• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • Pyttisanna

Föll oförklarligt ihop ståendes på bussen för några veckor sedan. Bussen var knökfull, och folk blev livrädda och ringde 112. Var det rätt eller fel att ambulansen kom, och att de sedan körde mig till sjukhus? 

• Scrubs81
    Pyttisanna skrev 2013-11-03 03:18:06 följande:
    Föll oförklarligt ihop ståendes på bussen för några veckor sedan. Bussen var knökfull, och folk blev livrädda och ringde 112. Var det rätt eller fel att ambulansen kom, och att de sedan körde mig till sjukhus? 

Kunde inte bussen tagit omvägen runt sjukhuset så ambulansen hann med några fler med stukade händer o nageltrång?
  • Zopiklon

Man ringer efter ambulans om ens ben står åt fel håll. Eller smärta är så svår att det är omöljligt att ta sig till en bil eller in i den.
    Man ringer inte ambulas om man troligen brutit handleden, men den ligger rätt och med stöd gör det inte speciellt ont.

Man ringer ambulans om man har svår andnöd, är blek och kladdig och blå runt läpparna.
    Man ringer inte ambulans om det känns lite trögt att andas och lite hosta.

Man ringer ambulans om nån är medvetslös på riktigt.
    Man ringer inte ambulans om nån är full och bara vill sova.

Man ringer ambulans om någon har mkt svår huvudvärk och eller bortfallssymtom, svag i ena sidan, svårt att prata, ena mungipan hänger inte med om man ler
    Man ringer inte ambulans för huvudvärk man haft i en vecka.

Man ringer ambulans om man har svår bröstsmärta som kommit hastigt.
    Man ringer inte ambulans för bröstsmärta sen några dagar, och som dessutom blir värre när man rör på armarna.

Ja, jag kan hålla på så ett tag

• viktoria91

När det är en överhängande risk att någon dör. Alltså inte pga körtelfeber, lätt allergianfall, brutet finger m.m.

• viktoria91
    Mamma0911 skrev 2013-11-01 20:31:02 följande:
    Om man inte har nån då? Då ska man alltid tänka så, det finns nått som är viktigare än mitt barn? Tänk om de är allvarligare än va de verka å ens barn dör? Du menar att man måste bli skjuten för de ska vara allvarligt?
    Då finns taxi, buss, anhöriga, kompisar.
  • Ambulansliv
    Zopiklon skrev 2014-01-20 16:35:36 följande:

Man ringer efter ambulans om ens ben står åt fel håll. Eller smärta är så svår att det är omöljligt att ta sig till en bil eller in i den.
    Man ringer inte ambulas om man troligen brutit handleden, men den ligger rätt och med stöd gör det inte speciellt ont.

Man ringer ambulans om man har svår andnöd, är blek och kladdig och blå runt läpparna.
    Man ringer inte ambulans om det känns lite trögt att andas och lite hosta.

Man ringer ambulans om nån är medvetslös på riktigt.
    Man ringer inte ambulans om nån är full och bara vill sova.

Man ringer ambulans om någon har mkt svår huvudvärk och eller bortfallssymtom, svag i ena sidan, svårt att prata, ena mungipan hänger inte med om man ler
    Man ringer inte ambulans för huvudvärk man haft i en vecka.

Man ringer ambulans om man har svår bröstsmärta som kommit hastigt.
    Man ringer inte ambulans för bröstsmärta sen några dagar, och som dessutom blir värre när man rör på armarna.

Ja, jag kan hålla på så ett tag

Och jag kan fylla på: 

Man ringer ambulans om man fått plötsligt ont i magen och man kan eg varken ligga eller stå, alt ligger ihopkrupen i fosterställning och tror man skall dö, samtidigt är man blek och kladdig och svimfärdig. 
    Man ringer inte ambulans om man fick ont i magen för några timmar sen, har blivt värre, kan ligga platt på rygg med utsträckta ben och när man blir erbjudan smärtlindring då man uppger VAS 8 vill man inte ha för det går bra ändå och det är så äckligt med nålar.

Man ringer inte ambulans bara för att det är ju faktiskt lite jobbigt att hjälpa mamma ut till bilen. 

Man ringer ambulans om vattnet gått och värkarna kommer mkt tätt och det trycker på. 
    Man ringer inte ambulans om det nog är dax att åka, men man har ingen bil.

Jaaa, frågor på det?
  • Mamma0911

Så man ska ta sitt barn på bussen när den skriker av smärta? Taxi är svindyrt å alla har inte råd med de, så har inte alla vänner som kan köra en över allt. Men skulle jag ringa å säga att min barn bryte nått så brukar dom skicka ambulans för att kunna ge barnet smärtstillande. Jag skulle bara ringa när jag är rädd för mitt barns hälsa eller att den har höga smärtor för nått, tror ingen skulle sätta sig på bussen med sitt barn om den brutit nått eller har hög feber å inte är kontaktbar

• modsey
    Mamma0911 skrev 2015-02-14 20:03:51 följande:

Så man ska ta sitt barn på bussen när den skriker av smärta? Taxi är svindyrt å alla har inte råd med de, så har inte alla vänner som kan köra en över allt. Men skulle jag ringa å säga att min barn bryte nått så brukar dom skicka ambulans för att kunna ge barnet smärtstillande. Jag skulle bara ringa när jag är rädd för mitt barns hälsa eller att den har höga smärtor för nått, tror ingen skulle sätta sig på bussen med sitt barn om den brutit nått eller har hög feber å inte är kontaktbar

nu säger jag inte att man ska åka ambulans vid ex ett brutet ben, men man kan åka sjukresa också
    Åkte det en gång när sonen hade krupp och hög feber. 
    Alltså en vanlig taxi men man betalar mycket mindre. Typ 100 kr per resa
  • Ambulansliv
    Mamma0911 skrev 2015-02-14 20:03:51 följande:

Och vem 17 har påstått att du ska åka buss om ditt barn har så hög feber så det är medvetslöst?

Men sen beror det faktiskt på VAD ditt barn brutit. Tummen eller lårbenet? Eller rättare sagt, misstänks ha brutit. 

Och som sagt, sjukresa. Som invånare i Sverige är det ta mig 17 en skyldighet att ha lite egenansvar att ha lite koll vad man ska göra om nåt händer!
  • yodi

själv blev jag väldigt förvånad och häpen när 1177 i fredags gav mig rådet att ringa och rådfråga 112. 

Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans