• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • Mamisita
    Scrubs81 skrev 2013-09-04 23:12:48 följande:
    Taxi kör sjukresor! Så man kan absolut beställa taxi för att åka tillsjukhuset. Att ringa efter ambulans bara för att man inte kan ordna skjuts själv är absolut riktigt idiotiskt. Det finns även liggande sjuktransporter om man inte orkar sitta upp.

Så vem samordnar sjuktransporten? Tänkte mig ett scenario där du är i behov av sjukvård rätt så omgående men det är inte livshotande och du håller inte få att förgås av smärta. Men du kanske blöder el något som gör det mindre "välkommet" i en vanlig taxi (vet inte hur jag ska beskriva..). Vad är det bäst att man gör då (säg att du inte har möjlighet till egen bil)? Bra att lära sig om det finns alt man inte vet om
  • Medusan
    Scrubs81 skrev 2013-09-04 23:02:57 följande:
    Precis, transport till akutpsyk och det går via taxi eller att anhörig kör!

Inom den kommunala sjukvården fattas det folk (nu pratar vi alltså utifrån där jag jobbar), sjuksköterskorna får släcka bränder, inte jobba förebyggande. Folk åker in och ut på sjukhus och ingen vill ta ansvaret för de gamla. En fast läkare som sköterskan snabbt kan få kontakt med. Brytpunktssamtal genomförs aldrig har jag förstått. Underbemanning leder till minsta motståndets lag och då är en ambulans lätt att ringa. Mycket oerfarna sjuksköterskor som leder till fler pat till sjukhus.  det jag kommer på nu...är lite trött efter alldeles för många arbetspass på raken med alldeles för få sjuka patienter, däremot en massa transporter....det sliter..
    Blev så upprörd över problemet kring akuta psyktillstånd att jag glömde kommentera det andra

Håller med, vissa saker är katastrof i den kommunala sjukvården. Flera av mina kollegor tycker inte ens att kommunen borde få driva sjukvård eftersom att det funkar så dåligt många ggr. Det beror nästan uteslutande på bristande resurser att problemet är så stort som det är.

Detta med brytpunktssamtal hade underlättat enormt. Pga av att man ännu ej tagit ställning till hur man ska göra om någon blir väldigt dålig gör att man ibland tvingas skicka in personer till sjukhuset som man egentligen absolut inte vill skicka in. Har man då haft brytpunktssamtalet blir det väldigt mycket lättare att ta korrekta etiska beslut. Detta är ett jätteproblem. Jag har dock jobbat i en kommun där man hade som rutin att på ett ganska tidigt stadium kolla med vårdtagaren själv samt anhöriga hur de såg på detta med 0-HLR, skicka in till sjukhus osv och det underlättar jobbet enormt för oss alla.

Rutinen i de flesta kommuner verkar vara att ta brytpunktssamtalaet en eller ett par veckor innan personen ifråga avlider. Det borde ha tagits ett år tidigare för att man ska veta hur man ska agera när någon blir kraftigt försämrad. Att det aldrig sker stämmer dock inte men det sker ofta på tok försent.

Håller även med om problem med oerfaren personal fast det är också ganska vanligt att erfaren personal skrämda av att göra fel skickar in personer man kanske inte alls borde ha skickat in så det handlar inte bara om erfarenhet men visst är det ett problem. Inom kommunal hemsjukvård jobbar ssk så pass självständigt att man måste veta vad man sysslar med och det är inte lätt att gånger.

Dags att sova för dig då kanske
  • Medusan
    Scrubs81 skrev 2013-09-04 23:15:20 följande:
    Handlar det om så svåra problem kan det vara aktuellt med polistransport. Högst troligt vill inte patienten frivilligt följa med. Jag kan inte tvinga nån, som du skriver. Ett vårdintyg är ju då nödvändigt, men ovanligt. Ofta kan ju den som känner patienten bäst lösa det bäst. Och, är man gamal kanske man ska få ta vissa beslut själv också, vill man inte...vem är då vi att försöka tvinga dom? Egentligen...
    Jag är absolut för att de gamla ska få bestämma själva (på tok för mycket makt ligger i vårdgivarens och de anhörigas händer vilket också är ett jätteproblem). Men när det gäller demens och psykproblematik klarar de ofta inte av att ta dessa beslut för sig själva. Utgör man dessutom en direkt fara för sig själv eller andra är det ju direkt oetiskt att låta dem bestämma helt själva.

Skitsvårt dilemma är vad det är.
  • Scrubs81
    Mamisita skrev 2013-09-04 23:20:32 följande:
    Så vem samordnar sjuktransporten? Tänkte mig ett scenario där du är i behov av sjukvård rätt så omgående men det är inte livshotande och du håller inte få att förgås av smärta. Men du kanske blöder el något som gör det mindre "välkommet" i en vanlig taxi (vet inte hur jag ska beskriva..). Vad är det bäst att man gör då (säg att du inte har möjlighet till egen bil)? Bra att lära sig om det finns alt man inte vet om

Taxi ska köra. Info om detta ska finnas på ditt landstings hemsida.
  • Scrubs81
    Medusan skrev 2013-09-04 23:21:34 följande:
    Blev så upprörd över problemet kring akuta psyktillstånd att jag glömde kommentera det andra

Håller med, vissa saker är katastrof i den kommunala sjukvården. Flera av mina kollegor tycker inte ens att kommunen borde få driva sjukvård eftersom att det funkar så dåligt många ggr. Det beror nästan uteslutande på bristande resurser att problemet är så stort som det är.

Detta med brytpunktssamtal hade underlättat enormt. Pga av att man ännu ej tagit ställning till hur man ska göra om någon blir väldigt dålig gör att man ibland tvingas skicka in personer till sjukhuset som man egentligen absolut inte vill skicka in. Har man då haft brytpunktssamtalet blir det väldigt mycket lättare att ta korrekta etiska beslut. Detta är ett jätteproblem. Jag har dock jobbat i en kommun där man hade som rutin att på ett ganska tidigt stadium kolla med vårdtagaren själv samt anhöriga hur de såg på detta med 0-HLR, skicka in till sjukhus osv och det underlättar jobbet enormt för oss alla.

Rutinen i de flesta kommuner verkar vara att ta brytpunktssamtalaet en eller ett par veckor innan personen ifråga avlider. Det borde ha tagits ett år tidigare för att man ska veta hur man ska agera när någon blir kraftigt försämrad. Att det aldrig sker stämmer dock inte men det sker ofta på tok försent.

Håller även med om problem med oerfaren personal fast det är också ganska vanligt att erfaren personal skrämda av att göra fel skickar in personer man kanske inte alls borde ha skickat in så det handlar inte bara om erfarenhet men visst är det ett problem. Inom kommunal hemsjukvård jobbar ssk så pass självständigt att man måste veta vad man sysslar med och det är inte lätt att gånger.

Dags att sova för dig då kanske

Jag skrev ju om kommunerna jag känner till o här sker inga brytpunktssamtal. Så det stämmer visst

Här träffar jag mkt sällan den erfarna personalen o när jag gör det är det oftast befogat. Däremot träffar jag mer ofta den oerfarna..tyvärr...jag borde sova. Men det är svårt
  • Medusan
    Scrubs81 skrev 2013-09-04 23:35:39 följande:

Jag skrev ju om kommunerna jag känner till o här sker inga brytpunktssamtal. Så det stämmer visst
    Här träffar jag mkt sällan den erfarna personalen o när jag gör det är det oftast befogat. Däremot träffar jag mer ofta den oerfarna..tyvärr...jag borde sova. Men det är svårt
    Det låter så fullkomligt absurt att det finns kommuner som aldrig har brytpunktssamtal men man upphör aldrig att förvånas över hur otroligt dåligt en del saker fungerar.

Hur vet du om en personal är erfaren eller inte? Bara åldern behöver ju inte säga så mycket t.ex. Jag skulle tycka att det vore mycket intressant att få höra mer exempel på när du tycker att kommun-ssk har ringt 112 i onödan. Ta det dock en annan dag när du är utvilad {#emotions_dlg.flower}
  • Scrubs81

Ö

Medusan skrev 2013-09-04 23:39:30 följande:
    Det låter så fullkomligt absurt att det finns kommuner som aldrig har brytpunktssamtal men man upphör aldrig att förvånas över hur otroligt dåligt en del saker fungerar.

Hur vet du om en personal är erfaren eller inte? Bara åldern behöver ju inte säga så mycket t.ex. Jag skulle tycka att det vore mycket intressant att få höra mer exempel på när du tycker att kommun-ssk har ringt 112 i onödan. Ta det dock en annan dag när du är utvilad

Du vet..små städer, alla "känner" alla. Men framförallt sättet att resonera. Det lixom märks.

Återkommer m "fall"
  • LunaLunatic

Intressant är att här anses det av flera att vid tex bruten arm kan man åka in själv/ta taxi.
    I trådar om akuten anses det gärna att om man kan ta sig dit för egen maskin så har man inte där att göra.

Så vilket gäller?
    Jag har tagit mig för egen maskin (apostlahästar och taxi) gallstensanfall som inte gav med sig och jag bara grät av smärta, blindtarmen samt allergi där svullnaden nått ansiktet och jag började bli orolig när jag kände mun/hals påverkas. Alla dessa samt exempelvis bruten arm kräver INTE akutvård sålunda.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Garntrollet

Ambulans har vi fått ett flertal gånger i familjen.
    1 Ett av barnen bröt armen under skoltid, strålbenet och armbågsbenet helt av mitt på armen och armen hängde i en avvikande ställning, skolpersonal ringde ambulans.
    2 En i familjen föll ihop och hade svårt att andas, amb. tillkallades, visade sig vara Anafylaktisk chock.
    3 Förlossning, mycket snabb som började utan förvarning med krystvärkar, sjukvården ringde ambulans för att hämta mig. Barnet föddes inne på förlossningen innan amb.personal hunnit ut ur rummet.
    4 Förlossning igen, denna gång började det med vattenavgång och barnet låg på tvären med ryggen ner, även denna gång ringdes ambulans in av sjukvården för att hämta mig då jag måste vara liggande.
    5,6 o 7 En familjemedlem som fick EP-anfall där kramperna ej gick över med stesolid.
    Jag själv tycker detta är tvärsäkra fall då ambulans behövs. Vet inte vad andra tycker.

• Rosenöga
    Scrubs81 skrev 2013-09-04 19:01:58 följande:
    Specialintresse? Ja mår du bra av att kalla det det, så visst  Jag häver ut min frustration och ägnar en stund av min lediga tid till att diskutera på ett forum, är det ett specialintresse?

Jag vet också att det är en utopi, vi kommer alltid att få köra patienter utan vårdbehov, alla kommer aldrig att inse, men för varje människa jag kan få att förstå, det är en vinst och kanske nån också får chansen att leva ett tag till!   

SOS larmar ut ambulans till trafikolyckor då det oftast är knapphändig iformation, en t-olycka är ett trauma som måste värderas på plats och många av "offren" körs till VC eller jourcentral. Många...  

Om man inte behöver behandling där och då, då ordnar man transport på annat vis, och vet du, i dag har var och varannan människa både en och två mobiler, så det går ju att ringa på vägen, blir man sämre är man ju dessutom en bra bit på väg Favoriten är ju folk med tre bilar på gården som sitter hemma och väntar i tre timmar på ambulans...varför?

Får man en reaktion på ett getingstick kommer den ganska så omgående! Att man börjar må dåligt. Annars får man en lokal reaktion som inte är farlig.     

Och avslutningsvis, jag misstänker det är längre mellan ambulansstationerna i glesbygden än vad det är mellan taxibilarna...  

Specialintresse kallade jag det eftersom du lägger ner så enormt mycket tid på just den frågan i olika trådar här på fl. Att jag sa så är inte något som jag mår bra av utan bara ett konstaterande.

Vad jag menar är, att det måste få bli en del mer eller mindre onödiga utryckningar och sjukhusbesök därför att man inte vet innan hur illa det är. Det gäller inte bara när privatpersoner larmar en gång för mycket utan även i andra sammanhang, exempelvis vid trafikolyckor. Jag förstår också att man vid trafikolyckor  måste göra en del transporter som du skulle anse onödiga. Ja, som också ÄR onödiga men man kan inte riskera människors liv och hälsa. Jag menar att samma sak är det med de transporter som Sjukvårdsrådgivningen eller privatpersoner anser sig behöva. Det måste inträffa att några inte varit nödvändiga, helt enkelt därför att man inte vill riskera att någon lider eller dör därför att man nekat hjälp.

Avslutningsvis, nej, det är faktiskt inte så överallt att det är närmare till taxi än till ambulansstationerna. Där min syster bor är det ungefär tio mil till närmaste taxistation men bara tre mil till ambulansstationen. Den troliga förklaringen är väl att det är inte lönande att driva taxi i glesbygd. Ambulansen går inte heller med vinst men där får landstinget, alla skattebetalare i länet, stå för förlusten och ingen privatperson.
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans