Scrubs81 skrev 2013-08-25 22:13:46 följande:
Så, då ska den största besserwissern av alla här på FL tala om hur det verkligen ligger till!!!! Direkt ur verkligheten!
Väldigt många människor ringer 112 för allt från skoskav till hjärtstopp (märk nu att jag jobbar med det här, Jag pratar ofta med SOS operatörerna, jag har info direkt).
Sköterskor och operatörer på 112 har alltså ganska kort tid på sig att bedömma samtalet och avgöra om det krävs ambulans eller inte. (förstår att de ibland tar mer tid på sig, ibland kort tid) Till sin hjälp har de ett index, som de ska följa. Detta index är stelbent.
När ambulans larmas ut får vi en kort, ofta mkt kort, information, skriftiligt, om vad det är för problem patienten har. Efter 9 år har jag lärt mig att det som står där, mkt sällan stämmer med det som vi sen möter.
Så trots allt handlar det mkt i grund och botten om den som ringer. Varför vill man ha en ambulans? Hur kom man på iden att ringa 112?
Jag har jobbat 9 år och under den här tiden har en sorts förändring skett. Vi ha mkt mer körningar och jag upplever att andelen svårt sjuka inte har ökat. Mao har andelen onödiga körningar gjort det.
Så vad är nödvändig körning?
BEHÖVER DU VÅRD under transporten in till sjukhus? Detta kan såklart vara beroende på hur långt du har till sjukhus. Det är skillnad på fem minuter (då tar man sig dit snabbare själv) eller 1,5 timma.
Men förslag på sådant jag anser kräver ambulanstransport!
Akut insättande bröstsmärtor (har dom hållt på i två dar och inte blivit sämre...nja)
Akut insättande krafig huvudvärk
Akut insättande krafitga andningssvårighter
Medvetandesänkning
Patient som hastigt blivit sjuk eller blir sämre och är rejält allmänpåverkad, blek,kladdig, medvetandepåverkad, snabb alt långsam andning, mkt snabb alt mkt långsam puls. Ja, nån som helt uppenbart är mkt dålig. Och det kan bero på blödning, sepsis, anafylaxi, svår buksmärta, högt/lågt blodsocker.
Misstanke om stroke
Trauman där man kan misstänka att personen fått skador på nacke eller rygg alt uppenbart har brutit några större ben, eller att smärtan är så svår att man inte kan röra personen i fråga.
Vill du ha en ambulans NÄR DU VERKLIGEN BEHÖVER? Ring då när det verkligen är nödvändigt!!!! Och även om man får råd från sjukvårdspersonal per telefon, är det verkligen inget som säger att man måste göra så, om man inte själv anser att det verkligen är AKUT!!!!
Okomplicerade armbrott? Inga öppna sår, utan en relativt simpel fraktur? Taxi eller ambulans?