miss emmeline skrev 2013-09-18 11:03:01 följande:
Ni som tycker att det är okej att amma barn som är 4+,kanske ni t.o.m tycker att det är ok att amma till 7 års åldern? Hur tror ni det känns för barnen då dom blir tonåringar och minns att dom ammades av mamma tills dom var stora? Tror ni den vuxna människan som ammades tills den var 7 år och minns detta, mår bra av det? Själv skulle jag inte må bra av att minnas att jag ammades. Huvva. Jag har lite tudelade känslor till långtidsamning överlag, jag personligen skulle inte någonsin amma ett barn över 1 år.tror jag. Absolut. Blir oxå illa berörd och får äckelkänslor då jag ser stora barn ammas... kan inte rå för det.
Hur länge en kvinna väljer att amma sitt barn är helt och hållet upp till henne. Tycker man att det ser dumt, eller äckligt ut, så låt bli att titta. Det finns inget "rätt eller fel", bara moraliska åsikter. I många Afrikanska länder/stammar ammas det upp till 10 års ålder, inte som näring, utan som tröst och närhet.
Såvitt jag vet finns det inge vetenskapliga studier på att barn/vuxna som ammats länge mår sämre än andra. Utan några som helst bevis för min tes, tror jag ändå att de som ammats länge, ser det som något positivt. På samma sätt som barn uppväxta med exempelvis skilda eller homosexuella, oftast tycker det fungerade jättebra. Barn är anpassningsbara, det viktiga för dem är kärlek och trygghet, vilket inte amning tar ifrån dem.