• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • Mamma0911

Skulle nån av mina barn bryta benet så skulle jag hellre ha dom att åka ambulans än taxi om dom skulle ha jätte ont. Skulle inte vilja se mitt barn plågas av smärta bara för det inte skulle vara akut.

• MrsPenn

SKITSNACK!!!

Scrubs81 skrev 2013-09-06 12:04:09 följande:
    Ja, ni ska alltså veta att jag kommit hem till folk som står i duschen! Ringer 112, vi kör med blåljus och så duschar patienten när vi kommer, och inte för att de har kräkts ner sig själva eller nåt sånt, eller blöder ymning, utan ville känna sig fräscha! Det är viktigt att få sminka sig lite och borsta håret, ja folk gör ju sånt under tiden vi åker också, och för att inte prata om att de facebookar och lägger ut bilder!

Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • modsey
    Mamma0911 skrev 2013-09-08 11:08:44 följande:
    Skulle nån av mina barn bryta benet så skulle jag hellre ha dom att åka ambulans än taxi om dom skulle ha jätte ont. Skulle inte vilja se mitt barn plågas av smärta bara för det inte skulle vara akut.
    fast alla barn som åker ambulans ( eller vuxna) får inte eller behöver inte smärtlindring i ambulansen heller.
    Självklart kan man behöva åka ambulans in med ett brutet ben, men alla brutna ben behöver det inte.
  • MrsPenn

Vissa benbrottsfall ska man inte ens FLYTTA PÅ för att det kan förstöra något. Så lyssna inte på de oempatiska i tråden. Ring hellre ambulans ifall fallet är allvarligt.

Mamma0911 skrev 2013-09-08 11:08:44 följande:

• modsey
    MrsPenn skrev 2013-09-08 11:21:16 följande:
    Vissa benbrottsfall ska man inte ens FLYTTA PÅ för att det kan förstöra något. Så lyssna inte på de oempatiska i tråden. Ring hellre ambulans ifall fallet är allvarligt.
    ja vad vet jag, har ju bara jobbat på akuten i över 10 år och jobbar nu på ...tada. ortopeden
  • MrsPenn

Jaha men alla som läser kanske inte har samma kunskaper som du.

modsey skrev 2013-09-08 11:26:07 följande:
    ja vad vet jag, har ju bara jobbat på akuten i över 10 år och jobbar nu på ...tada. ortopeden

• modsey
    MrsPenn skrev 2013-09-08 11:42:31 följande:
    Jaha men alla som läser kanske inte har samma kunskaper som du.
    likväl kommer inte så få in för egen maskin till akuten med brutna ben.
    Vad jag försöker få fram är ju att man inte kan säga att alla ed brutna ben SKA åka ambulans, lika lite som man kan säga att ingen inte får åka ambulans.

• Scrubs81
    MrsPenn skrev 2013-09-08 11:16:59 följande:
    SKITSNACK!!!

Ganska fräckt av nån som inte är insatt öht att anklaga mig med 10 års ambulanserfarenhet att ljuga. Så vi kan ju ta en diskussion om vem som ska knipa ihop och skippa skitsnacket i det här ämnet!!!!!!!
  • modsey
    MrsPenn skrev 2013-09-08 11:16:59 följande:
    SKITSNACK!!!
    jag kan tyvärr verifiera det scrubbs skriver.
    Jag har mött patienter som står och röker ute medan de väntar på ambulansen med väskan packad, vad de sökt för kan till och med vara just andnöd.
    Jag har mött patienter som vi hämtat som varit tämligen opåverkade som sökt för magont, eller en bruten arm sen har anhöriga åkt efter i egen bil.
    Nu pratar jag om patienter vi bara transporterat in och inte behandlat på något vis.
  • Sous

Tja, jag har ringt efter ambulans en gång. Det hade inte behövts. Men jag var så chockad över det stora gapande såret i benet som sprutade blod och så smärtpåverkad att jag ringde 112 först och fokuserade på tryckförband sen. Och först efter det lyckades jag få tag på någon anhörig (klockan var tre på natten). När ambulansen dök upp efter tjugo minuter var situationen under kontroll och jag kunde tagit mig till akuten för egen maskin (med hjälp av anhörig). Ambulansförarna var lite purkna och det förstår jag, men jag tänkte helt enkelt inte klart under omständigheterna. Tolv stygn blev det. Iaf, ibland är man i chock och uppfattar något som mycket värre än de professionella ambulansförarna gör när de dyker upp.

Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans