• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • Mineralvatten

Min mamma ringde ambulans när jag var 16 och hade blivit biten av min råtta (som höll på att dö så han var väl halft i koma och reagerade instinkt). jag såg ut som en groda och kunde inte andas med näsan för läpparna hade svullnat upp ovanför näsborrarna....så jag väste efter luft genom munnen. när ambulanskillarna kom så reageade jag inte ens när jag fick spruta, jag som annars är sjukt spruträdd, DÅ fick min stackars mamma panik! Men när vi skulle över ringvägen upp till sös så stannade inga bilar först, trots att ambulansen stod med blåljus och sirener. så tillslut efter att ha sått stilla i någon minut så satte ambulanskillen gasen i botten, en bil fick tvätnita och han såg skitarg ut (föraren alltså), detta var på sommaren så han hade fönstret nedvervat, så ambulanskillen sticker ut huvudet genom rutan och vrålar att de har en liten tjej här som håller på att dö ditt jävla as. föraren i den andra bilen såg tydligen ut som han dött, för han var helt likblek...hm...  Väl inne på sös så tog ett helt team emot oss och jag kvicknade till efter att ha fått ännu mer medicin, men ja jag kunde ha dött den kvällen. bara 16 år gammal!. sen när jag kvicknade till så kom ambulanskillarna och skulle se hur det var med mig. det var ju gulligt. Jag ligger i en ful nallepyjamas (detta var mitt i natten), i ruffsigt hår. jag är 16 år och väldigt välutvecklad. In kommer två skitsnygga brunbrända typ 25 åriga, vältränade hunkar i ambulansuniform....snacka om att skämmas så jag började stortjuta men mamma skrattade lite och sa ja alltså hon ligger i en pyjamas med nallar på och in kommer ni som är vältränade, och nog ganska snygga och så haha. ajdå förlåt sa dom, men du är ju jättesöt. (ja ellerhur, helt mossiga igenkloggade ögon osv. å vad söt jag kände mig!).

• Åsa
    Maggis skrev 2013-08-26 10:14:40 följande:

Du utgår ifrån att alla har råd att lägga de pengarna på en taxi? Newflash: så är det inte.
    Personligen skulle jag kunna ta en om man ser till det rent ekonomiska men om man någon gång råkat ut för ett migränanfall så vet man också hur man mår då. Illamående, ljuskänslig och vill helst inte röra sig. Helst få något smärtlindrande också så inte huvudet känns som om det ska vränga in och ut på sig själv. I min värld (och jag är sjuksköterska och inte speciellt handfallen när det kommer till sjukdomar och olycksfall) så är ett riktigt redigt migränanfall som inte viker på de läkemedel man i vanliga fall får lindring av helt tillräckligt skäl för en ambulanstransport.

Vi har vid flera tillfällen tagit emot migränpatienter som kommit till akuten med ambulans. Jag har överhuvudtaget aldrig hört det ifrågasättas. 
    Jag håller inte rakt av med. Jag förstår den person som känner att man inte orkar ta sig dit på annat sätt men det är inte helt rimligt att kanske en infarktpatient får vänta för att migränpatienten inte har pengar till taxi.
    Att sjukvårdspersonalen inte ställer sig att tjafsa med patienten om att det åkts taxi i onödan är tämligen självklart.
  • Gizzmo73

Har åkt ambulans en gång i mitt liv. Det var när 1-åringen fick sin första feberkramp. Jag ringde (helt hysterisk) till 112 medans sambon försökte få liv i dottern. Killen på 112 som jag fick prata med var helt underbar, han pratade lugnt och ställde frågor och förklarade att hjälp var på väg. När sen krampen släppte innan ambulansen kommit fram så sa han att om hon krampar igen innan ambulansen kommit så skulle jag direkt ringa igen.

Nu har jag lärt mig att feberkramper oftast är helt ofarliga och vi har även medicin så förra feberkrampen ringde vi inte någon utan hanterade själva. 

Så denna första ambulansfärd var egentligen helt onödig, och vi skulle egentligen inte ens ringt 112 (enligt vad en del verkar anse) Men varför sa då killen på SOS åt mig att direkt ringa igen om hon fick en ny kramp?
    Och hur ska man veta att det är ofarligt när man aldrig varit med om det?

Har väldigt svårt att tro att folk ringer 112 för skoskav (gör man det då lär man ha några andra problem...). Utan folk ringer när de är osäkra och rädda. Sen är det upp till en kunnig och utbildad person att avgöra vilken hjälp man behöver. Vad jag vet så kan man inte ringa och "beställa" en ambulans utan det avgör personalen på SOS.
    Om man förväntar sig att enbart de som har "riktigt" behov av ambulans ringer 112 så anser man alltså att SOS är en ambulansbokningstjänst och inget annat... 

• Starkast
    Maggis skrev 2013-08-26 10:24:37 följande:

Precis så. Gärna ringa en gång för mycket än en gång för lite. Tänker lite på de blodsjuka vi har på min avdelning. I princip alla är väldigt immundämpade och blir jättesjuka om de får en infektion (som de får väldigt lätt). Därför har de också VIP-status; dvs de ringer direkt till oss för rådgivning om de får feber. Sedan får vi bedöma om de måste komma in eller inte och då kommer de direkt utan att gå via akuten. Där vill vi också att de hellre ringer en gång för mycket än tvärtom eftersom det kan sluta med förskräckelse om de inte får vård när de behöver.

Jag har lite svårt att förstå alla de som tycker att folk ska ta mer ansvar och att de inte gör det när de kontaktar sjukvården om de är osäkra. Som jag ser det så är det ju precis vad de gör när de kontaktar någon som är kunnig när de själva inte sitter inne med svaren. Jag kan förstå att man som sjukvårdspersonal kan tycka det är jobbigt med folk som ringer i "onödan" (jag har känt så själv ett antal gånger under mitt yrkesliv) . Men samtidigt så måste vi förstå att majoriteten inte ringer bara för att det är kul utan för att de är osäkra, oroliga, inte fått ordentligt med info från tidigare vårdgivare, kanske, osv.

Du har så rätt Vilket jag alltid tycker du har 

Kan man ta ett större ansvar än att fråga någon som kan?
    Det är ju faktiskt så att det är ansvarslöst att försöka laborera med saker man inte kan.

Med min sons arm så låg han i en hästhage med 5nyfikna hästar mitt i det supervarma solen. Jag ville flytta honom ur hagen så jag kunde sitta med honom istället för att jaga bort nyfikna hästar. Han hade ramlat på ett sätt så det inte var något annat än armen, vilket 112 också tyckte. Men ÄNDÅ fick jag inte flytta honom de 2m ut ur hagen in i skuggan. Under INGA omständigheter! Jag fick stå över honom som skydd mot solen samt jaga bort hästarna. 112 ringde upp då ambulansen inte hittade hagen men jag kunde ju inte lämna honom.         

Jag har ju stor erfarenhet av sjukvården då både ena barnet och jag har kroniska sjukdomar. Min erfarenhet är att det är äldre ssk som "tröttnat" på sitt jobb som irriterar sig. De kan inte se att människor är oroliga och lite rädda.
    Eller unga som inte har den där "människokänslan" att kunna sätta sig in i andra människors mående. Som inte förstår.
    Övriga är sällan, väldigt sällan man som patient upplever sig "besvärlig"
    Ingen ringer för att det är kul. Vissa är mer oroliga än andra. De behöver lugnas.

Det som jag istället möter som irritation ibland är  att jag är väldigt påläst om olika alternativ. Ibland tycker jag ett annat alternativ verkar bättre och vill ha en diskussion. Är då läkaren/ssk inte så kunnig om det alternativet så skapar det ibland irritation. Men idag är personalen oftast vana vid att patienterna har internet och är pålästa om just sin grej. Idag kommer istället ofta frågan "vad tycker du?" och även läkaren/ssk vill ha en diskussion.       
  • Starkast
    Åsa skrev 2013-08-26 10:33:37 följande:
    Jag håller inte rakt av med. Jag förstår den person som känner att man inte orkar ta sig dit på annat sätt men det är inte helt rimligt att kanske en infarktpatient får vänta för att migränpatienten inte har pengar till taxi.
    Att sjukvårdspersonalen inte ställer sig att tjafsa med patienten om att det åkts taxi i onödan är tämligen självklart.

Fast nu får ju ingen infarktpatient vänta för ett migränanfall. Det förstår du väl?
    Då omprioriteras det snabbt som attan. 
  • Jaja88

Jag vaknade en natt och hade svårt att andas och ont i bröstet. Ringde 1177 och det blev värre så jag slängde telefonen till sambon men då hade 1177 redan tillkallat ambulans!
    Det tog 45 minuter innan ambulansen kom, och de är anmälda för det. Jag var dessutom gravid och där och då trodde jag att jag skulle dö :/

Jag ringde 1177 en till gång när sambon inte kunde lyfta armarna eller ställa sig upp, hon tillkallade ambulans även då!

Men jag har inte ringt själv utan frågat först. Skulle inte ringa efter ambulans i onödan!

• Maggis
    Åsa skrev 2013-08-26 10:33:37 följande:

Nej, det är inte helt rimligt och eftersom det görs en prioritering så är det lika orimligt att en infarktpatient skulle prioriteras under en migränpatient. Dessutom så är det väl ändå så att en person som saknar medel inte är mindre i behov av vård som någon som har råd. Ska man bli utan hjälp för att man inte har råd att ta sig till sjukhus, menar du? Vi ger inte vård baserat på om folk har råd eller inte i det här landet. Än.

Nu är det inte självklart att sjukvårdpersonal inte tjafsar med patienter om deras behov av vård. Sådant händer även om det är ovanligt. Men vi som personal pratar liksom med varandra och där kan det uttalas om någon tycker något är onödigt. Det har jag varit med men då i helt andra fall; aldrig med migränpatienter, som sagt. Majoriteten ambulanspersonal jag har träffat har förståelse för sjukdomsfall som folk här i tråden verkar döma ut som onödiga ambulansbehövande. Kanske för att de har erfarenheten med sig?

//Maggis
  • Maggis
    Starkast skrev 2013-08-26 10:42:31 följande:

Fast nu får ju ingen infarktpatient vänta för ett migränanfall. Det förstår du väl?
    Då omprioriteras det snabbt som attan. 

Ungefär så, ja.Skrattande
    //Maggis
  • Åsa
    Maggis skrev 2013-08-26 10:48:01 följande:

Nej, det är inte helt rimligt och eftersom det görs en prioritering så är det lika orimligt att en infarktpatient skulle prioriteras under en migränpatient. Dessutom så är det väl ändå så att en person som saknar medel inte är mindre i behov av vård som någon som har råd. Ska man bli utan hjälp för att man inte har råd att ta sig till sjukhus, menar du? Vi ger inte vård baserat på om folk har råd eller inte i det här landet. Än.

Nu är det inte självklart att sjukvårdpersonal inte tjafsar med patienter om deras behov av vård. Sådant händer även om det är ovanligt. Men vi som personal pratar liksom med varandra och där kan det uttalas om någon tycker något är onödigt. Det har jag varit med men då i helt andra fall; aldrig med migränpatienter, som sagt. Majoriteten ambulanspersonal jag har träffat har förståelse för sjukdomsfall som folk här i tråden verkar döma ut som onödiga ambulansbehövande. Kanske för att de har erfarenheten med sig?

Nej, jag menar inte att en person som saknar medel är mindre i behov av vård (hoppas att du inte gör halmdockargument av detta). Jag ser dock ett problem (därmed inte sagt att jag har någon lösning klar på detta) i när sjukvårdens _akut_resurser används pga ren pengabrist hos enskild patient, som det handlar om hos en känd migränpatient. (I motsats till fall där det antingen är oklara symptom eller där personens brist på kunskap gör att ett ickeakut tillstånd uppfattas som akut.) Ambulansresurserna är inte i någon högre mån avpassade efter att hämta ickeakut sjuka inom ramen för akutverksamheten. Och även om personen med bröstsmärtor listas högre i prio så kan det ta en stund extra att hämta honom om ambulansen är ute i tjotahejti för att hämta en annan patient, kanske rentav redan har denn* i bilen; mig veterligt lastar man inte av patienter som väl hämtats ens när behovet kan antas vara högre på annat håll.
  • Scrubs81
    Coccolina skrev 2013-08-26 01:55:23 följande:

När jag åkte ambulans för problem med gallblåsan så fick jag ingen morfin i ambulansen... de hade de ingen... Utan fick Voltaren... första gången hjälpte det inte men nästkommande gånger hjälpte de inte Men väl på sjukhuset fick jag morfin... som det sedan visade sig att jag var allergisk mot.... Var SÅÅÅÅÅÅÅ underbart när de opererade bort skiten:-P

Alltså första gången fick jag Voltaren och skickades till Sahlgrenska då var klockan 2 på natten och närakuten var stängd.
    Andra gången åkte jag till akuten i Varberg (närakuten i KBA stängd och dåligt minne av hela natten på Sahlgrenska 02:00-17:00 fick inte träffa läkare förens vid 12:00 och låg ensam i korridoren och hade ont och spydde tills jag var helt tom... mat och dryck förbud... fick däremot dropp vid 13 tiden när jag började gråta av utmattning och förtvivlan..) med sjuktaxi... var min egen födelsedag... ingen kunde köra mig... men det tog så lång tid, kunde inte sitta ordentligt i taxin... bara grät och skrek... Taxichauffören hade själv varit med om det hela så han visste precis hur illa det var med mig...
    Tredje gången så fick jag ett mega anfall tidigt på morgonen (4-5 någonting) försökte bita ihop, tog max dosen av diklofenak och tog mig till närakuten när de öppnade kl 7... Där fick jag morfin (den där på s kommer inte ihåg vad den heter...) men den hjälpte inte... så fick en till... samtidigt ringde de efter ambulans... ner till Varberg där jag blev inlagd... Var helt borta... märkte en konstig klåda men de kunde inte koppla vad den kom ifrån utan trodde det var något orelaterat...
    Nästa gång var det på nytt mitt i natten... ingen som kunde köra mig igen plus att jag insåg att jag inte kunde sitta... Ambulansen kom, fick Voltaren... sjukvårdaren påpekade för den elev de hade i ambulansen att det gick att se vilka ohyggliga smärtor patienten var i snarare genom att se vad alla maskiner sa än att fråga mig... (maskinerna fick spatt:-P) och sa att de ju tyvärr inte hade något starkare än Voltaren och då jag redan tagit diklofenak så var jag nu uppe i max dosen... Kom in till varberg fick morfin igen... (UNDERBART NÄR SMÄRTAN SLÄPPER) dock så fick jag även svår klåda över hela kroppen samt att halsen började svullna... så blev på nytt inlagd eftersom jag nu förutom anfall även fått allergisk chock... Inget mer morfin för mig... två veckor senare var gallblåsan BORTA!!!

Kan tillägga att jag även hade åtskilliga anfall där jag bara behandlade hemma med diklofenak eller bara tog mig till närakuten... Så ringde inte 112 för alla anfall  

Som sagt jag tror det finns även icke livsfarliga tillstånd där man faktiskt behöver ringa ambulans... Jag skulle garanterat ringa ambulans om jag var säker på att det var benbrott på något större ben, om barn slår i huvudet och förlorar medvetandet, om ett barn får en allergisk chock eller blöder mycket....

Däremot reagerade jag på att det på 1177's hemsida att man vid nässelutslag skall ringa 112 om man har klåda på i hårbotten och i handflatorna... Jag läste det när jag hade haft det i flera timmar... åkte till jobbet, men efter jobbet så klarade jag inte mer och det blev akuten (Sahlgrenska....) blev utskälld för att jag inte ringt ambulans och kommit in tidigare... Då hade jag haft problem i 10-12 timmar:-S Visserligen började det förvärras snabbt vid det laget (mina händer svullnade upp som två fotbollar och även andningen påverkades vid det läget... allt gick på 10 min när jag väl åkte från jobbet :-S Var reaktion på penicillin...

Det är faktiskt inte så lätt för någon som inte har medicinsk utbildning att veta när man skall och när man inte skall ringa 112... Eller ja... man kan ju fatta när det är totalt onödigt (som det jag berättade innan om fingret) men allt det där som rör sig i gråzonen är inte alltid så lätt att avgöra...       
    Länge har det varit kontraindicerat att behandla gallstensanfall med morfin, då det kan förstärka krampen i gallgångarna (folk får ju gallstensanfall efter att ha druckit hostmedicin eller tagit Citodon tex). Men det börjar släppa och hjälper inte antiinflammatoriskt så kan man ta till detta. Sen finns även Ketogan, som är typ morfin och funkar bättre på gallstenssmärtor, men det har inte alla ambulanser idag. Sen pratar du om nåt på S och det är väl troligen Spasmofen, vilket heller inte ambulansen har tillgång till. (nu pratar jag om där jag jobbar).
    Sen måste jag hålla med ambulanssköterskan om att det faktiskt är en indikation på hur ont en människa har, genom att kolla på övervaket...och fråga såklart. Men när man får höra att en patient har VAS 8 (av 10) och pulsen är lugn och fin, BT helt normalt, dom är fina i färgen och inte svettiga och ligger stilla på båren och pratar ua...ja då måste man väga in fler saker än bara vad patienten säger Tyvärr kör vi alldeles för många som mest vill ha lite godsaker av oss..... 
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans