Inlägg från: Scrubs81 |Visa alla inlägg
  • Scrubs81

när skall man ringa efter ambulans

petrina skrev 2013-08-25 23:10:06 följande:
    Man ringer ambulans när som. Då man själv inte vet va man ska göra. Du vet att de inte skickar ambulans bara för att man ringer 112. De frågar va som hänt o kan hjälpa dig utan att skicka en bil. Precis som vårdguiden kopplar vidare om de hör att situationen behöver snabb hjälp.
    Varför skulle man inte ringa efter ambulans för ett brutet ben?? Varför?? Ska man låta en människa ha ont o kanske förvärra skadan bara för att ??
    Dumheter de prioriterar olyckorna som är livshotande. O då kan man ringa o få ett nej, ni får ta er in bäst ni kan själva, ni behöver inte ambulans för denna skada.
    Men nu blir jag lite trött. LÄS mina inlägg. Folk får ambulans för skoskav idag, om de verkligen vill ha en!
    Skrev jag att man ska ha ont? LÄS igen!

Klart dom prioriterar olyckor som är livshotande. Men vad hjälper det när närmaste ambulanser är ute och kör andningsbesvär sen fyra veckor, ont i ryggen sen fem dagar, skoskav som kanske är infekterat osv osv osv...och även om vi lämpar av dom på vårdcentralen eller lämnar dom hemma, tar det TID och det är TID som är viktig när nån håller på att DÖ!!!!

Snälla, för er egen skull, försök att förstå!
  • Scrubs81
    Chianti skrev 2013-08-25 23:17:31 följande:
    Jag fattar precis vad du menar.
    Inget av det du räknar upp är exempel på fall då man behöver vara osäker på om ambulans behövs. Alltså är det inte det jag pratat om överhuvudtaget, så man kan ju undra vem av oss det är som inte läser?

Vad pratar du om då? För du har inte lämnat några konkreta exempel på situationer då det kan var svårt att veta enligt dig. Är man så dum så man inte fattar att medvetslösa personer behöver åka ambulans. Sen förstår jag det är svårt att förstå då du räknar upp både ep och kramper...du kanske inte vet att EP är kramper? Om DU läser åter så är det saker jag redan räknat upp som är akuta och behöver en ambulans. Kom nu med förslag på sånt du menar på är svårt att veta är du snäll! Och håll dig till reglerna.
  • Scrubs81
    Chianti skrev 2013-08-25 23:29:19 följande:
    Jag har redan skrivit att folk i gemen inte alltid vet vad som är akut och då ringer man 112 så får man veta det.
    Och vill du veta vilka fall som kan vara svårt att veta så läs igen, finns säkert tusen andra fall, men där hade du lite förslag. Är man osäker så ska man ringa, och det behöver jag inte sitta och räkna upp olika fall för. Osäker och du tror att det är akut och eller att vård behövs under färd, ring.
    Men TROR det är akut....fattar man inte att en medvetlös person som krampar är akut utan man är osäker...tror man att symtom på hjärtinfarkt med kraftig bröstsmärta och påverkad patient kanske inte är akut, tror man itne att en halvsides förlamad människa inte kanske är akut, utan man är osäker...då ska man nog bädda in sig in en kokong och inte komma ut igen...
  • Scrubs81
    Chianti skrev 2013-08-25 23:39:20 följande:
    Nu är du där igen, kan bara prata om de mest uppenbara fallen, så töntigt. Hade du jobbat på ambulansen hade du vetat att det finns massor av gråzoner då det är svårt att veta om man ska ringa ambulans.
    Jag ser inte dom gråzonerna, faktiskt! Akuta tillstånd är akuta, inte halvakuta. När man absolut inte reder ut situationen själv. Att behöva åka till doktorn kan däremot vara gråzoner.
  • Scrubs81
    dirpower skrev 2013-08-25 23:40:32 följande:
    Personligen har jag inte mycket förhoppningar på ambulans i rätt tid.

Jag och min fru var desperata när vår dotter på (då) ett år låg på skötbordet och satte en kort smyckeskedja i halsen. Dottern bytte färg i ansiktet och jag förstod att tiden var knapp och det väste tyst när hon kippade efter luft. Frugan ringde ambulansen och femton signaler utan svar. Själv gav jag upp efter kanske fem och tog saken i egna händer på nya sätt helatiden för att få bukt med problemet. 
    Hoppas du hade skaffat dig kunskap i om hur du skulle göra och kunde påbörja det innan hon ens lyft luren...jag hoppas ALLA tar sitt ansvar och ser till att ha uppdaterade kunskaper i första hjälpen!
  • Scrubs81
    dirpower skrev 2013-08-26 00:07:49 följande:
    Grundläggande kunskaper om fysik gör att man vill vända barnet med huvudet neråt och dunka i ryggen så att gravitationen och vibrationerna kan dra ut sakerna.

Första hjälpen säger säkert att man ska hålla små barn upp och ner och dunka i ryggen för det är nästan vad som krävdes i detta fallet.

Jag ville inte göra en heimlich på ett så litet barn. Det hade nog inte hjälpt eftersom att man kunde höra att kedjan släppte igenom lite luft, ett väsande ljud, och då tömmer man bara lungorna istället för att få sakerna att skjutas ut.

Om ambulansen inte duger vid akuta fall så tycker jag inte att man ska låta den stå och rosta när man kan hämta folk med brutna ben.
    Inte duger vid akuta fall?Tyvärr var nog SOS upptagna med att lindra oro hos folk med ont i magen sen tre dagar, skoskav och nåt brutet lillfinger...

Nej, om du gått en kurs i första hjäpen (vilket det borde vara lag på att föräldrar gör, anser jag) så hade du fått veta att du skulle lägga barnet över din hand och arm (svårt att förklara i skrift) samt dunka i ryggen, och  trycka på magen kolla här: www.vardguiden.se/Tema/Forsta-hjalpen/Forsta-hjalpen-vid-livshotande-olyckor/

och vem har sagt att man inte ska få åka ambulans med brutet ben om man har ont? Annars är en ambulans som bäst när den står i garaget, för då kommer den snabbt när den väl får larmet
  • Scrubs81
    Chianti skrev 2013-08-26 00:11:07 följande:
    Men nu har du ju fått konkreta exempel flera gånger. Hur ska man veta om man behöver ambulans vid smärta i hjärttrakten till exempel?
    OBS att jag inte frågar OM man behöver ambulans då, jag undrar hur man ska veta utan att fråga nån sjukvårdskunnig.

Vilka regler håller jag mig inte till? Det är väl inte mot reglerna att hänvisa till en annan tråd?
    Smärta i hjärttrakten....som jag skrivit tidigare, svår smärta på påverkad patient! AKUT. Smärta sen några dagar..mindre akut och är väl bra att åka till dr och kolla men finns det behov ambulans på vägen? Vad vill man att ambulansen ska göra för denna smärta som pågått i några dagar?

Andra saker nonchalerar jag och låter FL ta hand om....
  • Scrubs81
    petrina skrev 2013-08-26 00:08:35 följande:
    Då e de väl fel i systemet, folk ska kunna ringa o be om hjälp. Sen om man skickar en ambulans för små sår e ju dumt.. att skylla på världen e fel skyll på systemet. 112 kan koppla vidare till 1177 som i sin tur kan hjälpa vidare.
    Om 112 fungerar som taxi e de inte vårt fel de ska inte skicka ut bilar för ett skavsår.

Men du e tokig som säger att brutna ben är för lite för att ringa efter ambulans.. samhällets krav måste fundera ihop. Socialen skulle troligen se ner på den föräldern som inte såg till att barnet får snabbast o bäst vård. O att sitta på akuten i 1 -12 timmar med benbrott är fel mot småbarn. O försök inte trycka in att de går snabbare!

Nu ska man attan inte göra folk rädda för att ringa 112 då gör du ju VÄRLDENS misstag. Om de e som du påstår skall de ändra ambulans från att vara taxi till att vara ambulans igen.
    Man ska kunna ringa angående allt o bli bemött med respekt. Vidarekopplad till rätt insatts.
    För få vågar ringa ambulans idag när de gäller allvar. O du gör det värre just med detta inlägg.

Klaga på politiker som håller i pengar så att de inte finns nog av bilar. Klaga på onödiga körnkngar som tas emot inte på att folk ringer o ber om hjälp!!!!!!
    Ge politikerna lite tips om att taxiresor till sjukhuset skall vara gratis eller något då får ambulansen avlastning o mindre jobb. Då kan personer med nageltrång åka taxi eftersom 112 e fega o inte kan säga nej längre! !
    Konstigt att folk inte får / blir neckade ambulans o dör för att de e så sjuka... Går inte ihop med de du påstår... Eller e detta något nytt att ambulans e som en taxi???
    De skickar ut ambulanser utrifrån vad folk säger att de har för besvär. Önska man sig en ambulans ser man till att få en....
    Var säger jag att brutet ben är för litet att ringa ambulans, snälla visa mig! Vad har sitta på akuten med ambulans att göra? Om barnet inte har mer ont utan man kan sätta det i bilen, varför kan man inte göra det, tror du man får socialen på sig? Ibland är det bäst vård att inte blanda in ambulans till ett redan ledset och oroligt barn, tro mig!

112 är INGEN telefonväxel. Ringer man för att det verkligen är AKUT (som han är ovan) då ska dom också svara och inte sitta upptagna med att koppla runt folk som inte tar eget ansvar!

Extremt MÅNGA vågar ringa 112 idag, och många vågar dessutom hota personalen om de inte får som de vill....frågor på det?

Varför ska det vara gratis att åka till sjukhus? Akutmottagningarna lär ju vara än mer belastade...

Du läser Expressen ser jag. Läs igen och tänk på artiklarna ur fler perspetiv och ibland, fråga dig, varför dröjde ambulansen!?!?!? Var inte så enkelspårig.

Lätt så är 50% av våra körningar med patienter som visst, säkert behöver till doktorn, men de behöver inte åka ambulans dit! Dvs taxikörningar!
  • Scrubs81
    Kaa76 skrev 2013-08-26 00:11:48 följande:
    Har inte läst vad ni andra skrivit. Men om det är ett uppenbart benbrott skall man ringa ambulans, man kan åsamka rätt ordentliga skador om man börjar flytta omkring folk hur som helst, gammal som ung. 
    Jag är själv allergisk mot getingstick, och japp, det är ambulans som gäller, annars dör jag. (dock inte för barnen, som inte är allergiska.)  Dottern har svår astman, fyra ambulans färder har det blivit pga detta bara i år. Ja, hon hade dött om vi inte kommit in så fort och om hon inte blivit ventilerad redan i ambulansen. Astma kan bli väldigt svår väldigt plötsligt, så svarar man inte direkt på medicinen är det ambulans som gäller.
    Skulle snarare säga att många ringer för sent eller för sällan! 
    Och jag hoppas du är glad över att ambulansen inte var ute och körde underarmfraktur eller ont i magen sen fem dagar vid de här tillfällena....
  • Scrubs81
    Chianti skrev 2013-08-26 00:29:27 följande:
    Nu tog du sådär uppenbara exempel igen, antingen jättestark smärta och synligt påverkan på patient ELLER svag smärta sen flera dagar. Det ena exemplet är svart, det andra är vitt. Kan du inte förstå att det finns gråzoner?

Men hur ska onkel Gunnar kunna veta om hans smärta är svår eller inte? Är det svår smärta om man har jävligt ont men inte svimmat?  Och hur ska han kunna veta vad de kan göra i ambulansen eller inte? Det vet han nte, alltså ska han ringa så får SOS bedöma.

Onkel Gunnar vet om han orkar sitta i en bil på väg till akuten. Om han faktiskt måste ha smärtlindring för att fixa att ta sig till sjukhuset. Onkel Gunnar har det yttersta ansvaret för sin egen kropp och vill Onkel Gunnar ha RÅD då ringer han 1177 (gud förlåte iof....)
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans