• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • MissEofc

Jag har åkt ambulans 2 gånger, en gång efter en trafikolycka där jag vaknade i ambulansen, andra gången när jag blivit drogad på krogen, låg i en snödriva när polisen hittade mig. Då vaknade jag iofs först på sjukhuset men där sa dom att jag åkt ambulans. Okej eller inte?

• YummyMami
    MissEofc skrev 2013-08-25 19:37:49 följande:
    Jag har åkt ambulans 2 gånger, en gång efter en trafikolycka där jag vaknade i ambulansen, andra gången när jag blivit drogad på krogen, låg i en snödriva när polisen hittade mig. Då vaknade jag iofs först på sjukhuset men där sa dom att jag åkt ambulans. Okej eller inte?

Så klart okej, att du ens frågar??
    Mitt liv Just nu.. dyslexiamaniac.blogspot.se ******************** År 46 fyrasex.blogspot.se
  • MissEofc

Jag var inte döende så tekniskt sett så borde jag inte få åka ambulans vid båda tillfällena enligt vissa

• YummyMami
    MissEofc skrev 2013-08-25 19:55:02 följande:
    Jag var inte döende så tekniskt sett så borde jag inte få åka ambulans vid båda tillfällena enligt vissa

Jag var inte döende när jag hade cancer, borde jag ha struntat i behandlingen?
    Mitt liv Just nu.. dyslexiamaniac.blogspot.se ******************** År 46 fyrasex.blogspot.se
  • MissEofc

jag säger inte emot, men folk skriver att man enbart får åka ambulans om det gäller liv eller död.

• Curlie

Vi ringde ambulans (eller förlossningen skickade en ambulans) när dottern skulle födas. Vi hade ingen bil, ingen som kunde skjutsa oss och varenda taxi var upptagen (fredagskväll). Det var bråttom, så då blev det ambulans.

När jag blev påkörd av en bil åkte jag också ambulans (blev fastspänd på en sån där bår med nackkrage).

För något mindre akut än så hade jag aldrig ringt ambulans.

• Curlie

När min 8 månader gamla dotter åkte ner från sängen och tappade medvetandet åkte vi också ambulans. Hon kräktes och tuppade av...

• k girl

Jag ringde ambulans när mitt vatten gick. Bebisen låg högt i magen, vilket innebär att det finns risk förnavelsträngsprolaps. Dessutom var jag inte fullgången utan fyra veckor prematur.

Jag försökte först få tag i förlossningen men gav upp när jag började känna sammandragningar (6-7 minuter). Hade vi inte haft 15 mil till närmaste förlossning och 30 till närmaste neonatal hade jag tagit mig dig själv.

Jag fick mellanlanda på det första stället för UL och värkhämmande, sedan skickades jag vidare till NUS med ännu en ambulans och i sällskap av två barnmorskor. Var förresten beordrad sängläge.

• YummyMami
    MissEofc skrev 2013-08-25 19:59:50 följande:
    jag säger inte emot, men folk skriver att man enbart får åka ambulans om det gäller liv eller död.

Problemet är den att folk till ta ambulansen för gaser i magen, trött och svettig, träningsvärk och massa annat nonsenss.
  • 2 barnsmamma ett på väg

Ringde 112 och fick ambulans när sambon höll på att förblöda i halsen efter op.

Jag har åkt ambulans till ett annat sjukhus, alltså ren transport..

Ring efter ambulans om man tror man behöver det så får kunnig personal avgöra om det behövs eller ej. Svårt att avgöra själv inbland.

Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans