• Anonym (Usch)

Varför amma stora barn?!

Idag såg jag en mamma amma sin son som var minst två år, på ett köpcentrum. Jag tycker det ser äckligt ut att amma ett så stort barn och jag undrar, varför ammar man så stora barn?! Okej om barnet är upp till ett år, det säger jag ingenting om för barnet behöver den näringen. Jag har heller inget emot offentlig amning eftersom barnen behöver mat, men en tvååring?! Detta måste handla om tillfredsställelse för mamman eller har jag fel? När barnet är så stort ska det äta mat, inte snutta på mammas bröst. Jag tycker detta är vidrigt och lite incestuöst faktiskt. Ni som ammar så länge, vad har ni för skäl? Tänker ni verkligen på barnets bästa??

• Svar på tråden Varför amma stora barn?!
  • jag är den jag är

Herregud! Att det här med amning ska vara så j*la provocerande för vissa!

Det går inte att göra folk nöjda, alltid är det någon som klagar.
    Det är fel att inte amma alls, då är man egoistisk.
    Det är fel att amma för "kort tid",då är man egoistisk.
    Det är fel att amma för länge, då är man egoistisk OCH (enligt vissa sexfixerade människor) pedofil.

Kan vi inte bara acceptera att vi alla är olika och att alla gör det de tror är bäst!? Är det verkligen så svårt!?

Nej, hur man än vänder sig så har man rumpan bak. Det går inte att göra alla nöjda, alltså är det bäst att inte ens försöka utan helt enkelt skita i vad andra tycker och göra det som man själv anser vara bäst.        

• keron
    jag är den jag är skrev 2013-09-25 12:24:54 följande:

Det är fel att amma för länge, då är man egoistisk OCH (enligt vissa sexfixerade människor) pedofil.

Kan vi inte bara acceptera att vi alla är olika och att alla gör det de tror är bäst!? Är det verkligen så svårt!?

Nej, hur man än vänder sig så har man rumpan bak. Det går inte att göra alla nöjda, alltså är det bäst att inte ens försöka utan helt enkelt skita i vad andra tycker och göra det som man själv anser vara bäst.        

• Helly
    jag är den jag är skrev 2013-09-25 12:24:54 följande:

Principiellt håller jag med dig, men jag tycker också att man kan komma överens om att det är socialt oacceptabelt att amma stora barn offentligt. Av en rad olika skäl.

Man ska inte blotta sig i onödan. Att kvinnor som ammar bäbisar råkar blotta sig lite, det får man väl tåla, men det finns ingen anledning till att blotta sig för att amma ett barn som kan äta biff med kniv och gaffel. Det får man göra hemma i så fall.

Vissa sociala normer finns det ändå kring hur länge det är acceptabelt att amma offentligt.
  • Chanel no 5

Jag har inte ammat något av mina barn. Men jag anser att du ska strunta i var och varför ngn ammar sitt barn!
    Vi måste få ett vänligare samhälle där vi tillåts att vara olika.

• jag är den jag är
    Helly skrev 2013-09-25 13:25:16 följande:
    Principiellt håller jag med dig, men jag tycker också att man kan komma överens om att det är socialt oacceptabelt att amma stora barn offentligt. Av en rad olika skäl.

Man ska inte blotta sig i onödan. Att kvinnor som ammar bäbisar råkar blotta sig lite, det får man väl tåla, men det finns ingen anledning till att blotta sig för att amma ett barn som kan äta biff med kniv och gaffel. Det får man göra hemma i så fall.

Vissa sociala normer finns det ändå kring hur länge det är acceptabelt att amma offentligt.

Ok, det kan nog stämma att det är socialt oaccepterat att amma "stora" barn offentligt. Men vem bestämmer vilka normer som ska gälla? Den som anser att barnet är för stort när det är 1 år? Eller den som anser att 3 år är det som gäller? Eller den som tycker att 5 år är gränsen? Det finns lika många åsikter som det finns människor i världen.

När det gäller det här med blottning så har jag aldrig förstått varför kvinnobröst är så otroligt mycket mer laddat än ett mansbröst. Och det kommer jag nog aldrig att förstå heller. 
  • cloudberry79
    Helly skrev 2013-09-25 13:25:16 följande:

Min sexåring fixar inte kniv och gaffel, just sayin... Det gör verkligen inte min ettåring heller.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • keron
    cloudberry79 skrev 2013-09-25 18:07:09 följande:
    Min sexåring fixar inte kniv och gaffel, just sayin... Det gör verkligen inte min ettåring heller.
    Inte min heller. Ingen av dem fixar att tugga biff heller.

Är det DÅ tillåtet och accepterat att amma en 6 åring? Villkoren om att kunna äta biff med kniv och gaffel är ju inte uppfylldaSolig
  • hannis
    jag är den jag är skrev 2013-09-25 16:11:38 följande:

När det gäller det här med blottning så har jag aldrig förstått varför kvinnobröst är så otroligt mycket mer laddat än ett mansbröst. Och det kommer jag nog aldrig att förstå heller. 
    Och ännu konstigare är att det är socialt accepterat med djupa urringningar (blottade bröst) och andra lättklädda plagg (som tex blottar lår och mage) på tjejer samt nerhasade jeans som visar halva rumpan på killar men att ett halvt blottat kvinnobröst just vid amning är så otroligt provocerande. 
  • keron
    hannis skrev 2013-09-25 18:22:13 följande:
    Och ännu konstigare är att det är socialt accepterat med djupa urringningar (blottade bröst) och andra lättklädda plagg (som tex blottar lår och mage) på tjejer samt nerhasade jeans som visar halva rumpan på killar men att ett halvt blottat kvinnobröst just vid amning är så otroligt provocerande. 
    Ja! Vad är det för fräckhet ammande kvinnor har att de vågar visa brösten i amningssyfte när alla ju vet att bröst är till för männen att leka med i sexuellt syfte och för kvinnor att visa upp för att snärja nån att para sig med och få sexuell uppskattning, uppvaktning och bekräftelse! Usch! Skål
  • jag är den jag är

Ja, det är mig en stor gåta!
  • The Doctor
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • The Doctor
    keron skrev 2013-09-25 18:29:22 följande:
    Ja! Vad är det för fräckhet ammande kvinnor har att de vågar visa brösten i amningssyfte när alla ju vet att bröst är till för männen att leka med i sexuellt syfte och för kvinnor att visa upp för att snärja nån att para sig med och få sexuell uppskattning, uppvaktning och bekräftelse! Usch! Skål
    Precis! Skål
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • jag är den jag är
    keron skrev 2013-09-25 18:29:22 följande:

Exakt! Att vi bara vågar!
  • jag är den jag är
    Söte79 skrev 2013-09-26 22:20:03 följande:
    Usch ja... Hur kan vi?!! Haha!!
    Vi är naturligtvis lågutbildade och ointelligenta! Någon annan förklaring till vårt beteende finns ju inte.
Svar på tråden Varför amma stora barn?!