• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • EnGladPingvin

Kom att tänka på ett av de där ambulansprogrammen som var på tv (SOS?). Där verkade som att var och varannan utåkning för ambulansen vara något som det absolut inte behövdes ambulans för. Som t.ex. när de fick samtal om att en man hade en pulserande böld på halsen. Till att börja med kan man ju undra varför man behöver ambulans när man är fullt rörlig och hälsotillståndet i övrigt är bra, men när de kom fram visade det sig vara en fästing! Skämtar inte, han hade en fästing på halsen och frugan ringde efter ambulans och sa att det var en pulserande böld

Men att ringa efter ambulans när någon har brutit ett ben så pass att benen kommit ur rätt läge kan jag förstå. Jag hade inte vågat ge mig på att försöka flytta på en person vars ben är av och pekar åt fel håll. Bruten arm hade jag nog inte ringt en ambulans för däremot, men även där kan det ju finnas omständigheter som gör att man inte kan köra bil eller ens få tag på en taxi.

Själv skar jag mig väldigt illa i handen för ett år sedan. Ett av fingrarna var nästan av och blodet forsade. Min sambo körde mig till akuten. Nu fanns han där och kunde köra, men jag hade varken satt mig att köra själv eller försökt få tag på en taxi i det läget om jag hade varit själv hemma. Jag var helt nerblodad och chockad så buss hade nog heller inte varit någon bra idé. Så hade jag varit själv hemma hade jag nog ringt efter en ambulans.

• M166

Man ringer ambulans då man behöver ta sig till sjukhuset och inte kan göra det med andra medel dvs när transport med andra medel skulle vara farligt. Det kan handla om smärta eller typ av skada, t.ex. förmodade ryggradsskador. Eller då det absolut inte går att ta taxi. I övrigt så tycker jag att det är nog helt ok om uppspelta föräldrar avstår från att skjutsa barn till sjukhuset själva - är de tillräckligt uppspelta att de ringer ambulansen vill man nog inte ha dem i trafiken.

• Maggis

Det beror väl helt på? Benbrott och astmaanfall och även getingstick för den delen, kan vara helt berättigade orsaker till ambulanstransport. Och ibland kan det helt enkelt vara så att man är sjuk/har gjort sig illa och inte kan ta sig till sjukhus på annat vis. Tycker det är svårt att generalisera och utesluta vissa tillstånd förutom de helt uppenbara. Det måste ju vara ytterst få människor som ringer ambulans för en sticka i fingret eller ett skoskav.

Däremot så kan ju till exempel ett migränanfall som inte ger med sig vara en tillräcklig orsak även om man kan tycka som utomstående att det är lite tramsigt. När jag får migrän så är jag absolut olämplig bakom ratten och har man då ingen som kan köra, så.   

//Maggis
  • Starkast
    alice skrev 2013-08-25 12:13:23 följande:
    som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

När ska man ringa ambulansen tycker du?

När mitt barn bröt sin arm tyckte då varken 112 eller ambulanspersonalen att det var fel i alla fall....
    Tvärtom! Jag ville flytta honom till en lämpligare plats och personen på 112 sa tydligt RÖR HONOM INTE!

Nu är det ju så att är man osäker så ringer man 112.
    Det innebär inte automatiskt att det skickas en ambulans utan där sitter det erfaren personal som avgör vad för transportmedel  den sjuke/skadade behöver. Ibland skickas ambulans men de kan även hänvisa till taxi.
    Därför behöver du TS inte oroa dig så mycket för att onödiga transporter skickas ut. Låt 112 få avgöra när det behövs eller inte istället....

Men jag kanske skulle ha burit runt på mitt barn som svimmade av och till pga smärtan? Och skulle han ha hängt avsvimmad i bilbältet?
    För jag hoppas VERKLIGEN inte att han skulle legat utan bälte??

Och vet du vad?
    Trots att de på akuten satte ett tillfälligt gips på hans arm, gav honom så mycket morfin att han inte hade speciellt ont, så fick han åka AMBULANS vidare till nästa sjukhus som skulle operera. Det var aldrig tal om taxi eller bil, utan SJUKVÅRDSPERSONALEN bedömde att AMBULANS var det enda alternativet.

Jag tror att problemet börjar bli det omvända istället!
    Folk får så mycket skit på ex, nätet så de vågar inte ringa ambulans för att alla självutnämnda experter sitter och talar om NÄR den behövs och inte.

Själv kom jag in en gång, hade inga problem alls att köra min bil de 500m jag har till akuten. Så mycket skäll har jag nog aldrig fått från en läkare! Jag borde åkt ambulans. Jag svarade att jag kunde ta mig själv. Han svarade att nästa gång låter du larmcentralen avgöra om du klarar det eller inte!

Och han har rätt.
    Han hade upplevt detta massor av gånger, att folk inte törs ringa 112 pga just dessa självutnämnda experterna framför allt på nätet.  

Och jag vill gå så långt att säga, att köra sitt barn med en bruten kroppsdel själv är både barnmisshandel, dåligt omdöme och urbota KORKAT!
    Och i många andra fall också.  
    Om man bestämde över transporten själv skulle man ju hamna hos ambulanspersonalen direkt när man ringde och inte hos en sjuksköterska som har stor utbildning och erfarenhet på att bedöma läget. De ställer sina frågor.

Och händer det igen så ser jag ingen anledning att inte ringa.

Sedan tar du även upp astmaanfall.....
    Jag är stensäker på att du ALDRIG varit i närheten av en person med ett rejält astmaanfall. Då hade du aldrig sagt så. Och om man låter bli att ringa 112 när en person är blå i ansiktet utan luft och kroppen krampar pga syrebrist då är man banne mig sadist!!
    Varför tror du det finns mediciner i ambulansen för att hjälpa människor med dessa symptom akut och det lika gärna kunnat vänta tills de var inne på sjukhuset?

Så tar du upp getingstick.....
    Faktiskt så är många ALLERGISKA mot getingar och får de ett stick kan personen faktiskt dö.
    dessutom brukar LÄKAREN vara tydlig med att berätta att blir barnet/den vuxna stungen så ska man omedelbart ringa 112. Och vet du vad? Det är även prio1 larm.....

Jag tycker TS och co att du/ni som inte har det blekaste aning om vad ni snackar om borde låta bli.
    Hoppas ni är medvetna om att erat snack bidrar till att folk får men för livet/dör pga att de inte tycker det är illa nog att ringa 112, just pga självutnämnda experter som skäller, hånar och rasar ut. 

• Wittra

Vad är det förresten för enfaldiga människor som tror att getingstick inte behöver vara fog för att ringa efter ambulans? Getingstick är vida känt för att vara livsfarliga om man är allergisk,  det trodde jag faktiskt alla visste? 

• MrsPenn

Bryter man en lem kan _visst_ ambulansfärd vara befogat. Jag jobbar ofta helt ensam, långt ifrån vänner och bekanta. Jag har inget val annat än ambulans ifall jag gud förbjude skulle bryta en arm eller ett ben.

Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • mpermper
    Maggis skrev 2013-08-26 09:55:00 följande:
    Det beror väl helt på? Benbrott och astmaanfall och även getingstick för den delen, kan vara helt berättigade orsaker till ambulanstransport. Och ibland kan det helt enkelt vara så att man är sjuk/har gjort sig illa och inte kan ta sig till sjukhus på annat vis. Tycker det är svårt att generalisera och utesluta vissa tillstånd förutom de helt uppenbara. Det måste ju vara ytterst få människor som ringer ambulans för en sticka i fingret eller ett skoskav.

Däremot så kan ju till exempel ett migränanfall som inte ger med sig vara en tillräcklig orsak även om man kan tycka som utomstående att det är lite tramsigt. När jag får migrän så är jag absolut olämplig bakom ratten och har man då ingen som kan köra, så.   

Taxi?
  • jag är den jag är

Ditt inlägg förvånar mig ts! 

Du har uppenbarligen extremt liten erfarenhet (eller kanske ingen alls?) av astmaanfall. Min lillasyster led av svår astma när hon var barn. Många var de nätter då jag fick sitta och vaka över min syster medans min mamma ringde ambulans. (Min syster och jag delade rum, så trots att jag endast är 2 år äldre än henne och alltså var ganska liten själv så blev det naturligt för mig att hjälpa mamma när min syster fick astmaanfall.) 
    Ett astmaanfall är verkligen inget att rycka på axlarna åt!

När det gäller getingsting så kan det faktiskt vara livshotande om man är överkänslig. Det trodde jag verkligen att alla visste.  

• MrsPenn

Sen finns det ju sjukvårdstransport också, som inte är akut, som bl a gamlingar som mår dåligt får åka ibland. Det är ju upp till operatören att avgöra. Tyvärr finns ju något enstaka rötägg i kåren , t ex den som bär unge Emils död på sitt samvete. Ni vet, han som inte kunde andas och op. sa att han var full? Emil blev bara vad var det, 25år?

Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • Maggis
    mpermper skrev 2013-08-26 10:06:48 följande:

Taxi?

Du utgår ifrån att alla har råd att lägga de pengarna på en taxi? Newflash: så är det inte.
    Personligen skulle jag kunna ta en om man ser till det rent ekonomiska men om man någon gång råkat ut för ett migränanfall så vet man också hur man mår då. Illamående, ljuskänslig och vill helst inte röra sig. Helst få något smärtlindrande också så inte huvudet känns som om det ska vränga in och ut på sig själv. I min värld (och jag är sjuksköterska och inte speciellt handfallen när det kommer till sjukdomar och olycksfall) så är ett riktigt redigt migränanfall som inte viker på de läkemedel man i vanliga fall får lindring av helt tillräckligt skäl för en ambulanstransport.

Vi har vid flera tillfällen tagit emot migränpatienter som kommit till akuten med ambulans. Jag har överhuvudtaget aldrig hört det ifrågasättas. 
    //Maggis
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans