Scrubs81 skrev 2013-09-04 19:01:58 följande:
Specialintresse? Ja mår du bra av att kalla det det, så visst

Jag häver ut min frustration och ägnar en stund av min lediga tid till att diskutera på ett forum, är det ett specialintresse?
Jag vet också att det är en utopi, vi kommer alltid att få köra patienter utan vårdbehov, alla kommer aldrig att inse, men för varje människa jag kan få att förstå, det är en vinst och kanske nån också får chansen att leva ett tag till!
SOS larmar ut ambulans till trafikolyckor då det oftast är knapphändig iformation, en t-olycka är ett trauma som måste värderas på plats och många av "offren" körs till VC eller jourcentral. Många...
Om man inte behöver behandling där och då, då ordnar man transport på annat vis, och vet du, i dag har var och varannan människa både en och två mobiler, så det går ju att ringa på vägen, blir man sämre är man ju dessutom en bra bit på väg

Favoriten är ju folk med tre bilar på gården som sitter hemma och väntar i tre timmar på ambulans...varför?
Får man en reaktion på ett getingstick kommer den ganska så omgående! Att man börjar må dåligt. Annars får man en lokal reaktion som inte är farlig.
Och avslutningsvis, jag misstänker det är längre mellan ambulansstationerna i glesbygden än vad det är mellan taxibilarna...
Specialintresse kallade jag det eftersom du lägger ner så enormt mycket tid på just den frågan i olika trådar här på fl. Att jag sa så är inte något som jag mår bra av utan bara ett konstaterande.
Vad jag menar är, att det måste få bli en del mer eller mindre onödiga utryckningar och sjukhusbesök därför att man inte vet innan hur illa det är. Det gäller inte bara när privatpersoner larmar en gång för mycket utan även i andra sammanhang, exempelvis vid trafikolyckor. Jag förstår också att man vid trafikolyckor måste göra en del transporter som du skulle anse onödiga. Ja, som också ÄR onödiga men man kan inte riskera människors liv och hälsa. Jag menar att samma sak är det med de transporter som Sjukvårdsrådgivningen eller privatpersoner anser sig behöva. Det måste inträffa att några inte varit nödvändiga, helt enkelt därför att man inte vill riskera att någon lider eller dör därför att man nekat hjälp.
Avslutningsvis, nej, det är faktiskt inte så överallt att det är närmare till taxi än till ambulansstationerna. Där min syster bor är det ungefär tio mil till närmaste taxistation men bara tre mil till ambulansstationen. Den troliga förklaringen är väl att det är inte lönande att driva taxi i glesbygd. Ambulansen går inte heller med vinst men där får landstinget, alla skattebetalare i länet, stå för förlusten och ingen privatperson.