• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • Aileen Allannah
    Chianti skrev 2013-08-26 00:29:27 följande:
    Nu tog du sådär uppenbara exempel igen, antingen jättestark smärta och synligt påverkan på patient ELLER svag smärta sen flera dagar. Det ena exemplet är svart, det andra är vitt. Kan du inte förstå att det finns gråzoner? Men hur ska onkel Gunnar kunna veta om hans smärta är svår eller inte? Är det svår smärta om man har jävligt ont men inte svimmat?  Och hur ska han kunna veta vad de kan göra i ambulansen eller inte? Det vet han nte, alltså ska han ringa så får SOS bedöma.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

Jag ringde 112 när mitt äldsta barn plötsligt fick en allergisk reaktion, svullnade upp och blev flammig, oklart av vad. Det var 20 minuters kö till 1177 och jag visste verkligen inte om vi behövde ambulans eller inte. Jag fick ett trevligt bemötande och det visade sig att vi inte behövde ambulans, men det känns som en såndär gråzon?
  • Scrubs81
    Chianti skrev 2013-08-26 00:29:27 följande:
    Nu tog du sådär uppenbara exempel igen, antingen jättestark smärta och synligt påverkan på patient ELLER svag smärta sen flera dagar. Det ena exemplet är svart, det andra är vitt. Kan du inte förstå att det finns gråzoner?

Men hur ska onkel Gunnar kunna veta om hans smärta är svår eller inte? Är det svår smärta om man har jävligt ont men inte svimmat?  Och hur ska han kunna veta vad de kan göra i ambulansen eller inte? Det vet han nte, alltså ska han ringa så får SOS bedöma.

Onkel Gunnar vet om han orkar sitta i en bil på väg till akuten. Om han faktiskt måste ha smärtlindring för att fixa att ta sig till sjukhuset. Onkel Gunnar har det yttersta ansvaret för sin egen kropp och vill Onkel Gunnar ha RÅD då ringer han 1177 (gud förlåte iof....)
  • Scrubs81
    Aileen Allannah skrev 2013-08-26 00:39:35 följande:

Jag ringde 112 när mitt äldsta barn plötsligt fick en allergisk reaktion, svullnade upp och blev flammig, oklart av vad. Det var 20 minuters kö till 1177 och jag visste verkligen inte om vi behövde ambulans eller inte. Jag fick ett trevligt bemötande och det visade sig att vi inte behövde ambulans, men det känns som en såndär gråzon?
    Var ringde du eg? Bara 1177. Om du satt och väntade i 20 min och var lugn unde rden tiden och ditt barn inte blev sämre. Tycker du sjäv att det låter rimligt med ambulans då?
  • Chianti
    Aileen Allannah skrev 2013-08-26 00:39:35 följande:

Ja exakt en sån, men Scrubs hävdar ju att såna inte finns, så antagligen inte. Skrattande
  • Scrubs81
    Chianti skrev 2013-08-26 00:44:22 följande:
    Fast han vet inte om hans tillstånd kommer förvärras eller om han behöver behandling under färd. Men skit samma, du har inte kapacitet att förstå resonemanget.
    Vem vet det? Och behandling under transport....sitter man och kan vänta i 20 min så lär det vara lugnt med behandling också. Kan få lite kortison och antihistamin på akuten/Vårdcentralen/jourcentralen

Se my ponint of view. Anser man att man behöver råd för att veta, då är det mkt liten risk att man VERKLIGEN behöver åka ambulans. Man kommer att göra det, för rådet blir sånt, eftersom den som råder sitter i en telefon och inte kan vara säker den heller. Men efteråt tycker man många gånger att det var nog lite löjligt trots allt, och här ligger vi på en brits på akuten och får ändå vänta och vänta alt så blev vi körda till Vårdcentralen, så akut var det visst inte....kunde ju tatt bilen själv för nu blir det ju besvärligt att komma hem....

• Aileen Allannah
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 00:42:06 följande:
    Var ringde du eg? Bara 1177. Om du satt och väntade i 20 min och var lugn unde rden tiden och ditt barn inte blev sämre. Tycker du sjäv att det låter rimligt med ambulans då?

Först 1177, direkt, och fick beskedet att de skulle ta emot samtalet om ungefär tjugo minuter, och så lång tid hade jag inte, trodde jag. Jag lade på, och ringde 112 i stället. Under samtalet slutade ungen svullna, och lugnade sig, så vi kunde ju lägga på och jag ringde och bokade tid för allergiutredning i stället. Men självklart satt jag inte och väntade i tjugo minuter för att sen ringa 112.
  • Aniiee

Bara läst TS, och lite på sista sidan.

Aldrig, uppenbarligen. I början av sommaren fick jag ett astma-anfall som heter duga. Halsen svullnade igen på två sekunder. Som tur var var jag inte ensam, för hade jag varit det så hade jag inte suttit här idag. Min väninna berättade efteråt hur det låtit i samtalet till SOS. De tyckte att min vännina kunde köra mig till närmaste sjukhus. När min väninna meddelade att 1: jag var blå om läpparna och 2: hon inte hade varken bil eller körkort så tyckte SOS att hon skulle ringa en taxi eller gå till grannen. 

Visst, det kanske inte fanns någon ambulans ledig, Stockholm har ju ont om ambulanser. Och visst, jag hörde ju inte deras samtal.

När ambulansen väl kom trodde min väninna att jag var död redan, jag var (uppenbarligen) blek, blå om läpparna och medvetslös.... 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Scrubs81
    Aniiee skrev 2013-08-26 00:54:24 följande:
    Bara läst TS, och lite på sista sidan.

Aldrig, uppenbarligen. I början av sommaren fick jag ett astma-anfall som heter duga. Halsen svullnade igen på två sekunder. Som tur var var jag inte ensam, för hade jag varit det så hade jag inte suttit här idag. Min väninna berättade efteråt hur det låtit i samtalet till SOS. De tyckte att min vännina kunde köra mig till närmaste sjukhus. När min väninna meddelade att 1: jag var blå om läpparna och 2: hon inte hade varken bil eller körkort så tyckte SOS att hon skulle ringa en taxi eller gå till grannen. 

Visst, det kanske inte fanns någon ambulans ledig, Stockholm har ju ont om ambulanser. Och visst, jag hörde ju inte deras samtal.

När ambulansen väl kom trodde min väninna att jag var död redan, jag var (uppenbarligen) blek, blå om läpparna och medvetslös.... 
    Blå om läpparna är en klar indikation på ambulans, att inte ha bil och körkort i sig är det inte.
  • Chianti
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 00:48:52 följande:
    Vem vet det? Och behandling under transport....sitter man och kan vänta i 20 min så lär det vara lugnt med behandling också. Kan få lite kortison och antihistamin på akuten/Vårdcentralen/jourcentralen

Jag är helt säker på att SOS vet om man brukar behandla hjärtinfarkter eller inte under ambulansfärd. Men de flesta pat med hjärtsmärtor vet det def inte.
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 00:48:52 följande:
    Se my ponint of view. Anser man att man behöver råd för att veta, då är det mkt liten risk att man VERKLIGEN behöver åka ambulans. Man kommer att göra det, för rådet blir sånt, eftersom den som råder sitter i en telefon och inte kan vara säker den heller. Men efteråt tycker man många gånger att det var nog lite löjligt trots allt, och här ligger vi på en brits på akuten och får ändå vänta och vänta alt så blev vi körda till Vårdcentralen, så akut var det visst inte....kunde ju tatt bilen själv för nu blir det ju besvärligt att komma hem....

Din slutsats att den som behöver fråga är en pat som inte behöver vård är bara dum. Och vad man kan konstatera i efterhand säger inget om vad man vet i det akuta skedet.
  • Scrubs81
    Chianti skrev 2013-08-26 00:58:27 följande:
    Jag är helt säker på att SOS vet om man brukar behandla hjärtinfarkter eller inte under ambulansfärd. Men de flesta pat med hjärtsmärtor vet det def inte.

Din slutsats att den som behöver fråga är en pat som inte behöver vård är bara dum. Och vad man kan konstatera i efterhand säger inget om vad man vet i det akuta skedet.
    Vad hade det inlägget med hjärtinfarkter att göra?

Nej, det var inte min slutsats. Utan den som behöver fråga, högst troligen inte behöver åka ambulans till sjukhuset. Men det kan däremot vara ganska troligt att de behöver till sjukhus. Skilj på vad det är vi diskuterar.
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans