Anonym (Usch) skrev 2013-09-14 15:55:10 följande:
Idag såg jag en mamma amma sin son som var minst två år, på ett köpcentrum. Jag tycker det ser äckligt ut att amma ett så stort barn och jag undrar, varför ammar man så stora barn?! Okej om barnet är upp till ett år, det säger jag ingenting om för barnet behöver den näringen. Jag har heller inget emot offentlig amning eftersom barnen behöver mat, men en tvååring?! Detta måste handla om tillfredsställelse för mamman eller har jag fel? När barnet är så stort ska det äta mat, inte snutta på mammas bröst. Jag tycker detta är vidrigt och lite incestuöst faktiskt. Ni som ammar så länge, vad har ni för skäl? Tänker ni verkligen på barnets bästa??
Jag tycker inte heller det finns någon anledning att amma en tvååring. Jag har helammat i 6 mån. Hade tänkt delamma upp till 1 år, men nu blir det inte så eftersom jag är gravid igen och nästa bebis kommer när äldsta är 13 mån. Så jag har trappat ner så pass mycket nu att jag bara nattammar, och det är egentligen inte för näringen, han äter ju gröt och välling och puréer nu. Men när han vaknar på natten så somnar han lättast om genom att snutta och man behöver inte gå upp och greja med nåt (vi samsover). Sen får ju barnet i sig antikroppar av bröstmjölken, och han har faktiskt inte varit sjuk en enda gång. Nu är han 8 mån. Mitt mål är nu att ha slutat amma helt när han är ca 10 månader, så att jag får en paus innan nästa bebis.
Det jag reagerar på med din trådstart är att du sett någon på ett köpcentrum, gick du fram till henne och frågade hur gammalt barnet var eller? Eller antog du att det var en tvååring? Jag fick ett stort barn, som dessutom växte fort i början. När vi handlade kläder åt honom när han var 7 månader, upptäckte jag på storlekstabellen i affären att vi fick ta storlekar som är för 1½-åring. Och folk har alltid trott att han är äldre än vad han är. Så visst sneglar folk ibland när man sitter och ammar honom, och jag har tänkt att det kanske beror på att folk faktiskt tror att han är äldre än vad han är.
Sen tänkte jag på en sak ang att du skrev såhär: "
När barnet är så stort ska det äta mat, inte snutta på mammas bröst." Vad jag vet så är det ingen som ammar ett stort barn istället för att ge mat. Amningen är ett tillägg utöver den vanliga maten som barnet äter.
Och incestuöst? Nja... I så fall förespråkar WHO incest. För deras rekommendation är att delamma till 2 år. På min son märkte man ju dock så fort vi började med annan mat från 6 mån så är det mer och mer gröt, välling och puré som gäller, så det har känts helt naturligt att trappa ner amningen, och det är väl så man får tänka, att det är individuellt vad som funkar för var och en.