• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • Tveksamt
    YummyMami skrev 2013-08-25 20:06:06 följande:
    Problemet är den att folk till ta ambulansen för gaser i magen, trött och svettig, träningsvärk och massa annat nonsenss.
    Mitt liv Just nu.. dyslexiamaniac.blogspot.se ******************** År 46 fyrasex.blogspot.se

Det kan ju dock vara svårt att veta vad det är innan medicinsk personal får göra en bedömning.. Tror det är väldigt få som ringer och begär ambulans med orden "hej, jag skulle vilja ha en ambulans till XXX, jag har nämligen gaser i magen...."
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Sommarnatt10

Har varit med vid några tillfällen då ambulans krävts. Ett handlade om liv de andra inte, men krävde ändå ambulans, tycker iaf jag...

Det ena en allergisk reaktion så illa att vi själva åkte för att möta upp ambulans halvvägs...

Det andra då en pojke på jobbet trillade o bröt armen. Armen var som ett S. De smärtstillande, rätade ut o fixerade på plats innan de åkte vidare...

Ett tredje var oxå på jobbet då en kille trillade ner från en klätterställning, blev liggande o klagade på ont i rygg o nacke...

• sihn

Ringa ambulans gör man antingen när någon håller på att dö (min 9 månaders för tre veckor sen när han satte en kartongbit i halsen och hängde blå och livlös) eller en skada som gör att det inte är säkert att åka bil (nacke, rygg osv), ett benbrott där personen har så ont att det inte går att flytta den eller öppen fraktur, misstänkt stroke eller hjärtinfarkt.
    Det finns säkert fler anledningar (typ förlossning osv). De på larmcentralen är ganska bra på att bedömma om det behövs ambulans eller inte (så klart skickar de hellre än låter bli, undantag finns alltid)

• Aileen Allannah

Om man har ett vårdbehov under transporten till sjukhuset ringer man ambulans (inte någon som snyter näsan åt en alltså). Om det är fara för liv ringer man ambulans. Typ.

Jag har ringt ambulans en gång, då en nära anhörig fick kramper där synen försvann och kramperna inte gav med sig inom några minuter. Personligen har jag åkt ambulans ett par gånger, en gång var bara transport från ett sjukhus till ett annat, en gång vid kraftig huvudvärk under graviditet (1177 kopplade till sos som hävdade att ambulans behövdes, men jag hade antagligen kunnat ta taxi till sjukhuset) och någon gång till.

• magelita80

Min man ringde ambulans när han kände strålningar i armen. Ambulansen kom men EKG visade inget men de beslutade att ta med honom ändå. På sjukhuset upptäckte de att ett värde som skulle ligga på 5 låg på 300. Först visste de inte om det var en liten hjärtinfarkt el hjärnhinneinflammation. Som tur var så var det hjärnhinneinflammation.

Min son opererade bort sina halsmandlar i våras. Operationen gick bra men några dagar senare så fick han blödningar i halsen. Vi ringde till läkaren och hon sa att vi skulle ringa ambulans. Men vi tog bilen för vi bor 5 min från Karolinska. När vi kom in så hade läkaren förberett sjukhuset och vi kom in på 2 SEK.

Vissa ringer 112 i onödan men det är sjuksköterskorna som gör bedömningen om ambulans behövs.

• MoonFlight

Har ringt efter ambulans en gång. Det var när sonen på 6 år vart biten i ansiktet av hunden och det tog över ögat. Forsade blod och visste inte om/hur ögat klarat sig. Det var riktigt obehagligt. Men som tur var hade det tagit några cm från ögat så han klarade sig. Dom tvättade av det och fixade såret.
    (Ska tillägga att jag var ensam hemma med tre barn och dessutom var jag magsjuk, inte alls kul).

• Linastrumpan

Jag har aldrig ringt efter ambulans men ringde till sjukvårdsrådgivningen när min dotter hade ramlat och slagit i huvudet. Hon sluddrade o vinglade när hon försökte gå och jag ville veta om jag kunde åka till närmsta sjukhus eller om jag var tvungen att åka tvärs över stan till ett annat. Såklart var jag tvungen att åka till det andra, men då sa hon att jag inte skulle ta taxi utan att de skickade en ambulans.
    Jag tyckte det kändes lite pinsamt när de kom på 2min med blåljus. Tyckte inte dottern var så illa där an men på väg till sjukhus somnade hon och var inte väckbar ens med smärtstimuli. DÅ kände jag mig väldigt glad att jag inte satt i en taxi.... Väl framme så tog traumateamet med typ 10 pers hand om henne. Hon hade fått en kraftig hjärnskakning som det tog 9mån att bli återställd från!

• FruNyfiken

Jag har åkt ambulans några gånger. Jag är svårt allergisk mot fisk och skaldjur och får anafylaktisk chock om jag äter fisk eller skaldjur.
    Första gången var hos en ny dagmamma när jag var 3 år. Hon tyckte att mina föräldrar skämde bort mig när jag "slapp" äta fisk. Som tur var hade hon närvaro nog att ringa ambulans!
    Under åren har det hänt några gånger, framför allt vid restaurangbesök när de inte brytt sig om när jag betonat att ingen fisk får komma i närheten av min mat. En gång hände det på semester i Italien.

• Majsan70

Jag ringer 112 när jag anser att det behövs. Anser de sen att ambulans behövs så gör det förmodligen det oxå. Och nej det behöver verkligen inte vara fara för livet. Jo ett brutet ben är skäl nog att ringa ambulans vissa gånger och likaså en bruten arm.

Som tur är så är det inte besserwissrarna här på FL som bestämmer.

Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans