• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • Irit

Min man ringde ambulansen när jag fick krystvärkar hemma i soffan. De hann inte fram utan minstingen låg så nöjt och snusade på mitt bröst när de kom :) Men blåljusen fick de snällt sätta igång då mitt blodtryck var väldigt lågt.

• Irit

Just det, min mamma ringde ambulansen när pappa, som hade haft extrem huvudvärk i många timmar, plötsligt blev okontaktbar. När han kom in till sjukhuset var han i princip hjärndöd och samma dag dog han.

• Scrubs81
    sticksNstones skrev 2013-09-11 06:12:47 följande:
    Sorry, glomde detta ar FL och att overtydlighet ar nodvandigt...

Sedan umgas jag ocksa i fel kretsar dar en displaced fotledsfraktur reponerades pa plats innan patienten slangdes in i en vanlig bil for transport till sjukhuset. Patienten var rontgensjukskoterska och kompisen som reponerade var ortoped. Cykeltur med kollegorna som gick lite fel.

Min egna fotleds- och halfraktur gick utmarkt att komma till sjukhuset i egna bilen, efter lite hjalpt in i bilen.
    Ja det var ju inte det umgäge de allra flesta umgås i! 
  • giftfri

Så här uselt ställt är det numera med akuttransporter i Sverige, å då är det här inte ens frågan om glesbyggd, ändå är det 6 mil till närmaste heltidsambulans med personal!! 

Hela Sverige ska leva sägs det.., vilket jävla skämt.. 

http://st.nu/medelpad/nordvastra/1.6263583-bilforare-kraschade-in-i-trad

Inget arbete kan ersätt den tillfredställelse som ett liv i lättja ger.
  • Scrubs81
    giftfri skrev 2013-09-12 14:22:49 följande:
    Så här uselt ställt är det numera med akuttransporter i Sverige, å då är det här inte ens frågan om glesbyggd, ändå är det 6 mil till närmaste heltidsambulans med personal!! 

Hela Sverige ska leva sägs det.., vilket jävla skämt.. 

st.nu/medelpad/nordvastra/1.6263583-bilforare...
    6 mil är väl inget idagsläget...väldigt väldgit ofta är stora områden tomma och närmsta ambulans finns 12 mil bort...och då pratar vi om mkt tätbefolkade områden, blandat med ren landsbyggd!

• giftfri
    Scrubs81 skrev 2013-09-12 14:42:30 följande:
    6 mil är väl inget idagsläget...väldigt väldgit ofta är stora områden tomma och närmsta ambulans finns 12 mil bort...och då pratar vi om mkt tätbefolkade områden, blandat med ren landsbyggd!

Det är ju det jag menar.., 6 mil i ett glesbefolkat land som Sverige är rena närområdet, ändå fungerar inte ens basbehovet vad gäller den allra enklaste av service..

Å då ska vi komma ihåg att det bara för några årtionden fanns både ambulans å brandkår i så gott som varenda litet samhälle.., nu finns ingenting, ändå betalar vi alla skatt för att få samma basbehov av service.

Inte konstigt att det kokar i svensk glesbygd å mindre samhällen, så pass att makthavarna i Västerbotten nu är livrädda för vad som håller på att hända ute i stugorna, å tar till nåt så unikt som en folkomröstning om vården..   
  • Scrubs81
    giftfri skrev 2013-09-12 14:57:31 följande:

Det är ju det jag menar.., 6 mil i ett glesbefolkat land som Sverige är rena närområdet, ändå fungerar inte ens basbehovet vad gäller den allra enklaste av service..

Å då ska vi komma ihåg att det bara för några årtionden fanns både ambulans å brandkår i så gott som varenda litet samhälle.., nu finns ingenting, ändå betalar vi alla skatt för att få samma basbehov av service.

Inte konstigt att det kokar i svensk glesbygd å mindre samhällen, så pass att makthavarna i Västerbotten nu är livrädda för vad som håller på att hända ute i stugorna, å tar till nåt så unikt som en folkomröstning om vården..   
    Basbehovet av så avancerad service som ambulanssjukvård fungerar inte i tätbebyggda områden heller....
  • giftfri
    Scrubs81 skrev 2013-09-12 14:59:12 följande:
    Basbehovet av så avancerad service som ambulanssjukvård fungerar inte i tätbebyggda områden heller....

Sant, tyvärr sant, å värre lär det bli, nu när inget får kosta nåt längre..
  • Scrubs81
    giftfri skrev 2013-09-12 15:11:19 följande:

Sant, tyvärr sant, å värre lär det bli, nu när inget får kosta nåt längre..
    Du anar inte vad det får kosta...jag blir mörkrädd av hur landstingen kastar pengar omkring sig. Du vet, håll lönerna nere men låt gärna personalen arbeta kval övertid i all oändlighet.
    upphandlingar som gör saker 20 gånger dyrare....

Men också att vi skattebetalare inte tar nåt egenansvar utan bara kräver sjukvård här och nu!!!! För minsta skråma. DET är en stor bidragande orsak, faktiskt!
  • giftfri
    Scrubs81 skrev 2013-09-12 15:13:11 följande:
    Du anar inte vad det får kosta...jag blir mörkrädd av hur landstingen kastar pengar omkring sig. Du vet, håll lönerna nere men låt gärna personalen arbeta kval övertid i all oändlighet.
    upphandlingar som gör saker 20 gånger dyrare....

Men också att vi skattebetalare inte tar nåt egenansvar utan bara kräver sjukvård här och nu!!!! För minsta skråma. DET är en stor bidragande orsak, faktiskt!

Ingen kostnad är för hög för en bra skola, en god omvårdnad å världens bästa sjukvård.
    Alltså det vi hade på 70-talet, innan politiker å makthavarre började med att skrota välfärden, till den lågvattennivå vi har idag..
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans