• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • Fridiz86

Ringer aldrig en ambulans. 

har bara gjort det och det va till min mamma när hon fick en allergichock av penicillin.

Min kusin va nära att ringa ambulansen till mig när jag ramlade ner på golvet och hade hjärtklappningar, men ville inte åka in. tycker det är onödigt.

• Scrubs81
    Chianti skrev 2013-08-25 22:28:46 följande:
    Men det är ju inte den som ringer som bestämmer om ambulansen ska hämta eller inte, så det är bara att ringa om man är osäker så får man besked. Det är alltid bättre att en utbildad operatör avgör än att man själv gör det om man är orolig.
    Du läste inte vad jag skrev va?

Varenda människa är ju orolig för ditten och datten, ska man verkligen skylla på att man kan ringa nån annan som får bestämma? Ska man slippa ta ansvar själv? Om du är osäker lär du inte heller ha behov av ambulans.
  • Virus85

Ringde när min son fick kramp annars har jag inte ringt när jag hade blödningar när jag väntade sonen körde jag in och dom blev tokiga för att jag inte ringde efter ambulans

• Aileen Allannah
    Scrubs81 skrev 2013-08-25 22:27:37 följande:
    Nej! Alvedon brukar dessutom ha god effekt på ett barn. Gör en enkel fixering och trissa inte upp allt genom att en ambulans med okända ska komma och göra barnet mer oroligt. Räcker med alla andra de ska träffa.
    Fint. Jag tänker dels för egen del, och dels för jobbets. För egen del så tror jag att mina ungar är tryggare i sin egen bilstol i vår bil, med mamma och pappa som sitter bredvid än i ambulansen. Dessutom tar det tre minuter för oss att köra till akuten. Frågan dök upp på jobbet när ett barn trillade från en klätterställning och fick en misstänkt fraktur på armen. Då började kollegorna prata om att ringa ambulans för att få iväg ungen till sjukhus, men föräldrarna var hemma och kunde komma väldigt fort. Men spontant så tänker jag att det även där går fortare om jag som personal kan köra barnet till sjukhuset (en resa på tio minuter) och möta upp föräldrarna där än att det ska bli en stor apparat med ambulans och stressade ungar. Naturligtvis med föräldrarnas tillstånd.
  • MammaPlutt

Öh, när man har brutit benet ska man ABSOLUT ringa efter ambulans. En själv vet ju inte vad som kan ha hänt(inre blödningar, risk för att inte kunna fixa benet, otrolig smärta).

• Aileen Allannah
    MammaPlutt skrev 2013-08-25 22:39:36 följande:
    Öh, när man har brutit benet ska man ABSOLUT ringa efter ambulans. En själv vet ju inte vad som kan ha hänt(inre blödningar, risk för att inte kunna fixa benet, otrolig smärta).
    Va? Man dör inte av att ha ont, och kan man göra en enkel fixering hemma och ta ett par alvedon så kan man nog klara sig i taxi till sjukhuset.
  • Scrubs81
    MammaPlutt skrev 2013-08-25 22:39:36 följande:
    Har man ontrolig smärta, finns det anledning att ringa ambulan som man brutit något. Har man brutit ett ben är det sällan helt lätt att få in en vuxen människa i en vanlig bil, och det gör ont.
    Men fixar man det, så varför inte åka själv? Mkt få benbrott är livshotande
  • Tirem

Enligt vårdguiden, Stockholms läns landsting:

Om du misstänker att en person har brutit ett ben, och den skadade inte kan förflytta sig, ring 112 efter ambulans.

Getingstick kan vara en livsfara vid eventuell allergi.

Angående astma. Min son hade astma som liten, alltid samma visa... Åka in till närakuten och andas adrenalin samt betapred. Men alla anfall är inte lika trots samma symptom. En gång hjälpte inte medicinerna och närakuten fick ringa ambulans för iltransport till akuten på Östra.

Jag ringer efter ambulans när jag anser att barnet är i behov av vård snabbare än vad jag kan ta mig till akuten med dem. Nu har jag ännu inte varit i behov av det men jag skulle inte tveka ifall situationen uppkom.

• Fuzzlet

Jag ringde ambulans när jag hade haft gallkolik i fem timmar. Kunde inte sitta eller ligga, helblött med kallsvett, andnöt, svårt att prata - fick morfin direkt. Jag tror inte jag har varit så tacksam någonsin i hela mitt liv. 

I am expressing multiple attitudes simultaneously.
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans