• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • Medusan
    Garntrollet skrev 2013-09-05 12:54:11 följande:
    Ambulans har vi fått ett flertal gånger i familjen.
    1 Ett av barnen bröt armen under skoltid, strålbenet och armbågsbenet helt av mitt på armen och armen hängde i en avvikande ställning, skolpersonal ringde ambulans.
    2 En i familjen föll ihop och hade svårt att andas, amb. tillkallades, visade sig vara Anafylaktisk chock.
    3 Förlossning, mycket snabb som började utan förvarning med krystvärkar, sjukvården ringde ambulans för att hämta mig. Barnet föddes inne på förlossningen innan amb.personal hunnit ut ur rummet.
    4 Förlossning igen, denna gång började det med vattenavgång och barnet låg på tvären med ryggen ner, även denna gång ringdes ambulans in av sjukvården för att hämta mig då jag måste vara liggande.
    5,6 o 7 En familjemedlem som fick EP-anfall där kramperna ej gick över med stesolid.
    Jag själv tycker detta är tvärsäkra fall då ambulans behövs. Vet inte vad andra tycker.
    Ja det tycker jag absolut att det är.

Har också åkt ambulans i samband med förlossning men han föda barnet hemma i soffan 2 min efter att ambulanspersonal kommit dit.
  • MrsPenn

Hur menar du, skulle en avbruten arm INTE kräva akutvård, sjukaste jag hört!!!!!! Visst får man väl vänta en stund på doktorn mm liggandes på brits med smärtstillande. På akuten. Då situationen är akut. Akut betyder "händer just nu" och man behöver hjälp hyfsat fort.

LunaLunatic skrev 2013-09-05 12:26:52 följande:
    Intressant är att här anses det av flera att vid tex bruten arm kan man åka in själv/ta taxi. I trådar om akuten anses det gärna att om man kan ta sig dit för egen maskin så har man inte där att göra. Så vilket gäller? Jag har tagit mig för egen maskin (apostlahästar och taxi) gallstensanfall som inte gav med sig och jag bara grät av smärta, blindtarmen samt allergi där svullnaden nått ansiktet och jag började bli orolig när jag kände mun/hals påverkas. Alla dessa samt exempelvis bruten arm kräver INTE akutvård sålunda.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience

Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • Tillie
    alice skrev 2013-08-25 12:13:23 följande:
    som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     
    Jag har bara åkt ambulans en gång i mitt liv och det var förra våren när jag bröt min fotled när jag halkade på rullgrus vid en garagesluttning. Den var helt vriden och jag hade obeskrivbar smärta och kunde inte ställa mig upp, jag satt på marken helt i chock och ville bara lägga mig raklång på asfalten . Och det var inte jag som ringde ambulansen själv, utan det var en snäll granne som hade sett allt. Så det var självklart för denne och för ambulanspersonalen att jag skulle in akut. I ambulansen fick jag även en massa morfin. Inte fan skulle jag ha klarat av att åka taxi själv in till sjukhuset. 

Jag har aldrig ringt själv, men gäller det saker som gör att man inte kan ta sig till sjukhuset själv så skullejag aldrig tveka att ringa.  
    Who the fuck is Justin Bieber? / Ozzy Osbourne
  • Tillie
    Tillie skrev 2013-09-05 16:52:49 följande:
    Jag har bara åkt ambulans en gång i mitt liv och det var förra våren när jag bröt min fotled när jag halkade på rullgrus vid en garagesluttning. Den var helt vriden och jag hade obeskrivbar smärta och kunde inte ställa mig upp, jag satt på marken helt i chock och ville bara lägga mig raklång på asfalten . Och det var inte jag som ringde ambulansen själv, utan det var en snäll granne som hade sett allt. Så det var självklart för denne och för ambulanspersonalen att jag skulle in akut. I ambulansen fick jag även en massa morfin. Inte fan skulle jag ha klarat av att åka taxi själv in till sjukhuset. 

Jag har aldrig ringt själv, men gäller det saker som gör att man inte kan ta sig till sjukhuset själv så skullejag aldrig tveka att ringa.  
    och hade jag barn skulle jag verkligen ringa ambulans om h*n brutit något, eller exempelvis fått ett getingstick och fått en allergisk reaktion, sånt är ju livsfarligt. Jag tycker att man är en dålig förälder om man INTE ringer ambulans vid såna tillfällen! Skulle mitt framtida barn bli akut sjuk skulle jag självklart hellre ringa SOS än att ta en taxi och riskera att vänta i en lång bilkö. 
    Who the fuck is Justin Bieber? / Ozzy Osbourne
  • modsey
    MrsPenn skrev 2013-09-05 16:50:21 följande:
    Hur menar du, skulle en avbruten arm INTE kräva akutvård, sjukaste jag hört!!!!!! Visst får man väl vänta en stund på doktorn mm liggandes på brits med smärtstillande. På akuten. Då situationen är akut. Akut betyder "händer just nu" och man behöver hjälp hyfsat fort.
    akutvård men inte ambulans tror jag de flesta av oss menar.
    99 av 100 brutna armar kommer in gående med egen bil och ytterst sällan i ambulans,
  • LunaLunatic
    modsey skrev 2013-09-05 17:32:37 följande:
    akutvård men inte ambulans tror jag de flesta av oss menar.
    99 av 100 brutna armar kommer in gående med egen bil och ytterst sällan i ambulans,
    Många är ju av åsikten att kan du gå in på akuten själv hör du inte hemma där. Bara se tidigare trådar på detta forum.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • modsey
    LunaLunatic skrev 2013-09-05 18:10:29 följande:
    Många är ju av åsikten att kan du gå in på akuten själv hör du inte hemma där. Bara se tidigare trådar på detta forum.
    nej men så är det inte. En bruten arm är ett solklart fall du behöver till akuten för men oftast inte i ambulans.
  • MrsPenn

Då är jag med igen. Tack

modsey skrev 2013-09-05 18:29:39 följande:
    nej men så är det inte. En bruten arm är ett solklart fall du behöver till akuten för men oftast inte i ambulans.

Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • Scrubs81
    LunaLunatic skrev 2013-09-05 12:26:52 följande:
    Intressant är att här anses det av flera att vid tex bruten arm kan man åka in själv/ta taxi.
    I trådar om akuten anses det gärna att om man kan ta sig dit för egen maskin så har man inte där att göra.

Så vilket gäller?
    Jag har tagit mig för egen maskin (apostlahästar och taxi) gallstensanfall som inte gav med sig och jag bara grät av smärta, blindtarmen samt allergi där svullnaden nått ansiktet och jag började bli orolig när jag kände mun/hals påverkas. Alla dessa samt exempelvis bruten arm kräver INTE akutvård sålunda.
    Att man behöver till akuten innebär int att man måste åka ambulans till akuten. Det handlar ju hela tiden om vilken nivå på vården man behöver. Vårdcentralen, primärvård på jourtid, akuten och om det är riktigt ont, eller illa på annat vis och vård behövs under vägen dit.
  • Scrubs81
    Rosenöga skrev 2013-09-05 13:56:49 följande:

Specialintresse kallade jag det eftersom du lägger ner så enormt mycket tid på just den frågan i olika trådar här på fl. Att jag sa så är inte något som jag mår bra av utan bara ett konstaterande.

Vad jag menar är, att det måste få bli en del mer eller mindre onödiga utryckningar och sjukhusbesök därför att man inte vet innan hur illa det är. Det gäller inte bara när privatpersoner larmar en gång för mycket utan även i andra sammanhang, exempelvis vid trafikolyckor. Jag förstår också att man vid trafikolyckor  måste göra en del transporter som du skulle anse onödiga. Ja, som också ÄR onödiga men man kan inte riskera människors liv och hälsa. Jag menar att samma sak är det med de transporter som Sjukvårdsrådgivningen eller privatpersoner anser sig behöva. Det måste inträffa att några inte varit nödvändiga, helt enkelt därför att man inte vill riskera att någon lider eller dör därför att man nekat hjälp.

Avslutningsvis, nej, det är faktiskt inte så överallt att det är närmare till taxi än till ambulansstationerna. Där min syster bor är det ungefär tio mil till närmaste taxistation men bara tre mil till ambulansstationen. Den troliga förklaringen är väl att det är inte lönande att driva taxi i glesbygd. Ambulansen går inte heller med vinst men där får landstinget, alla skattebetalare i länet, stå för förlusten och ingen privatperson.
    Enormt mycket tid? Ja allt är ju relativt här i världen

En viss överutlarmning säger det ju självt att det ska vara. Men när transporterna ökar med 20% per år....då är det nåt som inte stämmer i samhället! Är folk sjukare idag än för 10 år sen? Och då pratar jag inte ens om multisjuka äldre för lungödem och riktiga astmaanfall är inte lika vanligt idag!

Hur kan du jämföra taxi med ambulans vad gäller vinstintressen? Du får nog förklara det närmare..vilken förlust lixom?
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans