• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • Scrubs81
    giftfri skrev 2013-09-12 15:21:32 följande:

Ingen kostnad är för hög för en bra skola, en god omvårdnad å världens bästa sjukvård.
    Alltså det vi hade på 70-talet, innan politiker å makthavarre började med att skrota välfärden, till den lågvattennivå vi har idag..
    Men vi ska inte betala massa i skatt för att folk vill åka ambulans som det vore taxi. Däremot betalar jag gärna skatt så de utsatta i samhälllet får en god vård och bra skola. Att gamla människor slippa fara som en säck potatis mellan vårdhem och sjukhus för att ingen vill ta ansvar.
  • Mamma0911
    MrsPenn skrev 2013-09-08 11:21:16 följande:
    Vissa benbrottsfall ska man inte ens FLYTTA PÅ för att det kan förstöra något. Så lyssna inte på de oempatiska i tråden. Ring hellre ambulans ifall fallet är allvarligt.
    tack =) Att mina barn får bra vård är viktigare än att nån ska tycka att de är onödigt att ringa 112 för ens barn har ont eller man är rädd att nått inte står rätt till för dom. Man har bara ett barn, varför chansa
  • Scrubs81
    Mamma0911 skrev 2013-09-14 16:36:15 följande:
    tack =) Att mina barn får bra vård är viktigare än att nån ska tycka att de är onödigt att ringa 112 för ens barn har ont eller man är rädd att nått inte står rätt till för dom. Man har bara ett barn, varför chansa

Och nästa barn då, som inte är ditt men som dör, för att ambualnsen var ute och skulle skjutsa Kalle 3 år till sjukhuset med en arm som inte gör spec ont när han sitter still och därför mkt väl kan åka i en egen bil?
  • modsey
    en bruten arm och sällan ett brutet ben att ta egen bil in till akuten är verkligen inte att chans.
  • Houdini

Så nu är jag hemma igen efter en tur in på akuten med ambulans ;) Misstänkt hjärtinfarkt.

I ambulansen gjordes följande EKG, syrgas, blodtryck och mätning av syresättning, de satte nål Och jag fick morfin.
    Jag hade inte varit en så lycklig person om jag hade fått vänta på ambulansen för att någon som hade en fis på tvären hade ringt efter dom.

I dag så var det in i ambulansen fort som attan och i väg som gällde.

Nu var det ingen fara bara kärlkramp och en överansträngd bröstkorg.
    Men hade det varit en hjärtinfarkt är jag jävligt glad för de kom så snabbt och för att de är så proffsiga. Och att de även ägnar min man en tanke också

Tack för ni finns          

• lundiis

Åkte upp för någon månad sedan med ambulans till sjukhuset eftersom jag fick så akut ont i magen att jag inte visste om jag skulle sitta eller ligga ner, kräktes konstant av smärtan som inte ville inte ge med sig förrän efter ca 6 timmar . Bemötandet jag fick var otrevligt när jag redan kände mig som skit ("du är inte så allvarligt sjuk"), armar i kors. Jag förstår att det finns ett missbruk av ambulanstransport, själv har jag aldrig behövt det tidigare, men om SOS anser att en person behöver ambulans är det verkligen ambulanspersonalen som ska stå där och sucka och tycka att man är en börda? Jag ringer inte i första taget. Det känns som att man ska vara halvt om halvt död innan man ringer efter hjälp annars ska man skämmas.

• Scrubs81
    lundiis skrev 2013-09-15 02:15:52 följande:
    Åkte upp för någon månad sedan med ambulans till sjukhuset eftersom jag fick så akut ont i magen att jag inte visste om jag skulle sitta eller ligga ner, kräktes konstant av smärtan som inte ville inte ge med sig förrän efter ca 6 timmar . Bemötandet jag fick var otrevligt när jag redan kände mig som skit ("du är inte så allvarligt sjuk"), armar i kors. Jag förstår att det finns ett missbruk av ambulanstransport, själv har jag aldrig behövt det tidigare, men om SOS anser att en person behöver ambulans är det verkligen ambulanspersonalen som ska stå där och sucka och tycka att man är en börda? Jag ringer inte i första taget. Det känns som att man ska vara halvt om halvt död innan man ringer efter hjälp annars ska man skämmas.

Många är mkt sjukare. Det kan vi ju konstatera SOS bedömmer o i många fall har de fel. Hur det var för dig vet ju inte jag eg. Jag var inte där o vet inte hur du blev bemött. Fick du nån behsndling under transporten? Om du ansåg att du inte på något vis kunde ta dig på egen hanx till sjukhus, vad är problemet?
  • lundiis
    Scrubs81 skrev 2013-09-15 15:38:59 följande:

Många är mkt sjukare. Det kan vi ju konstatera SOS bedömmer o i många fall har de fel. Hur det var för dig vet ju inte jag eg. Jag var inte där o vet inte hur du blev bemött. Fick du nån behsndling under transporten? Om du ansåg att du inte på något vis kunde ta dig på egen hanx till sjukhus, vad är problemet?
    Jamen så bra då. Då vet jag det. Får jag hjärtinfarkt någon gång så ska jag tänka på att det finns dem som är sjukare (det finns det väl alltid?). Det är bara att bita ihop och slänga sig på cykeln. Skål
  • Scrubs81
    lundiis skrev 2013-09-15 15:55:11 följande:
    Jamen så bra då. Då vet jag det. Får jag hjärtinfarkt någon gång så ska jag tänka på att det finns dem som är sjukare (det finns det väl alltid?). Det är bara att bita ihop och slänga sig på cykeln. Skål

Det var ju trist att du inte ens ville svara på mina frågor!
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans