• Anonym (Usch)

Varför amma stora barn?!

Idag såg jag en mamma amma sin son som var minst två år, på ett köpcentrum. Jag tycker det ser äckligt ut att amma ett så stort barn och jag undrar, varför ammar man så stora barn?! Okej om barnet är upp till ett år, det säger jag ingenting om för barnet behöver den näringen. Jag har heller inget emot offentlig amning eftersom barnen behöver mat, men en tvååring?! Detta måste handla om tillfredsställelse för mamman eller har jag fel? När barnet är så stort ska det äta mat, inte snutta på mammas bröst. Jag tycker detta är vidrigt och lite incestuöst faktiskt. Ni som ammar så länge, vad har ni för skäl? Tänker ni verkligen på barnets bästa??

• Svar på tråden Varför amma stora barn?!
  • Anonym (Petra)

Mina bröst kan skilja på sexuell beröring och amning. Det är väl inte konstigare än att en penis kan användas både till sex och att kissa med och att man känner skillnaden och vet vilket som gäller för stunden? Automatiserade funktioner.

Jag slutade vid 18 månader och det kändes lagom, men hade hellre ammat längre än så än kortare. Snabb och smidig nedvarvning, eller blodsockerhöjande när det behövs. Skapar frihet att vara ute och röra på sig, att skjuta middagen en timme eller så blir ingen katastrof, det finns en backup. Annars har jag ett matglatt barn vars huvudföda sedan 6-7 månaders ålder har varit mat (inte gröt eller välling), men just den där backupen, Ibland är det svårt att börja äta när man är uppe i varv, sitta i knät och varva ner och samtidigt upp med blodsockernivån kunde hjälpa. 

• skpklm
    Litet My skrev 2013-09-15 03:22:14 följande:

Men trycka i dem välling i nappflaska är förstås naturligt och bra? Och det trots att bröstmjölken är nyttigare än vällingen.
  • Anonym (mormor)
    Anonym (Usch) skrev 2013-09-15 07:11:02 följande:
    Tänker ni som förespråkar amning av stora barn, på att tänderna tar skada av att suga på mammas bröst så länge?
    Dottern ammades tills hon var 2,5 år  (sedan avbröt hennes pappa amningen).   Hon hade helt felfria tänder till långt upp i tonåren.
  • FruZäll

Tycker oxå det ser osmakligt ut. Men alla är vi olika

• cloudberry79
    Anonym (ohno) skrev 2013-09-15 15:20:43 följande:
    stackars de män som lever med kvinnor som anser att deras bröst endast är för att mata ungar med!

skulle aldrig falla mig in att amma länge, 6 månader med förra, nästa tänker jag kanske inte ens amma alls. tycker det var enkelt istället för ersättning, men gick dåligt.
    jag tror mina bröst är gjorda endast för att vara till för min kille ;D haha. ärs, amma bäst ni vill, men ändå tråkigt att inte ens kunna se dom som något sexuellt som ni kan "njuta av" sexuellt  tillsammans med era män också då ammningen är över?.
    Kan inte du använda tamponger, ha mens, föda barn osv fast du använder fitthålet till sex? Inte bajsa någon gång fast du har analsex? Inte äta fast du suger kuk ibland? I princip ALLA våra kroppsdelar kan användas till många olika saker. Vad gäller erogena zoner så varierar de från kvinna till kvinna. Alla gillar inte beröring vid brösten, en del gillar när de blir smekta på tårna och en del gillar inte oralsex. Vi är alla olika! Jag ser inte brösten som något sexuellt och har aldrig gjort det, det ger mig ungefär lika mycket som att slicka på näsan...
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Anonym (y)
    Anonym (mormor) skrev 2013-09-15 19:26:10 följande:
    Dottern ammades tills hon var 2,5 år  (sedan avbröt hennes pappa amningen).   Hon hade helt felfria tänder till långt upp i tonåren.
    Varför gick du med på att pappan bestämde?
  • Anonym (Äsch!)
    Anonym (ohno) skrev 2013-09-15 15:20:43 följande:
    stackars de män som lever med kvinnor som anser att deras bröst endast är för att mata ungar med!i
    skulle aldrig falla mig in att amma länge, 6 månader med förra, nästa tänker jag kanske inte ens amma alls. tycker det var enkelt istället för ersättning, men gick dåligt.
    jag tror mina bröst är gjorda endast för att vara till för min kille ;D haha. ärs, amma bäst ni vill, men ändå tråkigt att inte ens kunna se dom som något sexuellt som ni kan "njuta av" sexuellt  tillsammans med era män också då ammningen är över?.
    Hahaha! Pappan är den som drev på med amningen. Tack och lov är han insatt och ser inga problem. Jag ville sluta för ett år sen, han ser bara fördelar med amning. Så nej, det är inte synd om min sambo. Han älskar mamman som tar hand om hans barn! Han till och med pratar om det helt öppet. Det är snarare jag som är mer försiktig och orolig vad folk ska tycka.
  • Anonym (mormor)
    Anonym (y) skrev 2013-09-15 20:42:02 följande:
    Varför gick du med på att pappan bestämde?
    Bra fråga...  försökte nog vara samarbetsvillig -  det blev ändå ett helvete med vårdnadstvister!
  • Anonym (Äsch!)
    Indianica skrev 2013-09-15 15:26:19 följande:
    Ja, det är mysigt och nyttigt för barnet på samma gång. För en mamma blir det ju verkligen som en liten paus att sitta eller ligga och amma ett barn. Att bara ligga och vara nära varandra och koppla ifrån alla vardagsbestår är jättehärligt.
    Och det bästa av allt att se sitt barn må bra!
Svar på tråden Varför amma stora barn?!