• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • Aileen Allannah
    Majsan70 skrev 2013-08-25 20:59:41 följande:
    Jag ringer 112 när jag anser att det behövs. Anser de sen att ambulans behövs så gör det förmodligen det oxå. Och nej det behöver verkligen inte vara fara för livet. Jo ett brutet ben är skäl nog att ringa ambulans vissa gånger och likaså en bruten arm.

Som tur är så är det inte besserwissrarna här på FL som bestämmer.
    Visst kan man ringa, det är fritt för vem som helst. Men man kanske ska fundera över om det verkligen inte finns något annat sätt att ta sig till sjukhus innan man ringer och propsar på ambulans. En bruten arm klarar man att åka taxi med, i de flesta fall.
  • kokos

Jag har ringt två gånger i mitt 30-åriga liv.

Första när min mamma fick magsjuka som drar med sig epilepsi så hon blir medvetslös, men den gången hade hon redan brutit axeln på flertal ställen och dessutom hade hon en sänka på 316.... Hon blev inlagd på infektion i en vecka!

Andra gången var när min äldsta son var 1,5 år och fick kruppanfall. Hans ögon började rulla bakåt och läpparna blev blå där vi satt på balkongen på vintern och ringde 112. Usch!

• Severus

De på sjukvårdsrådgivningen trodde nog jag var galen som bad snällt om sjukresa medan jag grät av oro. De skickade ambulans med blåljus och hela kittet.
    Hade visserligen TIA som kunde blivit en stroke så de ville väl vara på säkra sidan. Stod på Waran dessutom
    De såg väl att jag legat på NIVA pga blödning tidigare
    Min man jobbade förstås just den gången och skulle aldrig kommit i tid. Annars hade han skjutsat.

• Scrubs81

Så, då ska den största besserwissern av alla här på FL tala om hur det verkligen ligger till!!!! Direkt ur verkligheten!

Väldigt många människor ringer 112 för allt från skoskav till hjärtstopp (märk nu att jag jobbar med det här, Jag pratar ofta med SOS operatörerna, jag har info direkt).
    Sköterskor och operatörer på 112 har alltså ganska kort tid på sig att bedömma samtalet och avgöra om det krävs ambulans eller inte. (förstår att de ibland tar mer tid på sig, ibland kort tid) Till sin hjälp har de ett index, som de ska följa. Detta index är stelbent.

När ambulans larmas ut får vi en kort, ofta mkt kort, information, skriftiligt, om vad det är för problem patienten har. Efter 9 år har jag lärt mig att det som står där, mkt sällan stämmer med det som vi sen möter.

Så trots allt handlar det mkt i grund och botten om den som ringer. Varför vill man ha en ambulans? Hur kom man på iden att ringa 112?

Jag har jobbat 9 år och under den här tiden har en sorts förändring skett. Vi ha mkt mer körningar och jag upplever  att andelen svårt sjuka inte har ökat. Mao har andelen onödiga körningar gjort det.

Så vad är nödvändig körning?

BEHÖVER DU VÅRD under transporten in till sjukhus? Detta kan såklart vara beroende på hur långt du har till sjukhus. Det är skillnad på fem minuter (då tar man sig dit snabbare själv) eller 1,5 timma.

Men förslag på sådant jag anser kräver ambulanstransport!

Akut insättande bröstsmärtor (har dom hållt på i två dar och inte blivit sämre...nja)
    Akut insättande krafig huvudvärk
    Akut insättande krafitga andningssvårighter
    Medvetandesänkning
    Patient som hastigt blivit sjuk eller blir sämre och är rejält allmänpåverkad, blek,kladdig, medvetandepåverkad, snabb alt långsam andning, mkt snabb alt mkt långsam puls. Ja, nån som helt uppenbart är mkt dålig. Och det kan bero på blödning, sepsis, anafylaxi, svår buksmärta, högt/lågt blodsocker.
    Misstanke om stroke
    Trauman där man kan misstänka att personen fått skador på nacke eller rygg alt uppenbart har brutit några större ben, eller att smärtan är så svår att man inte kan röra personen i fråga.

Vill du ha en ambulans NÄR DU VERKLIGEN BEHÖVER? Ring då när det verkligen är nödvändigt!!!! Och även om man får råd från sjukvårdspersonal per telefon, är det verkligen inget som säger att man måste göra så, om man inte själv anser att det verkligen är AKUT!!!!

• Aileen Allannah
    Scrubs81 skrev 2013-08-25 22:13:46 följande:
    Så, då ska den största besserwissern av alla här på FL tala om hur det verkligen ligger till!!!! Direkt ur verkligheten!

Väldigt många människor ringer 112 för allt från skoskav till hjärtstopp (märk nu att jag jobbar med det här, Jag pratar ofta med SOS operatörerna, jag har info direkt).
    Sköterskor och operatörer på 112 har alltså ganska kort tid på sig att bedömma samtalet och avgöra om det krävs ambulans eller inte. (förstår att de ibland tar mer tid på sig, ibland kort tid) Till sin hjälp har de ett index, som de ska följa. Detta index är stelbent.

När ambulans larmas ut får vi en kort, ofta mkt kort, information, skriftiligt, om vad det är för problem patienten har. Efter 9 år har jag lärt mig att det som står där, mkt sällan stämmer med det som vi sen möter.

Så trots allt handlar det mkt i grund och botten om den som ringer. Varför vill man ha en ambulans? Hur kom man på iden att ringa 112?

Jag har jobbat 9 år och under den här tiden har en sorts förändring skett. Vi ha mkt mer körningar och jag upplever  att andelen svårt sjuka inte har ökat. Mao har andelen onödiga körningar gjort det.

Så vad är nödvändig körning?

BEHÖVER DU VÅRD under transporten in till sjukhus? Detta kan såklart vara beroende på hur långt du har till sjukhus. Det är skillnad på fem minuter (då tar man sig dit snabbare själv) eller 1,5 timma.

Men förslag på sådant jag anser kräver ambulanstransport!

Akut insättande bröstsmärtor (har dom hållt på i två dar och inte blivit sämre...nja)
    Akut insättande krafig huvudvärk
    Akut insättande krafitga andningssvårighter
    Medvetandesänkning
    Patient som hastigt blivit sjuk eller blir sämre och är rejält allmänpåverkad, blek,kladdig, medvetandepåverkad, snabb alt långsam andning, mkt snabb alt mkt långsam puls. Ja, nån som helt uppenbart är mkt dålig. Och det kan bero på blödning, sepsis, anafylaxi, svår buksmärta, högt/lågt blodsocker.
    Misstanke om stroke
    Trauman där man kan misstänka att personen fått skador på nacke eller rygg alt uppenbart har brutit några större ben, eller att smärtan är så svår att man inte kan röra personen i fråga.

Vill du ha en ambulans NÄR DU VERKLIGEN BEHÖVER? Ring då när det verkligen är nödvändigt!!!! Och även om man får råd från sjukvårdspersonal per telefon, är det verkligen inget som säger att man måste göra så, om man inte själv anser att det verkligen är AKUT!!!!
    Okomplicerade armbrott? Inga öppna sår, utan en relativt simpel fraktur? Taxi eller ambulans?
  • Scrubs81
    Aileen Allannah skrev 2013-08-25 22:18:53 följande:
    Okomplicerade armbrott? Inga öppna sår, utan en relativt simpel fraktur? Taxi eller ambulans?
    I min värld taxi! (och ja, det har jag själv kört i egen bil)
  • Aileen Allannah
    Scrubs81 skrev 2013-08-25 22:23:21 följande:
    I min värld taxi! (och ja, det har jag själv kört i egen bil)
    Även om det gäller ett barn? Är det skillnad då?
  • Severus

Tog bilen när äldsta bröt benet i en hoppborg. Hon var runt 4 år då
    Ambulans fanns inte med på kartan

• Scrubs81
    Aileen Allannah skrev 2013-08-25 22:24:48 följande:
    Även om det gäller ett barn? Är det skillnad då?
    Nej! Alvedon brukar dessutom ha god effekt på ett barn. Gör en enkel fixering och trissa inte upp allt genom att en ambulans med okända ska komma och göra barnet mer oroligt. Räcker med alla andra de ska träffa.
  • Chianti

Men det är ju inte den som ringer som bestämmer om ambulansen ska hämta eller inte, så det är bara att ringa om man är osäker så får man besked. Det är alltid bättre att en utbildad operatör avgör än att man själv gör det om man är orolig.

Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans