• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • petrina

Då e de väl fel i systemet, folk ska kunna ringa o be om hjälp. Sen om man skickar en ambulans för små sår e ju dumt.. att skylla på världen e fel skyll på systemet. 112 kan koppla vidare till 1177 som i sin tur kan hjälpa vidare.

Om 112 fungerar som taxi e de inte vårt fel de ska inte skicka ut bilar för ett skavsår.

Men du e tokig som säger att brutna ben är för lite för att ringa efter ambulans.. samhällets krav måste fundera ihop. Socialen skulle troligen se ner på den föräldern som inte såg till att barnet får snabbast o bäst vård. O att sitta på akuten i 1 -12 timmar med benbrott är fel mot småbarn. O försök inte trycka in att de går snabbare!

Nu ska man attan inte göra folk rädda för att ringa 112 då gör du ju VÄRLDENS misstag. Om de e som du påstår skall de ändra ambulans från att vara taxi till att vara ambulans igen.

Man ska kunna ringa angående allt o bli bemött med respekt. Vidarekopplad till rätt insatts.

För få vågar ringa ambulans idag när de gäller allvar. O du gör det värre just med detta inlägg.

Klaga på politiker som håller i pengar så att de inte finns nog av bilar. Klaga på onödiga körnkngar som tas emot inte på att folk ringer o ber om hjälp!!!!!!

Ge politikerna lite tips om att taxiresor till sjukhuset skall vara gratis eller något då får ambulansen avlastning o mindre jobb. Då kan personer med nageltrång åka taxi eftersom 112 e fega o inte kan säga nej längre! !

Konstigt att folk inte får / blir neckade ambulans o dör för att de e så sjuka... Går inte ihop med de du påstår... Eller e detta något nytt att ambulans e som en taxi???

Scrubs81 skrev 2013-08-25 23:14:28 följande:
    Men nu blir jag lite trött. LÄS mina inlägg. Folk får ambulans för skoskav idag, om de verkligen vill ha en!

Skrev jag att man ska ha ont? LÄS igen!

Klart dom prioriterar olyckor som är livshotande. Men vad hjälper det när närmaste ambulanser är ute och kör andningsbesvär sen fyra veckor, ont i ryggen sen fem dagar, skoskav som kanske är infekterat osv osv osv...och även om vi lämpar av dom på vårdcentralen eller lämnar dom hemma, tar det TID och det är TID som är viktig när nån håller på att DÖ!!!!

Snälla, för er egen skull, försök att förstå!

• Chianti
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 00:06:08 följande:
    Som sagt, håll dig till reglerna!

Ge konkreta exempel på sånt du tror folk kan känna sig osäkra på så ska jag tala om hur det är i verkligheten! Och hade du läst, så påtalar jag att folk SKA TA STÖRRE ANSVAR FÖR SITT EGET LIV och inte ringa för saker som de inte behöver hjälp med, om de bara försöker anstränga sig lite! Men det är farligt att anstränga sig och ta eget ansvar, uppenbarligen. Om folk ringde när de inte löser det, efter att ha försökt, så hade 112 haft betydligt bättre förutsättninar att verkligen prioritera rätt och ha ambualnser i beredskap när det verkligen behövs!
    Men nu har du ju fått konkreta exempel flera gånger. Hur ska man veta om man behöver ambulans vid smärta i hjärttrakten till exempel?
    OBS att jag inte frågar OM man behöver ambulans då, jag undrar hur man ska veta utan att fråga nån sjukvårdskunnig.

Vilka regler håller jag mig inte till? Det är väl inte mot reglerna att hänvisa till en annan tråd?
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Kaa76

Har inte läst vad ni andra skrivit. Men om det är ett uppenbart benbrott skall man ringa ambulans, man kan åsamka rätt ordentliga skador om man börjar flytta omkring folk hur som helst, gammal som ung. 
    Jag är själv allergisk mot getingstick, och japp, det är ambulans som gäller, annars dör jag. (dock inte för barnen, som inte är allergiska.)  Dottern har svår astman, fyra ambulans färder har det blivit pga detta bara i år. Ja, hon hade dött om vi inte kommit in så fort och om hon inte blivit ventilerad redan i ambulansen. Astma kan bli väldigt svår väldigt plötsligt, så svarar man inte direkt på medicinen är det ambulans som gäller.
    Skulle snarare säga att många ringer för sent eller för sällan! 

V.5+0
  • dirpower
    HäckHäxan skrev 2013-08-25 23:57:21 följande:
    Usch vad obehagligt.  =(    Men hur tusan fick hon tag på en smyckeskedja? Eller ja dom är ju klåfingriga som få de små liven.
    Jag var en trött förälder och analyserade inte så noga vad hon lekte med när jag la henne på skötbordet. När jag såg smycket i munnen så var jag inte så smart vid tillfället och sa Ajabaja. Dottern reagerade med att bli ledsen och då for smycket ner i halsen. Helt galet hur osmart man kan agera när man är trött. Hon lever i alla fall.
  • Scrubs81
    dirpower skrev 2013-08-26 00:07:49 följande:
    Grundläggande kunskaper om fysik gör att man vill vända barnet med huvudet neråt och dunka i ryggen så att gravitationen och vibrationerna kan dra ut sakerna.

Första hjälpen säger säkert att man ska hålla små barn upp och ner och dunka i ryggen för det är nästan vad som krävdes i detta fallet.

Jag ville inte göra en heimlich på ett så litet barn. Det hade nog inte hjälpt eftersom att man kunde höra att kedjan släppte igenom lite luft, ett väsande ljud, och då tömmer man bara lungorna istället för att få sakerna att skjutas ut.

Om ambulansen inte duger vid akuta fall så tycker jag inte att man ska låta den stå och rosta när man kan hämta folk med brutna ben.
    Inte duger vid akuta fall?Tyvärr var nog SOS upptagna med att lindra oro hos folk med ont i magen sen tre dagar, skoskav och nåt brutet lillfinger...

Nej, om du gått en kurs i första hjäpen (vilket det borde vara lag på att föräldrar gör, anser jag) så hade du fått veta att du skulle lägga barnet över din hand och arm (svårt att förklara i skrift) samt dunka i ryggen, och  trycka på magen kolla här: www.vardguiden.se/Tema/Forsta-hjalpen/Forsta-hjalpen-vid-livshotande-olyckor/

och vem har sagt att man inte ska få åka ambulans med brutet ben om man har ont? Annars är en ambulans som bäst när den står i garaget, för då kommer den snabbt när den väl får larmet
  • Scrubs81
    Chianti skrev 2013-08-26 00:11:07 följande:
    Men nu har du ju fått konkreta exempel flera gånger. Hur ska man veta om man behöver ambulans vid smärta i hjärttrakten till exempel?
    OBS att jag inte frågar OM man behöver ambulans då, jag undrar hur man ska veta utan att fråga nån sjukvårdskunnig.

Vilka regler håller jag mig inte till? Det är väl inte mot reglerna att hänvisa till en annan tråd?
    Smärta i hjärttrakten....som jag skrivit tidigare, svår smärta på påverkad patient! AKUT. Smärta sen några dagar..mindre akut och är väl bra att åka till dr och kolla men finns det behov ambulans på vägen? Vad vill man att ambulansen ska göra för denna smärta som pågått i några dagar?

Andra saker nonchalerar jag och låter FL ta hand om....
  • Lykke      Li
    alice skrev 2013-08-25 12:13:23 följande:
    som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     
    Benbrott/arbrott beror ju på hur de ser ut, hur det är osv. Getingstick anser iallefall jag att man ska ringa ambulans om det är så att man får en allergisk reaktion. 
  • Scrubs81
    petrina skrev 2013-08-26 00:08:35 följande:
    Då e de väl fel i systemet, folk ska kunna ringa o be om hjälp. Sen om man skickar en ambulans för små sår e ju dumt.. att skylla på världen e fel skyll på systemet. 112 kan koppla vidare till 1177 som i sin tur kan hjälpa vidare.
    Om 112 fungerar som taxi e de inte vårt fel de ska inte skicka ut bilar för ett skavsår.

Men du e tokig som säger att brutna ben är för lite för att ringa efter ambulans.. samhällets krav måste fundera ihop. Socialen skulle troligen se ner på den föräldern som inte såg till att barnet får snabbast o bäst vård. O att sitta på akuten i 1 -12 timmar med benbrott är fel mot småbarn. O försök inte trycka in att de går snabbare!

Nu ska man attan inte göra folk rädda för att ringa 112 då gör du ju VÄRLDENS misstag. Om de e som du påstår skall de ändra ambulans från att vara taxi till att vara ambulans igen.
    Man ska kunna ringa angående allt o bli bemött med respekt. Vidarekopplad till rätt insatts.
    För få vågar ringa ambulans idag när de gäller allvar. O du gör det värre just med detta inlägg.

Klaga på politiker som håller i pengar så att de inte finns nog av bilar. Klaga på onödiga körnkngar som tas emot inte på att folk ringer o ber om hjälp!!!!!!
    Ge politikerna lite tips om att taxiresor till sjukhuset skall vara gratis eller något då får ambulansen avlastning o mindre jobb. Då kan personer med nageltrång åka taxi eftersom 112 e fega o inte kan säga nej längre! !
    Konstigt att folk inte får / blir neckade ambulans o dör för att de e så sjuka... Går inte ihop med de du påstår... Eller e detta något nytt att ambulans e som en taxi???
    De skickar ut ambulanser utrifrån vad folk säger att de har för besvär. Önska man sig en ambulans ser man till att få en....
    Var säger jag att brutet ben är för litet att ringa ambulans, snälla visa mig! Vad har sitta på akuten med ambulans att göra? Om barnet inte har mer ont utan man kan sätta det i bilen, varför kan man inte göra det, tror du man får socialen på sig? Ibland är det bäst vård att inte blanda in ambulans till ett redan ledset och oroligt barn, tro mig!

112 är INGEN telefonväxel. Ringer man för att det verkligen är AKUT (som han är ovan) då ska dom också svara och inte sitta upptagna med att koppla runt folk som inte tar eget ansvar!

Extremt MÅNGA vågar ringa 112 idag, och många vågar dessutom hota personalen om de inte får som de vill....frågor på det?

Varför ska det vara gratis att åka till sjukhus? Akutmottagningarna lär ju vara än mer belastade...

Du läser Expressen ser jag. Läs igen och tänk på artiklarna ur fler perspetiv och ibland, fråga dig, varför dröjde ambulansen!?!?!? Var inte så enkelspårig.

Lätt så är 50% av våra körningar med patienter som visst, säkert behöver till doktorn, men de behöver inte åka ambulans dit! Dvs taxikörningar!
  • Scrubs81
    Kaa76 skrev 2013-08-26 00:11:48 följande:
    Har inte läst vad ni andra skrivit. Men om det är ett uppenbart benbrott skall man ringa ambulans, man kan åsamka rätt ordentliga skador om man börjar flytta omkring folk hur som helst, gammal som ung. 
    Jag är själv allergisk mot getingstick, och japp, det är ambulans som gäller, annars dör jag. (dock inte för barnen, som inte är allergiska.)  Dottern har svår astman, fyra ambulans färder har det blivit pga detta bara i år. Ja, hon hade dött om vi inte kommit in så fort och om hon inte blivit ventilerad redan i ambulansen. Astma kan bli väldigt svår väldigt plötsligt, så svarar man inte direkt på medicinen är det ambulans som gäller.
    Skulle snarare säga att många ringer för sent eller för sällan! 
    Och jag hoppas du är glad över att ambulansen inte var ute och körde underarmfraktur eller ont i magen sen fem dagar vid de här tillfällena....
  • Chianti
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 00:19:26 följande:
    Smärta i hjärttrakten....som jag skrivit tidigare, svår smärta på påverkad patient! AKUT. Smärta sen några dagar..mindre akut och är väl bra att åka till dr och kolla men finns det behov ambulans på vägen? Vad vill man att ambulansen ska göra för denna smärta som pågått i några dagar?

Andra saker nonchalerar jag och låter FL ta hand om....
    Nu tog du sådär uppenbara exempel igen, antingen jättestark smärta och synligt påverkan på patient ELLER svag smärta sen flera dagar. Det ena exemplet är svart, det andra är vitt. Kan du inte förstå att det finns gråzoner?

Men hur ska onkel Gunnar kunna veta om hans smärta är svår eller inte? Är det svår smärta om man har jävligt ont men inte svimmat?  Och hur ska han kunna veta vad de kan göra i ambulansen eller inte? Det vet han nte, alltså ska han ringa så får SOS bedöma.

Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans