• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • Ambulansliv
    yodi skrev 2015-02-15 08:25:47 följande:

själv blev jag väldigt förvånad och häpen när 1177 i fredags gav mig rådet att ringa och rådfråga 112. 

Nu får du berätta mer! (Är inte förvånad)
  • Sweet Sofia
    yodi skrev 2015-02-15 08:25:47 följande:

själv blev jag väldigt förvånad och häpen när 1177 i fredags gav mig rådet att ringa och rådfråga 112. 

Varför var det förvånadnde?

Ditt tillstånd eller tillståndet för den du ringe krävde väl förmodligen annan akut kompetens som 112 har.
  • yodi
    Ambulansliv skrev 2015-02-15 13:29:21 följande:
    Nu får du berätta mer! (Är inte förvånad)
    ringde då minstingen har blivit förkyld med feber och hade det jobbig med sin förkylnings astma, då han har lung förändringar  har hans läkare sagt att efter 8 puffar ska han kollas av läkare så ringde jag för att kolla om jour vc fortfarande hade öppet eller om det var akuten som gällde.

gav damen i luren följande info:

ettåring som har haft feber sen i onsdagskväll, för tillfället strax under 40 grader,  som går ner när man ger alvedon, har ätit dåligt men ammat, har fyllt blöjan normalt. född extremt prematurt, har bpd, lungförädringar samt förkylnings astma, har kommit upp i max dosen av astma medicinen, häftig andning, ökad andnings frekvens och indragningar, men fin färg. hängig men kontaktbar och har lekt lite under dagen.

fick då infon att ringa 112 för att rådgöra huruvida en ambulans skulle komma och ge hjälp på plats eller om vi kunde åka in själva, då vi har 15 min in till sjukhuset så ringde jag inte utan vi åkte bara direkt in.
  • Tirem
    Mamma0911 skrev 2015-02-14 20:03:51 följande:

Så man ska ta sitt barn på bussen när den skriker av smärta? Taxi är svindyrt å alla har inte råd med de, så har inte alla vänner som kan köra en över allt. Men skulle jag ringa å säga att min barn bryte nått så brukar dom skicka ambulans för att kunna ge barnet smärtstillande. Jag skulle bara ringa när jag är rädd för mitt barns hälsa eller att den har höga smärtor för nått, tror ingen skulle sätta sig på bussen med sitt barn om den brutit nått eller har hög feber å inte är kontaktbar

Ambulans kostar samhället mer än taxi! Man åker inte ambulans för att man inte har råd, då beställer man en sjukresa.

www.vgregion.se/sv/Kungalvs-sjukhus/Kungalvs-sjukhus1/Vardutbud/Ambulanssjukvard/Bestallning-av-ambulans-fran-eller-mellan-vardenheter/
  • yodi
    Sweet Sofia skrev 2015-02-15 13:55:33 följande:
    Varför var det förvånadnde?

Ditt tillstånd eller tillståndet för den du ringe krävde väl förmodligen annan akut kompetens som 112 har.
    det var förvånande då jag dels anser att 112 inte är ett nummer man ringer för rådgivning och för att tillståndet var långt i från akut.

min son har en max dos på 8 puffar, men man kan ge fler puffar innan man når den rekommenderade max dosen, vi har bara fått som gräns att behöver han mer än åtta så ska han kollas av läkare innan vi ger upp till den rekommenderade max dosen.

det var långt i från akut, jag ville bara veta om jour vc fortfarande hade öppet eller om det var akuten som gällde.
  • Sweet Sofia
    yodi skrev 2015-02-15 19:38:46 följande:

det var förvånande då jag dels anser att 112 inte är ett nummer man ringer för rådgivning och för att tillståndet var långt i från akut.

min son har en max dos på 8 puffar, men man kan ge fler puffar innan man når den rekommenderade max dosen, vi har bara fått som gräns att behöver han mer än åtta så ska han kollas av läkare innan vi ger upp till den rekommenderade max dosen.

det var långt i från akut, jag ville bara veta om jour vc fortfarande hade öppet eller om det var akuten som gällde.

Tycker det låter som en bra rekomendation att ringa 112 och rådfråga om ev ambulans.

Små barn med andningsbesvär är oftast akuta. Speciellt med bakgrunden din son har.
  • yodi
    Sweet Sofia skrev 2015-02-15 19:55:33 följande:
    Tycker det låter som en bra rekomendation att ringa 112 och rådfråga om ev ambulans.

Små barn med andningsbesvär är oftast akuta. Speciellt med bakgrunden din son har.
    tro mig det var väldigt långt från akut, vi åkte in kollade saturationen ( som var bra) läkaren lyssnade på lungorna och gav ok till att ge fler puffar sen åkte vi hem.

att åka med ambulans in hade verkligen inte varit nödvändigt.
  • Sweet Sofia
    yodi skrev 2015-02-15 20:07:56 följande:

tro mig det var väldigt långt från akut, vi åkte in kollade saturationen ( som var bra) läkaren lyssnade på lungorna och gav ok till att ge fler puffar sen åkte vi hem.

att åka med ambulans in hade verkligen inte varit nödvändigt.

Det var väl inte direkt prat om att åka ambulans, utan få ambulans hem för vidare bedömning.
  • yodi
    Sweet Sofia skrev 2015-02-15 20:17:06 följande:
    Det var väl inte direkt prat om att åka ambulans, utan få ambulans hem för vidare bedömning.
    då vi ändå hade behövt åka in för att få honom undersökt av läkare och få ok till att ge fler puffar, hade det bara förlängt tidsperioden innan en läkare kollade honom.
  • Sweet Sofia
    yodi skrev 2015-02-15 20:20:40 följande:

då vi ändå hade behövt åka in för att få honom undersökt av läkare och få ok till att ge fler puffar, hade det bara förlängt tidsperioden innan en läkare kollade honom.

Du vet ambulanspersonalen kan få telefonordination av läkare efter de gogjort undersökning. Så inte säkert ni hade behövt åka in.
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans