• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • yodi
    Sweet Sofia skrev 2015-02-15 20:22:54 följande:
    Du vet ambulanspersonalen kan få telefonordination av läkare efter de gogjort undersökning. Så inte säkert ni hade behövt åka in.
    visst kan dom få det, det är jag mycket väl medveten om, men "kravet" vi har på oss är att efter åtta puffar så ska han kollas av läkare och det är inte samma sak som att någon ringer in.

att ringa och få en ambulans för bedömning när han ändå ska kollas av läkare och jag vet att det inte är akut känns som ett väldigt slöseri med resurser när vi har 15 min till sjukhuset.
  • Ambulansliv
    Sweet Sofia skrev 2015-02-15 20:22:54 följande:
    Du vet ambulanspersonalen kan få telefonordination av läkare efter de gogjort undersökning. Så inte säkert ni hade behövt åka in.
    Kan du inte läsa innantill. En läkare skall ASKULTERA ungens lungor. Hur hade du tänkt det skulle ske per telefon? my goood
  • Sweet Sofia
    Ambulansliv skrev 2015-02-15 20:32:21 följande:

Kan du inte läsa innantill. En läkare skall ASKULTERA ungens lungor. Hur hade du tänkt det skulle ske per telefon? my goood

Ny metod, allt kan göras via telefon numera. Visste du inte det?

Även en ambulanssjuksköterska/sjuksköterska/annan spec.utbildad sjusjuksköterska kan askultera lungorna och därefter konferera med läkare för vidare bedömning.
  • yodi
    Sweet Sofia skrev 2015-02-15 20:39:30 följande:
    Ny metod, allt kan göras via telefon numera. Visste du inte det?

Även en ambulanssjuksköterska/sjuksköterska/annan spec.utbildad sjusjuksköterska kan askultera lungorna och därefter konferera med läkare för vidare bedömning.
    det kan dom säkert men det är inte "godkänt" för vår del.
  • Sweet Sofia
    yodi skrev 2015-02-15 20:41:43 följande:

det kan dom säkert men det är inte "godkänt" för vår del.

Ok. Men ser fortfaeande inte varför du blir förvånad när du ombeds kontakta 112.
  • yodi
    Sweet Sofia skrev 2015-02-15 20:49:03 följande:
    Ok. Men ser fortfaeande inte varför du blir förvånad när du ombeds kontakta 112.
    för att det inte var ett dugg akut, utan i vårt fall snarare väldigt onödigt.
  • modsey
    yodi skrev 2015-02-15 21:00:23 följande:
    som ssk på 1177 hade jag också rått er med den anamnesen och bakgrunden att kontakta 112.
    helt korrekt enligt PM och riktlinjer
  • Sweet Sofia
    yodi skrev 2015-02-15 21:00:23 följande:

Med din sons bakgrund så gjorde 1177 en helt korrekt bedömning som du förvisso valde att inte följa. Och det får stå för dig.
  • Ambulansliv
    modsey skrev 2015-02-15 21:03:03 följande:
    som ssk på 1177 hade jag också rått er med den anamnesen och bakgrunden att kontakta 112.
    Vilket vårdbehov hade barnet i ambulansen? Hade det sparat tid tycker du, att invänta ambulans?
    Varför ska 112 ta det beslutet? Om ambulans ska komma eller om man ska åka själva. Endera ger man rådet - du bör ringa ambulans för jag uppfattar situationen som livshotande och ambulans behövs för du har ett prehospitalt vårdbehov. Men inte fan ska en ssk säga åt patient att ringa 112 för att en annan ssk ska avgöra om det finns ett vårdbehov. 
  • yodi
    modsey skrev 2015-02-15 21:03:03 följande:
    det är första gången vi har fått det rådet, men långt i från första gången vi har ringt om samma situation.
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans