Starkast skrev 2013-08-26 10:09:15 följande:
Precis!!!
Jag har tänkt på förut att jag tror inte på att dessa personer jobbar inom ambulansen. Det stämmer verkligen inte att de skulle ha så dålig kunskap.
Och OM någon skulle göra det så är det garanterat en person som sovit sig igenom studietiden och är på väldigt fel plats i yrkeslivet.
Nu sist så pratade jag faktiskt med ambulansföraren om just det här när min son åkte vidare till nästa sjukhus. det var rätt intressant! Han var så ilsken så han nästan satt och studsade över hur okunniga människor sitter och tycker. Han var tydlig, hellre ringer man en gång för mycket än en gång för lite! 112 bedömer läget. Samt omprioriterar om det behövs också. Han tyckte absolut inte det var onödigt att åka ambulans mellan sjukhusen för min son. Dels hade han fått mkt morfin och det behöver hållas koll på med kontroller. Dels om han behövde mer smärtlindring så hade det vart fruktansvärt för honom att inte kunna få det direkt. Sedan var det något mer jag inte minns.
Precis så. Gärna ringa en gång för mycket än en gång för lite. Tänker lite på de blodsjuka vi har på min avdelning. I princip alla är väldigt immundämpade och blir jättesjuka om de får en infektion (som de får väldigt lätt). Därför har de också VIP-status; dvs de ringer direkt till oss för rådgivning om de får feber. Sedan får vi bedöma om de måste komma in eller inte och då kommer de direkt utan att gå via akuten. Där vill vi också att de hellre ringer en gång för mycket än tvärtom eftersom det kan sluta med förskräckelse om de inte får vård när de behöver.
Jag har lite svårt att förstå alla de som tycker att folk ska ta mer ansvar och att de inte gör det när de kontaktar sjukvården om de är osäkra. Som jag ser det så är det ju precis vad de gör när de kontaktar någon som är kunnig när de själva inte sitter inne med svaren. Jag kan förstå att man som sjukvårdspersonal kan tycka det är jobbigt med folk som ringer i "onödan" (jag har känt så själv ett antal gånger under mitt yrkesliv) . Men samtidigt så måste vi förstå att majoriteten inte ringer bara för att det är kul utan för att de är osäkra, oroliga, inte fått ordentligt med info från tidigare vårdgivare, kanske, osv.