• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • Chianti
    Scrubs81 skrev 2013-08-25 23:11:25 följande:
    Nu är det så att ambulansen kommer som taxi om man ringer 112 och berättar det som hänt och verkligen berättar....nu är du ju verkligen osmart med de inlägg du räknar upp: kanske ska hospitera en dag på ambulansen/taxin så du fattar vad jag menar! Att folk ringer om skoskav, hjärtklappning sen några dagar, ont i ryggen sen tre veckor och fredag kväll kl 18.59 behöver vi visst till doktorn, förstoppning, feber sen igår, lite magsjuka, baksmälla, fulla folk osv osv osv....som sagt, du läser inte mina inlägg utan raljerar bara. dessutom bryter du mot FLs regler!
    Jag fattar precis vad du menar.
    Inget av det du räknar upp är exempel på fall då man behöver vara osäker på om ambulans behövs. Alltså är det inte det jag pratat om överhuvudtaget, så man kan ju undra vem av oss det är som inte läser?

Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Scrubs81
    Chianti skrev 2013-08-25 23:17:31 följande:
    Jag fattar precis vad du menar.
    Inget av det du räknar upp är exempel på fall då man behöver vara osäker på om ambulans behövs. Alltså är det inte det jag pratat om överhuvudtaget, så man kan ju undra vem av oss det är som inte läser?

Vad pratar du om då? För du har inte lämnat några konkreta exempel på situationer då det kan var svårt att veta enligt dig. Är man så dum så man inte fattar att medvetslösa personer behöver åka ambulans. Sen förstår jag det är svårt att förstå då du räknar upp både ep och kramper...du kanske inte vet att EP är kramper? Om DU läser åter så är det saker jag redan räknat upp som är akuta och behöver en ambulans. Kom nu med förslag på sånt du menar på är svårt att veta är du snäll! Och håll dig till reglerna.
  • Chianti
    Scrubs81 skrev 2013-08-25 23:22:35 följande:
    Vad pratar du om då? För du har inte lämnat några konkreta exempel på situationer då det kan var svårt att veta enligt dig. Är man så dum så man inte fattar att medvetslösa personer behöver åka ambulans. Sen förstår jag det är svårt att förstå då du räknar upp både ep och kramper...du kanske inte vet att EP är kramper? Om DU läser åter så är det saker jag redan räknat upp som är akuta och behöver en ambulans. Kom nu med förslag på sånt du menar på är svårt att veta är du snäll! Och håll dig till reglerna.
    Jag har redan skrivit att folk i gemen inte alltid vet vad som är akut och då ringer man 112 så får man veta det.
    Och vill du veta vilka fall som kan vara svårt att veta så läs igen, finns säkert tusen andra fall, men där hade du lite förslag. Är man osäker så ska man ringa, och det behöver jag inte sitta och räkna upp olika fall för. Osäker och du tror att det är akut och eller att vård behövs under färd, ring.
  • Scrubs81
    Chianti skrev 2013-08-25 23:29:19 följande:
    Jag har redan skrivit att folk i gemen inte alltid vet vad som är akut och då ringer man 112 så får man veta det.
    Och vill du veta vilka fall som kan vara svårt att veta så läs igen, finns säkert tusen andra fall, men där hade du lite förslag. Är man osäker så ska man ringa, och det behöver jag inte sitta och räkna upp olika fall för. Osäker och du tror att det är akut och eller att vård behövs under färd, ring.
    Men TROR det är akut....fattar man inte att en medvetlös person som krampar är akut utan man är osäker...tror man att symtom på hjärtinfarkt med kraftig bröstsmärta och påverkad patient kanske inte är akut, tror man itne att en halvsides förlamad människa inte kanske är akut, utan man är osäker...då ska man nog bädda in sig in en kokong och inte komma ut igen...
  • Chianti
    Scrubs81 skrev 2013-08-25 23:30:07 följande:
    Ja folk är så osäkra och oroliga idag och vill ju inte ens försöka att ta sig till sjukhus själva, utan vill bara ha råd och stöd i livet! TESTA!!!!! Är man osäker så kan man väl försöka? Högst troligt är inte patienten akut sjuk eftersom man är osäker! Vad vill man att ambulansen ska göra, mer än att hålla handen?
    Ge mig exempel på tillfällen då man är osäker! Inser man att man absolut inte reder ut situationen själv, så ringer man 112.
    FÖ ignoerar jag ditt inlägg och anmäler det för pajkastnin och provokation och personligt påhopp!
    Du har redan fått exempel. och hade du jobbat på ambulansen så hade du vid det här laget vetat att även de som ringer i de fall ambulans är nödvändig egentligen ofta är osäkra på om de skulle ringa eller inte.
  • dirpower

Personligen har jag inte mycket förhoppningar på ambulans i rätt tid.

Jag och min fru var desperata när vår dotter på (då) ett år låg på skötbordet och satte en kort smyckeskedja i halsen. Dottern bytte färg i ansiktet och jag förstod att tiden var knapp och det väste tyst när hon kippade efter luft. Frugan ringde ambulansen och femton signaler utan svar. Själv gav jag upp efter kanske fem och tog saken i egna händer på nya sätt helatiden för att få bukt med problemet. 

• Scrubs81
    Chianti skrev 2013-08-25 23:39:20 följande:
    Nu är du där igen, kan bara prata om de mest uppenbara fallen, så töntigt. Hade du jobbat på ambulansen hade du vetat att det finns massor av gråzoner då det är svårt att veta om man ska ringa ambulans.
    Jag ser inte dom gråzonerna, faktiskt! Akuta tillstånd är akuta, inte halvakuta. När man absolut inte reder ut situationen själv. Att behöva åka till doktorn kan däremot vara gråzoner.
  • Scrubs81
    dirpower skrev 2013-08-25 23:40:32 följande:

Jag och min fru var desperata när vår dotter på (då) ett år låg på skötbordet och satte en kort smyckeskedja i halsen. Dottern bytte färg i ansiktet och jag förstod att tiden var knapp och det väste tyst när hon kippade efter luft. Frugan ringde ambulansen och femton signaler utan svar. Själv gav jag upp efter kanske fem och tog saken i egna händer på nya sätt helatiden för att få bukt med problemet. 
    Hoppas du hade skaffat dig kunskap i om hur du skulle göra och kunde påbörja det innan hon ens lyft luren...jag hoppas ALLA tar sitt ansvar och ser till att ha uppdaterade kunskaper i första hjälpen!
  • HäckHäxan
    dirpower skrev 2013-08-25 23:40:32 följande:

Usch vad obehagligt.  =(    Men hur tusan fick hon tag på en smyckeskedja? Eller ja dom är ju klåfingriga som få de små liven.
    Skämt om dvärgar bör vara korta!
  • dirpower
    Scrubs81 skrev 2013-08-25 23:48:28 följande:
    Hoppas du hade skaffat dig kunskap i om hur du skulle göra och kunde påbörja det innan hon ens lyft luren...jag hoppas ALLA tar sitt ansvar och ser till att ha uppdaterade kunskaper i första hjälpen!
    Grundläggande kunskaper om fysik gör att man vill vända barnet med huvudet neråt och dunka i ryggen så att gravitationen och vibrationerna kan dra ut sakerna.

Första hjälpen säger säkert att man ska hålla små barn upp och ner och dunka i ryggen för det är nästan vad som krävdes i detta fallet.

Jag ville inte göra en heimlich på ett så litet barn. Det hade nog inte hjälpt eftersom att man kunde höra att kedjan släppte igenom lite luft, ett väsande ljud, och då tömmer man bara lungorna istället för att få sakerna att skjutas ut.

Om ambulansen inte duger vid akuta fall så tycker jag inte att man ska låta den stå och rosta när man kan hämta folk med brutna ben.
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans