexuellt så skulle folk sluta uppfatta det så.
    Visa mig den kultur där varken rumpa eller bröst anses sexigt.

Och vet ni vad hon gjort nu då? Går omkring i bara string och tröja här hemma, bara för att liksom trotsa mig. -_- Men jag tänker inte reagera, för då har hon vunnit. Tänker låtsas som om det regnar tills hon tröttnar. Trodde inte hon var så omogen faktiskt, men det är ytterligare ett tecken på att hon inte är redo för string.
  • Anonym (tjej22)
    Jesper f skrev 2013-08-24 10:53:07 följande:

Skojar du? Tycker du på ALLVAR att det är passande att just barn ska ha kläder över "rumpan", som är så tighta att ett plagg på högst ett par mm "förstör" designen?

Vi lever knappast i ett oskylldigt samhälle, och förutom att barn av naturliga orsaker ska få vara barn så länge som möjligt, måste föräldrars förnuft också vara en skyddande hand över barnen, som varken har levnadserfarenhet nog eller ens fysiska möjligheten att försvara sig själva, om något skulle inträffa.

Att bli vuxen, omfattar även att visa ett större mått av förstånd och anpassande av sig själv efter både situation och tillfälle, och jag törs lova att majoriteten av kvinnor INTE går omkring med stringtrosor. För det första kan det omöjligen vara "bekvämt", för det andra knappast heller särskilt hygieniskt. För det tredje kan faktiska syftet till att ens inneha dom ( förutom fåtalet som har det till sportbruk ) knappast härledas till något annat än rent utmanande. Ingenting av detta, är värden som vuxenvärlden behöver konfrontera barn med, innan dom är mentalt vuxna att hantera aspekterna av innebörden. Och att "gömma" ansvaret i den frågan som någon form av oskylldighet, är ungefär i paritet med att ge sitt barn nikotintugummi under förevändningen att dom röker det i vart fall inte, men får samma upplevelse som dom hippa rökarna.

Nej TS, jag tycker du ska hålla på din regel, inga stringtrosor innan hon själv är myndig. Den dagen får hon bestämma själv, men innan dess får hon glatt finna sig i att mamma har ett ord med i laget. Det är för hennes eget bästa, och även om barn inte förstår det här/nu, kommer dom förstå det senare i livet när dom själva blir föräldrar. Att det är en omtanke och kärlek bakom.
    Man kan ibland se troskanten genom jeans... 
    Men visst, ts bestämmer över sitt barn. Men jag pratar av egen erfarenhet att man kan inte kontrollera henne tills hon är 18... Det är bara naivt.
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 10:54:24 följande:
    Men lägg ner. Anser 99 % av befolkningen snarare. Är ganska trött på snacket om att alla är så himla individualiserade, det stämmer i mångt och mycket men vissa gemensamma drag finns oavsett individ.

Hon har börjat få "former", inkl. bröst. BH har hon redan, men den fyller en praktisk funktion.

String är för sexualiserat.
    Men du kan inte påstå att string ÄR för sexualisering, alla tycker inte det och jag tror verkligen inte att det är huvudsyftet.

• Anonym (tjej22)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-24 11:02:15 följande:
    Visa mig den kultur där varken rumpa eller bröst anses sexigt.

Och vet ni vad hon gjort nu då? Går omkring i bara string och tröja här hemma, bara för att liksom trotsa mig. -_- Men jag tänker inte reagera, för då har hon vunnit. Tänker låtsas som om det regnar tills hon tröttnar. Trodde inte hon var så omogen faktiskt, men det är ytterligare ett tecken på att hon inte är redo för string.
    Det bevisar att hon gör en mini-revolt, vilket är naturligt. 

• Jesper f
    Anonym (OP) skrev 2013-08-24 10:33:49 följande:

För att hon håller på att bli kvinna. Hon testar sig fram.

Och det tänkte du försöka hindra? 
    Du skulle inte försöka hindra om du upptäckte att ditt barn tex snattade, började dricka alkohol utanför din kontroll, började röka, eller använda droger?
    Anonym (tjej22) skrev 2013-08-24 10:50:14 följande:
    Anser DU ja. Finns folk som inte ser det som sexuellt alls. Bröst är till för bebisar ska få mat, och rumpan är en sittdyna samt Avfallsport ;)

Ska hon inte få ha BH när hon får bröst heller? För att det framhäver brösten?
    Låt henne få testa lite, det skadar liksom inte! Stringtrosor är ju så himla harmlöst... 

Jag tror att du, likväl som alla andra, inser att det knappast är "rätt" personer i samhället som INTE förknippar stringrtrosor med något sexuellt alls. Det är fortfarande BARN vi pratar om här.

BH:n har under historien, till skillnad från Stringtrosor, allt som oftast ett PRAKTISKT användningsområde, där dom förutom form framförallt fyller en funktion för att avlasta nacker, rygg. Med tanke på att dom funnits och använts sen 4500 fkr, faller det nog inte riktigt under samma modefluga.
  • Anonym (vad göra?)
    Anonym (tjej22) skrev 2013-08-24 11:06:39 följande:
    Det bevisar att hon gör en mini-revolt, vilket är naturligt. 

Kanske det är, men riktigt jobbigt för mig som förälder.
  • Jesper f
    Zuzanne skrev 2013-08-24 10:38:59 följande:
    Jag blir så trött på dessa trådar där föräldrarna förfasas över att barnen bär plagg som enligt dem är utmanande. Sluta sexualisera era barn, snälla. Det är just sånt här som inte är bra för flickors och kvinnors frigörelse. De värderingar du lägger i detta plagget gör att det blir ett sexuellt plagg, inte plagget i sig. Om folk slutade lägga in sexuella värderingar i stringtrosor, korta kjolar, genomskinliga toppar osv så skulle inte längre plagget uppfattas som sexuellt. Själv bär jag stringtrosor då jag känner mig instängd i andra sorter, hon kanske känner likadant?

Det är väll just för att INTE sexualisera sina barn, som man inte KLÄR dom i plagg som övriga samhället TYDLIGT förknippar med sexualisering. Eller hur tänkte du nu?

Kvinnors rigörelse är knappast förknippat med vad BARN bär för kläder. Och sker numer "frigörelse" på barns bekostnad, är det snarare dags att fundera över om inte frigörelsen gått käpprätt åt skogen...
  • Cadencee

Är 21 nu och jag köpte mina första string när jag gick i årskurs 6. Mest för att jag var nyfiken och visste att mamma inte gillade det. Hon blev inte glad på mig men vad skulle hon göra? Det enda hon sa var att vill jag ha stringtrosor får jag köpa det själv, det är inget hon betalar (hon betalade alla mina kläder tills jag var 14 då jag fick barnbidraget själv). Ser inte vad som är så "dåligt" med string. Nu använder jag det inte längre för jag tycker det är obekvämt men innan var det ju görbra med string när man hade lite tightare byxor/klänningar på sig, troskanten syntes ju inte :)

Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(