• Anonym (Usch)

Varför amma stora barn?!

Idag såg jag en mamma amma sin son som var minst två år, på ett köpcentrum. Jag tycker det ser äckligt ut att amma ett så stort barn och jag undrar, varför ammar man så stora barn?! Okej om barnet är upp till ett år, det säger jag ingenting om för barnet behöver den näringen. Jag har heller inget emot offentlig amning eftersom barnen behöver mat, men en tvååring?! Detta måste handla om tillfredsställelse för mamman eller har jag fel? När barnet är så stort ska det äta mat, inte snutta på mammas bröst. Jag tycker detta är vidrigt och lite incestuöst faktiskt. Ni som ammar så länge, vad har ni för skäl? Tänker ni verkligen på barnets bästa??

• Svar på tråden Varför amma stora barn?!
  • keron
    jag är den jag är skrev 2013-09-15 14:12:09 följande:

Helt korrekt! Amning är inte till för mammans njutning. Så varför påstår de som är emot långtidsamning hela tiden att det är så? Det kan man verkligen fråga sig.

Kanske behöver de söka hjälp för sin sexfixering? I min värld är det inte riktigt friskt att likställa amning med sexuell njutning... *ryser*  

• Anonym (ohno)

stackars de män som lever med kvinnor som anser att deras bröst endast är för att mata ungar med!

skulle aldrig falla mig in att amma länge, 6 månader med förra, nästa tänker jag kanske inte ens amma alls. tycker det var enkelt istället för ersättning, men gick dåligt.
    jag tror mina bröst är gjorda endast för att vara till för min kille ;D haha. ärs, amma bäst ni vill, men ändå tråkigt att inte ens kunna se dom som något sexuellt som ni kan "njuta av" sexuellt  tillsammans med era män också då ammningen är över?.

• Indianica

Före jag fick egna barn reagerade jag som du gör TS. Men sedan när jag fick barn själv och läst på, beslutade  jag att barnen ska få bestämma när de ska sluta amma, amning är inte skadligt (utan tvärtom innehåller det mycket nyttiga fettsyror), men att tvinga barn att sluta amma och höra dem gallskrika pga det var inget för mig. Så jag ammade tills barnen valde att sluta amma själva. Sonen slutade amma när han var ca 3.4 år och dottern då hon var 2.5 år och det fungerade kanon. Jag ammade dem dock inte offentligt mot slutet, utan bara på kvällen hemma i sängen och som mellanmål på helgen, det accepterad de.

Jag kände absolut ingen sexuell njutning, det gör jag aldrig när någon suge rpå brösten, möjligen lite slickande av maken, men det är ju en helt annan sak. När man ammar sitt eget barn är man förhoppningsvis inte upptänd och reagerar därför inte sexuellt på att amma sitt eget barn.

• Indianica
    Your Mama Bear skrev 2013-09-15 14:04:18 följande:
    Tycker inte ni att det är mysigt att krama era barn? På samma sätt tycker jag att det är mysigt att amma mina.
    Ja, det är mysigt och nyttigt för barnet på samma gång. För en mamma blir det ju verkligen som en liten paus att sitta eller ligga och amma ett barn. Att bara ligga och vara nära varandra och koppla ifrån alla vardagsbestår är jättehärligt.
  • Anonym (lina)

Jag ammar min snart 20 månader gamla tjej. För egen del skulle jag gärna sluta nu men min lilla tjej är väldigt fäst vid amningen. Hon är väldigt "turbo" och det är ett sätt för henne att varva ned. Att långtidsamning skulle ha ngt med sex att göra är ju helt stört. Min tjej vaknar även på natten och ammar/snuttar 4-6ggr per natt vilket är väldigt krävande ibland. Om jag vore bekväm och inte mån om min tös hade jag redan slutat. De få som jag känner som har ammat lite längre är de som är väldigt pålästa och eftertänksamma i sitt föräldraskap.Fördomar oavsett om de handlar om långtidsamning, invandrare eller något annat säger mer om de som har fördomarna än de som fördomarna handlar om. Ledsam tråd denna.

• Anonym (Tessy)
    Anonym (ohno) skrev 2013-09-15 15:20:43 följande:
    stackars de män som lever med kvinnor som anser att deras bröst endast är för att mata ungar med!

skulle aldrig falla mig in att amma länge, 6 månader med förra, nästa tänker jag kanske inte ens amma alls. tycker det var enkelt istället för ersättning, men gick dåligt.
    jag tror mina bröst är gjorda endast för att vara till för min kille ;D haha. ärs, amma bäst ni vill, men ändå tråkigt att inte ens kunna se dom som något sexuellt som ni kan "njuta av" sexuellt  tillsammans med era män också då ammningen är över?.
    Så du förstår inte att man kan känna olika saker beroende på situation? 
    eller njuter du och får orgasm av att gynekologen tar ett cellprov?
    får du samma sexuella njutning när du kramar ditt barn som när du kramar din man?
    om en fullgubbe grabbar tag i ditt bröst ute på stan så njuter du lika mycket då som när din man gör det?

eller, så kanske kvinnor förstår att brösten främst är till för att amma ett barn och ge det den behöver och njuter av det (INTE sexuellt) och samtidigt när hon har sex med sin man kan njuta av beröring av brösten då men att det är sekundärt, men lika skönt ändå och enbart i det fallet är det sexuell njutning!? 

när man ammar är det INGET sexuellt, när man har sex så är det sexuellt (fast alla gillar faktiskt inte bröststimulans, precis som att en del inte gillar fotmassage.)
    totalt skilda situationer! 
  • keron

Varför skulle det vara synd om min man för att han inte har fri tillgång till MINA bröst?

Och mig skulle det aldrig falla in att sluta amma så tidigt som 6 månader. Eller ens före 1 års ålder. Vilken tur att det inte finns något rätt eller fel med det och alla får och kan göra som de vill...

Har aldrig njutit av att bli tagen på brösten eller bli stimulerad på bröstvårtorna i sexuellt syfte. Varken innan eller efter barnen. Tvärtom, jag finner det ytterst obehagligt.
    För mig, är MINA bröst inte det minsta sexuella eller erogena helt enkelt!
  • Indianica

Jag har ammat mina två barn i sammanlagt sex år. Jag håller med om att brösten har olika funktion i olika situationer. När man har sex med sin make är det ju inte direkt så att man inte vill att han rör brösten för de är ju "till för att amma med", utan man ställer om sig när ens partner berör brösten och kan det kännas sexuellt, föär då är det ju i en sexuell situation. De första månaderna när barnen var spädbarn hade jag väldigt mycket mjölk så då var sexet problematiskt för då läckte jag massvis med mjölk om maken rörde dem och det var inte så trevligt, men efter något halvår sinadee jag eller brösten blev iaf mindre känsliga för beröring och det krävdes i princip ett rejält sug för att det skulle komma något ur dem och det pysslade inte maken med, så det var inga bekymmer.
  • Anonym (Blä)
    stackars de män som lever med kvinnor som anser att deras bröst endast är för att mata ungar med! skulle aldrig falla mig in att amma länge, 6 månader med förra, nästa tänker jag kanske inte ens amma alls. tycker det var enkelt istället för ersättning, men gick dåligt. jag tror mina bröst är gjorda endast för att vara till för min kille ;D haha. ärs, amma bäst ni vill, men ändå tråkigt att inte ens kunna se dom som något sexuellt som ni kan "njuta av" sexuellt  tillsammans med era män också då ammningen är över?.

Stackars de barn som har mammor som bryr sig mer om männen än om barnen. För min del gick det utmärkt att skilja på två olika situationer och olika njutningskänslor. Den ena var tillsammans med mitt barn, då vi mös och ammade och njöt av att vara varandra nära. Den andra situationen var väl vad man kan kalla ren och skär kåthet. Det var tillsammans med min man. Och i båda fallen var mina bröst inblandade. Det hände inte vid ett enda tillfälle att jag kände moderskänslor för min man bara för att han bet och nafsade i mina bröst, och det hände inte en enda gång att jag fick något som ens var i närheten av sexuell njutning när det var mitt barn som låg vid mitt bröst. Varför ska det vara så himla svårt att skilja på för dom som INTE varit där? Jag har aldrig hört att en ammande haft dessa problem nämligen, däremot lyckas icke-ammande (eller dom som slutar tidigt) ändå hela tiden anklaga ammande mödrar för incest. Det måste ju bero på en skev, översexualiserad, bild av kvinnans bröst.
  • MalinEddie

Det är jättebra att du och andra av samma åsikt inte ammar då ni tänder sexuellt på det! Försök dock få in i ditt huvud att en majoritet av de kvinnor som ammar kan skilja på amning och sex.

Avskyr CIO-metoder.
Svar på tråden Varför amma stora barn?!