• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • sticksNstones
    LunaLunatic skrev 2013-09-05 12:26:52 följande:
    Intressant är att här anses det av flera att vid tex bruten arm kan man åka in själv/ta taxi.
    I trådar om akuten anses det gärna att om man kan ta sig dit för egen maskin så har man inte där att göra.

Så vilket gäller?
    Jag har tagit mig för egen maskin (apostlahästar och taxi) gallstensanfall som inte gav med sig och jag bara grät av smärta, blindtarmen samt allergi där svullnaden nått ansiktet och jag började bli orolig när jag kände mun/hals påverkas. Alla dessa samt exempelvis bruten arm kräver INTE akutvård sålunda.
    Det ar viss skillnad att behova besoka akuten och att behova vard redan pa vagen dit.

Nagon som brutit armen behover sallan vard pa vagen dit. Inte ens om du brutit benet, sa lange du har nagon som kan hjalpa dig in bilen och finna dig en rullstol val pa plats. Nu finns det ju olika grader pa detta och nagon med t.e.x larbensfraktur ar inte sa lamplig att forsoka rora pa utan att fixera benet men relativt enkla ankelfrakturer etc behover ju knappast swishas in med blaljus.
  • Scrubs81
    sticksNstones skrev 2013-09-09 05:59:52 följande:
    Det ar viss skillnad att behova besoka akuten och att behova vard redan pa vagen dit.

Nagon som brutit armen behover sallan vard pa vagen dit. Inte ens om du brutit benet, sa lange du har nagon som kan hjalpa dig in bilen och finna dig en rullstol val pa plats. Nu finns det ju olika grader pa detta och nagon med t.e.x larbensfraktur ar inte sa lamplig att forsoka rora pa utan att fixera benet men relativt enkla ankelfrakturer etc behover ju knappast swishas in med blaljus.

Har ju gånger många i denna tråd och andra förskt att påpeka detta. Med att ha behov av vård under transporten, eller inte ha behov av vård under transporten till akuten. Det har ju inte så mkt med att göra med själva akutbesöket att göra.
  • Scrubs81
    modsey skrev 2013-09-09 19:21:01 följande:
     www.expressen.se/kvp/var-inte-nog-allvarli gt--gick-med-krok-i-timmar/

Nå rätt eller fel att han nekats ambulans och sen fick vänta i fem timmar på akuten?
    Rätt!
    Och fick han vänta i fem timmar, ja då var det ju folk som hade ett större behov än han!
  • sannaaa
    modsey skrev 2013-09-09 19:21:01 följande:
     www.expressen.se/kvp/var-inte-nog-allvarli gt--gick-med-krok-i-timmar/

Nå rätt eller fel att han nekats ambulans och sen fick vänta i fem timmar på akuten?
    lite svar på tal, han hade fått ett fiskedrag i huden, hade ni reagerat lika om han fått det på armen? han var nog inte i särskilt stor risk att dö (eller fara rejält illa), hade han varit det hade han fått komma in på direkten. det är inget kölappssystem på akuten, det är sjukast först in. 

http://mmafarsan.wordpress.com/2013/09/09/att-vanta-pa-akuten-ni-gor-ju-anda-inget-del-2/

För att komma tillbaka till TS, ambulans åker man när det är fara för liv, det är det inte om man t ex brutit armen. Däremot ett getingstick OM man är allergisk mot det, inte annars. Om man skurit sig över någon större artär, eller jättedjupt. och såklart andningsproblem, hjärtproblem osv
  • modsey
    sannaaa skrev 2013-09-09 20:45:07 följande:
    lite svar på tal, han hade fått ett fiskedrag i huden, hade ni reagerat lika om han fått det på armen? han var nog inte i särskilt stor risk att dö (eller fara rejält illa), hade han varit det hade han fått komma in på direkten. det är inget kölappssystem på akuten, det är sjukast först in. 

mmafarsan.wordpress.com/2013/09/09/att-vanta-.../

För att komma tillbaka till TS, ambulans åker man när det är fara för liv, det är det inte om man t ex brutit armen. Däremot ett getingstick OM man är allergisk mot det, inte annars. Om man skurit sig över någon större artär, eller jättedjupt. och såklart andningsproblem, hjärtproblem osv
    klart att det var rätt att neka ambulans och att han inte fick gå först i kön på akuten!
    Men flera i tråden har ifrågasatt bland annat scrubbs påstående att folk inte ringer ambulans för skitsaker, eller för fall som är i behov av vård men verkligen inte av ambulans in till sjukhuset.
    Det här fallet var eg. inte ens ett akutfall utan ett jourläkarfall ( familjejouren alltså)
  • Scrubs81
    sannaaa skrev 2013-09-09 20:45:07 följande:

mmafarsan.wordpress.com/2013/09/09/att-vanta-.../

Han fick det i bakhuvudet, dock i huden
  • sticksNstones
    MrsPenn skrev 2013-09-08 11:21:16 följande:
    Vissa benbrottsfall ska man inte ens FLYTTA PÅ för att det kan förstöra något. Så lyssna inte på de oempatiska i tråden. Ring hellre ambulans ifall fallet är allvarligt.
    Galler enbart backen/hoft/larbensfrakturer... Alla andra ska med fordel stabiliseras (for smartan och compartmentsyndrom) men kraver inte ambulanstransport. Ja det gor ont att bryta ben, men ont gor det oavsett om du aker in pa egen hand eller kraver ambulans.
  • Scrubs81
    sticksNstones skrev 2013-09-10 04:27:34 följande:
    Galler enbart backen/hoft/larbensfrakturer... Alla andra ska med fordel stabiliseras (for smartan och compartmentsyndrom) men kraver inte ambulanstransport. Ja det gor ont att bryta ben, men ont gor det oavsett om du aker in pa egen hand eller kraver ambulans.
    Nu säger jag lite stopp och belägg, en fotled som pekar åt fel håll och där foten är vit och kall skall med fördel ringa efter ambulans, om det nu inte är så att man kommer in i en bil och är på sjukhuset fortare än vad ambulansen kan komma.
    Så brutna ben med rejält smärta och absolut vid felställning och speciellt vid öppna frakturer, tycker då jag det är lämpligt att ringa, för att om man måste reponera skall det göras fort (inte ofta det behövs men om) och smärtstillande fort tycker jag också är viktigt för att vara optimerat inför ev op.

Men mindre extimitetsskador som ligger rätt och inte gör spec ont när man sitter still, dom kan gott åka vanlig bil!
  • sticksNstones
    Scrubs81 skrev 2013-09-10 17:49:30 följande:
    Nu säger jag lite stopp och belägg, en fotled som pekar åt fel håll och där foten är vit och kall skall med fördel ringa efter ambulans, om det nu inte är så att man kommer in i en bil och är på sjukhuset fortare än vad ambulansen kan komma.
    Så brutna ben med rejält smärta och absolut vid felställning och speciellt vid öppna frakturer, tycker då jag det är lämpligt att ringa, för att om man måste reponera skall det göras fort (inte ofta det behövs men om) och smärtstillande fort tycker jag också är viktigt för att vara optimerat inför ev op.

Men mindre extimitetsskador som ligger rätt och inte gör spec ont när man sitter still, dom kan gott åka vanlig bil!
    Sorry, glomde detta ar FL och att overtydlighet ar nodvandigt...

Sedan umgas jag ocksa i fel kretsar dar en displaced fotledsfraktur reponerades pa plats innan patienten slangdes in i en vanlig bil for transport till sjukhuset. Patienten var rontgensjukskoterska och kompisen som reponerade var ortoped. Cykeltur med kollegorna som gick lite fel.

Min egna fotleds- och halfraktur gick utmarkt att komma till sjukhuset i egna bilen, efter lite hjalpt in i bilen.
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans