• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • Mineralvatten

Jag ringer ambulans när det är fara för mitt liv, vilket oftast är när jag får en mycket kraftig allergisk reaktion som inte går över av mina egna akutmediciner.
    Jag ringer även ambulans när det är fara för andras liv, senast i fredags när jag kom fram till en olycka som skett i en rondell.
    Däremot så ringer jag sos alarm när jag behövt ta min anapenspruta, vilket man SKA göra enligt läkaren ansvisningar och en enligt instruktionen på förpackningen till sprutan.

• Wittra
    MrsPenn skrev 2013-08-26 10:05:58 följande:
    Bryter man en lem kan _visst_ ambulansfärd vara befogat. Jag jobbar ofta helt ensam, långt ifrån vänner och bekanta. Jag har inget val annat än ambulans ifall jag gud förbjude skulle bryta en arm eller ett ben.
    Nä för tusan, då får du allt fixera de brutna benet och sen stappla iväg till närmaste buss/taxi.

Det är ju precis sånt här det menas när man säger "gråzoner"....bryter man benet hemma så kanske en partner eller granne kan köra en. Men är man t.e.x ensam 80 - 90åring i en tom lägenhet utan möjlighet att få dit en anhörig etc som kan köra en till sjukhuset så måste man kunna få ringa ambulans utan att några förstoppade människor tycker att man är "inte ansvarstagande för själv"
    Liksom som dig, jobbar helt ensam och bryter något.....klart man ska få ringa ambulans!!  
  • Maggis
    Wittra skrev 2013-08-26 09:57:03 följande:
    Vad är det förresten för enfaldiga människor som tror att getingstick inte behöver vara fog för att ringa efter ambulans? Getingstick är vida känt för att vara livsfarliga om man är allergisk,  det trodde jag faktiskt alla visste? 

Tydligen inte. Har en svärmor som tappar tryck och tuppar av om hon blir stucken. Visserligen har hon epipen men blir ändå mycket påverkad.
    //Maggis
  • Starkast
    Wittra skrev 2013-08-26 09:06:31 följande:
    Alltså signaturen Scrubs eller vad fan du kallade dig; om du på riktigt jobbar inom ambulansvård så borde du ha lite öppnare sinne för att människor inte alla gånger har all kunskap och fysisk/psykisk närvaro att avgöra om ambulans är befogat eller inte. Det känns jävligt obehagligt att du sitter och nästan raljerar över hur folk bord3 och inte borde ringa 112 och fråga efter ambulans. Vem i all världen är DU att förringa deras behov och frågor? Du pratar om att ifall man bryter ett ben så är det "bara" att fixera det etc? Wtf?!! Det finns väl gott om folk som inte vet hur man gör det? Min farmor är 93 år..bryter hon benet hemma så vet hon knappast hur man ska göra, antagligen kommer hon begära ambulans. Du verkar extremt enkelspårig och har ett svartvitt tänk. Flexibilitet verkar också helt okänt för dig. Fy fan, och du ska jobba inom ambulansen? Stackars jävlar som råkar ut för dig!

Självklart är den personen inte sjukvårdskunnig. Isåfall hade hon/han VETAT att man bör och ska ringa ambulans vid brutna ben och varför.

Han/hon hade även varit medveten om att man inte kan ringa till 112c och "begära"  ambulanser hur som helst. Det sitter människor på larmcentralen som bedömer läget. Och OM det vore rätt väg att fixera benet själv så hade de talat om i telefonen vad och hur man skulle göra i väntan på taxin.
    I alla fall när jag ringt 112 så har personen talat om för mig i detalj hur jag ska gå till väga i väntan på att ambulansen kommer fram. En gång vart ambulansen omprioriterad och då satt hon med mig i telefonen hela tiden tills den kom och lotsade mig i vad jag skulle göra och var beredd att omprioritera ambulansen igen för vår skull om det blivit akut sämre.
    Varför skulle de inte berätta hur man fixerat ett ben och åker in själv om det vore det rätta att göra?   
  • Mineralvatten

Just ja och så har jag även ringt ambulans när jag fick en krafitg inflamation i bröstmuskeln så jag föll ihop, hade panik och det strålade ut i vänster arm, så både jag och sos alarm trodde det var en hjärtinfarkt på g.

• Åsa

Många beställer ambulans "i onödan" tyvärr (och gör inte ambulansernas belastade situation bättre). Ser olika grupper där.
    Självcentrering eller okunskap om ambulansers funktion - Jag har jätteont med mitt vrickade, ev brutna, ben så då ska förstås sjukvården hämta mig. Taxi i stället?? Men det är ju dyrt och jag måste ju till doktor.
     Min dotter är ju jättesjuk med sin maginfluensa, jag är orolig och vill till sjukhuset och dit tar man väl ambulans.

Otillräcklig kunskap om vad som ÄR akut och farligt för liv och lem eller ej. Där kan man givetvis sucka över den som åker in (med ambulans eller utan) för maginfluensa utan allmänpåverkan, en stukad fot eller inte. Å andra sidan kan det vara svårt för den enskilde att bedöma vad som är farligt/bråttom eller ej. En släkting till mig gick hemma länge med halsbränna/kräkningar och ont i magen innan han tog sig till vårdcentralen, där man ville skcika hem honom, men det när anhöriga insisterade visade sig handla om en atypisk hjärtinfarkt, med allvarliga följder. En kompis väntade ut dagsjukvården när hon drabbats av en kraftig allergisk reaktion utan känd orsak och fick skäll för det hos läkaren.

I det senare fallet kan jag se en gråzon i det här med ambulanser. Den som bor där det inte finns tät kollektivtrafik och inte har skjuts tillgänglig kan ta en taxi i stan men på mindre orter är det inte säkert att det ens finns någon tillgänglig på många timmar, och en sjuktransport kan också dröja länge. Alltså en situation där det kanske inte är akut nu men heller inte kan vänta det antal timmar det tar att ta sig dit på annat sätt, eller orkar ta sig til och med kollektivtrafik där den finns?  Kanske kan man spekulera i att även vissa som har begränsad ekonomi gör den övervägningen, när man faktiskt inte har råd med taxi. Mitt (andrahands)intryck är att personer med begränsad ekonomi faktiskt är överrepresenterade när det gäller "onödig" ambulansåkning; kanske handlar det om sådana faktorer då?

• ojojoj01

Jag har åkt ambulans tre gånger - ringt själv en gång.

Bor ganska långt från ett sjukhus och misstänkte proppar i benet (vilket visade sig vara 4 st) då ringde jag själv, ambulanskillen trodde dock inte att det var proppar då jag var så "klar" men jag proppsade på att det var det och som sagt fyra st DVP hade jag i vaden.  

i vintras halkade jag och foten gick rakt av - då ringde förbipasserande ambulansen - fick morfin och opererades direkt jag kom till sjukhuset.

Första gången fick jag kristallsjukan och kunde inte resa på mig eller gå öht - satt på jobbet och Vakten som är utbildad till sköterska ringde ambulansen. 

Så konceptet att kan man ringa själv så behöver man det inte - jag hade kunnat ringa själv både vid benbrottet och kristallsjukan - men ngn annan hann före - men den tesen tycker jag är absurd. finns andra orsaker till att man behöver en ambulans än kapaciteten att ringa själv.

Themis skrev 2013-08-25 13:59:58 följande:
    Kan man ringa samtalet själv behöver man i regel inte ambulans, om jag ska vara lite dum.

Men faktiskt, jag tror många ringer för lättvindigt.

Jag har ännu aldrig tillkallat ambulans i mitt liv.

• Maggis
    Starkast skrev 2013-08-26 10:09:15 följande:

Precis!!!

Jag har tänkt på förut att jag tror inte på att dessa personer jobbar inom ambulansen. Det stämmer verkligen inte att de skulle ha så dålig kunskap.

Och OM någon skulle göra det så är det garanterat en person som sovit sig igenom studietiden och är på väldigt fel plats i yrkeslivet.

Nu sist så pratade jag faktiskt med ambulansföraren om just det här när min son åkte vidare till nästa sjukhus. det var rätt intressant! Han var så ilsken så han nästan satt och studsade över hur okunniga människor sitter och tycker. Han var tydlig, hellre ringer man en gång för mycket än en gång för lite! 112 bedömer läget. Samt omprioriterar om det behövs också. Han tyckte absolut inte det var onödigt att åka ambulans mellan sjukhusen för min son. Dels hade han fått mkt morfin och det behöver hållas koll på med kontroller. Dels om han behövde mer smärtlindring så hade det vart fruktansvärt för honom att inte kunna få det direkt. Sedan var det något mer jag inte minns.       

Precis så. Gärna ringa en gång för mycket än en gång för lite. Tänker lite på de blodsjuka vi har på min avdelning. I princip alla är väldigt immundämpade och blir jättesjuka om de får en infektion (som de får väldigt lätt). Därför har de också VIP-status; dvs de ringer direkt till oss för rådgivning om de får feber. Sedan får vi bedöma om de måste komma in eller inte och då kommer de direkt utan att gå via akuten. Där vill vi också att de hellre ringer en gång för mycket än tvärtom eftersom det kan sluta med förskräckelse om de inte får vård när de behöver.

Jag har lite svårt att förstå alla de som tycker att folk ska ta mer ansvar och att de inte gör det när de kontaktar sjukvården om de är osäkra. Som jag ser det så är det ju precis vad de gör när de kontaktar någon som är kunnig när de själva inte sitter inne med svaren. Jag kan förstå att man som sjukvårdspersonal kan tycka det är jobbigt med folk som ringer i "onödan" (jag har känt så själv ett antal gånger under mitt yrkesliv) . Men samtidigt så måste vi förstå att majoriteten inte ringer bara för att det är kul utan för att de är osäkra, oroliga, inte fått ordentligt med info från tidigare vårdgivare, kanske, osv.
    //Maggis
  • Starkast

Så undrar jag:

HUR kan människor sitta och skriva att ambulans rings för mkt i onödan.
    Det känns som att det krävs lite bevis för detta faktiskt....

• jag är den jag är
    MrsPenn skrev 2013-08-26 10:10:49 följande:
    Sen finns det ju sjukvårdstransport också, som inte är akut, som bl a gamlingar som mår dåligt får åka ibland. Det är ju upp till operatören att avgöra. Tyvärr finns ju något enstaka rötägg i kåren , t ex den som bär unge Emils död på sitt samvete. Ni vet, han som inte kunde andas och op. sa att han var full? Emil blev bara vad var det, 25år?

Ja, usch så hemskt det var/är! Stackars grabb, vad rädd han måste ha varit. Och ingen ville hjälpa honom.... .
    Jag grät när jag läste om det... 
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans