• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • Scrubs81
    modsey skrev 2013-09-15 18:55:28 följande:
    Tror ni det bara är i Norge man har detta problem?

www.tv2.no/nyheter/innenriks/helse/smaaskadde...#.UjWCZhWVRKc.facebook

Tror? Jag VET att det inte bara är Norge, men tyvärr är det så att tidningar i Sverige inte öht skulle våga skriva
    en sån artikel! För det är ju synd om den som inte får nån ambulans...nä ni Svenskar, ni ska inte behöva ta nåt som helst egenansvar och ens försöka lösa era situationer ni hamnat i, bara ring så kommer vi!!!! 
  • Scrubs81
    Göteborg har i sommar haft en bedömningsbil som åkt på prio 2-3 och löser många problem hos patienten. Av 500 patienter har 12% haft ambulans behov.
  • Mamma0911
    Scrubs81 skrev 2013-09-14 17:46:44 följande:

Och nästa barn då, som inte är ditt men som dör, för att ambualnsen var ute och skulle skjutsa Kalle 3 år till sjukhuset med en arm som inte gör spec ont när han sitter still och därför mkt väl kan åka i en egen bil?
    Om man inte har nån då? Då ska man alltid tänka så, det finns nått som är viktigare än mitt barn? Tänk om de är allvarligare än va de verka å ens barn dör? Du menar att man måste bli skjuten för de ska vara allvarligt?
  • MissMolgan

Tja, för det första är både astmaanfall och getingstick potentiella livsläckare.
    Gällande brutna ben så är det säker helt beroende på, och jag tycker inte det är fel att man ringer ambulans, det kan vara av hög vikt att smärtlindra barnet och ta det ur/förhindra chock.

Jag säger såhär, jag tror vissa ringer för lätt - ja det tror jag. Men jag tror också att man ha en hel massa mer kunskap idag än vad man hade för både 25 och 50 år sedan, med andra ord tar man situationerna med all rätt på större allvar än förr.

• Mamma0911

Ska man alltid tänka att de finns nån som är sjukare så kan man aldrig ringa, har mitt barn bryte armen eller benet å har jätte ont så vill inte jag åka buss med barnet precis eller om den har jätte högfeber å feberkramper. Har ett barn jätte ont eller man är rädd att de är nått alvarligt så ska man ringa. Killen i ambulansen tyckte det var bra att jag ringde då jag va orolig att min son svalt nått å tog med oss till akuten ändå fast sonen va lugn å glad igen. För det kunde va nått ändå å vi var 6mil från närmsta lassa.

• modsey
    MammaHela skrev 2013-11-01 20:49:18 följande:
    Min son åkte ambulans förra veckan. Jag ringde 1177 och de kopplade mig till 112 som skickade ambulans.

Vad var det för fel... förstoppning :-s
    fast jag gissar att de inte misstänkte just det när de kom med ambulans.
  • MammaHela
    modsey skrev 2013-11-01 21:54:58 följande:
    fast jag gissar att de inte misstänkte just det när de kom med ambulans.

Nej. Han väntar på person för ljumskbråck. De misstänkte att det var tarmen som åkt ner i pungen. Då är det bråttom. Nu var det som tur bara förstoppning.

Men jag ville ha fram att du inte alltid är som det verkar.
  • modsey
    MammaHela skrev 2013-11-01 22:00:50 följande:

Nej. Han väntar på person för ljumskbråck. De misstänkte att det var tarmen som åkt ner i pungen. Då är det bråttom. Nu var det som tur bara förstoppning.

Men jag ville ha fram att du inte alltid är som det verkar.
    självklart kan och ska man inte ha 100% allvarliga fall i ambulansen, då är man nog för nonchalant i sina bedömningar!
    Kraftig bröstsmärta med utstrålning mot halsen kan ex visa sig inne på akuten vara reflux osv
  • Scrubs81

Men snälla sööööta!!!! 112 är ju till för ALLA!!!! Ring, ring o ring!!! 112 är speciellt för alla oroliga mammor som hänger på Familjeliv, det KAN ju för guds skull vara allvarligt o får man rådet på fler att ringa, då ringer man, för nåns kusins instifta mosters guddotter fick ju ligga inne 11 timmar m samma symptom....då har man ju dessutom ältat saken 11 timmar i sin tråd på fler också. Ansträngt er inte ett dugg själva att lösa era egna situationer utan gör det enkelt för er o lyft luren. Onödigt att ens försöka själv....vi betalar ju skatt o andra får väl skylla sig själva...jag var först o den lättaste ungen i världen har ju faktiskt lite ont o det gör mig som supermorsa hysterisk.... Jag blir så tröööööt, så trött.....för fasen, TÄNK o ta tag i livet!!!!!

Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans