• Anonym (Usch)

Varför amma stora barn?!

Idag såg jag en mamma amma sin son som var minst två år, på ett köpcentrum. Jag tycker det ser äckligt ut att amma ett så stort barn och jag undrar, varför ammar man så stora barn?! Okej om barnet är upp till ett år, det säger jag ingenting om för barnet behöver den näringen. Jag har heller inget emot offentlig amning eftersom barnen behöver mat, men en tvååring?! Detta måste handla om tillfredsställelse för mamman eller har jag fel? När barnet är så stort ska det äta mat, inte snutta på mammas bröst. Jag tycker detta är vidrigt och lite incestuöst faktiskt. Ni som ammar så länge, vad har ni för skäl? Tänker ni verkligen på barnets bästa??

• Svar på tråden Varför amma stora barn?!
  • keron
    Anonym (vargårgränsendå) skrev 2013-09-18 12:40:09 följande:
    Hur skulle ni reagera om ni kom på att en mamma ammar sin 14 åring? För närhet o trygghet...?
    Käken förändras runt 6-7 års åldern, därefter GÅR det inte att amma längre -_-
  • Anonym (vargårgränsendå)

Jag har sett program om dom som ammar längre så visst går det.

• keron
    Anonym (vargårgränsendå) skrev 2013-09-18 12:43:00 följande:
    Jag har sett program om dom som ammar längre så visst går det.
    Aha, du har sett sensationsprogram som visar upp extremer som inte ALLS är representiva för resten av långtidsammare -.-
    Haskel skrev 2013-09-18 11:56:18 följande:
    Hur länge en kvinna väljer att amma sitt barn är helt och hållet upp till henne. Tycker man att det ser dumt, eller äckligt ut, så låt bli att titta. Det finns inget "rätt eller fel", bara moraliska åsikter. I många Afrikanska länder/stammar ammas det upp till 10 års ålder, inte som näring, utan som tröst och närhet. Såvitt jag vet finns det inge vetenskapliga studier på att barn/vuxna som ammats länge mår sämre än andra. Utan några som helst bevis för min tes, tror jag ändå att de som ammats länge, ser det som något positivt. På samma sätt som barn uppväxta med exempelvis skilda eller homosexuella, oftast tycker det fungerade jättebra. Barn är anpassningsbara, det viktiga för dem är kärlek och trygghet, vilket inte amning tar ifrån dem.

Här påstår t.ex haskel att det i afrika ammas t.o.m upp till 10 års ålder! Hur skulle ni reagera då undrar jag...om en mamma ammar sitt 14 åriga barn...? Det är ju bara 4 års skillnad där? Vart går gränsen?
  • Anonym (Lägg ner)
    keron skrev 2013-09-18 12:50:07 följande:
    Aha, du har sett sensationsprogram som visar upp extremer som inte ALLS är representiva för resten av långtidsammare -.-
  • keron
    Anonym (vargårgränsendå) skrev 2013-09-18 12:52:12 följande:

Här påstår t.ex haskel att det i afrika ammas t.o.m upp till 10 års ålder! Hur skulle ni reagera då undrar jag...om en mamma ammar sitt 14 åriga barn...? Det är ju bara 4 års skillnad där? Vart går gränsen?
    Barn som kommit upp i tonåren och puberteten är inte normalt att ammas, säger väl sig självt. Eller känner du många 14 åringar som ammas?
  • Anonym (Lägg ner)
    Anonym (vargårgränsendå) skrev 2013-09-18 12:52:12 följande:

Sannolikheten att en tonåring ammar är otroligt liten. Normalt i tonåren är frigörelse från föräldrarna, då ingår knappast amning. Dessutom, att amma en tonåring offentligt skulle vara ganska banbrytande. Vad är du ute efter?
    keron skrev 2013-09-18 12:54:23 följande:
    Barn som kommit upp i tonåren och puberteten är inte normalt att ammas, säger väl sig självt. Eller känner du många 14 åringar som ammas?

Varför då? Vad är skillnaden då, om det görs för närhet o trygghet? Varför är de mera ok med en 10 åring? Om det inte är ngt sexuellt med det?
    Anonym (Lägg ner) skrev 2013-09-18 12:56:25 följande:
    Sannolikheten att en tonåring ammar är otroligt liten. Normalt i tonåren är frigörelse från föräldrarna, då ingår knappast amning. Dessutom, att amma en tonåring offentligt skulle vara ganska banbrytande. Vad är du ute efter?

Jag vill veta vart ni tycker gränsen går.
  • keron
    Anonym (Lägg ner) skrev 2013-09-18 12:56:25 följande:
    H*n är ju ute efter att "bevisa" hur onaturligt det är med att amma länge genom att göra det till något perverst och jämföra med något extremt...

Att amma upp i tonåren är inte normalt och oerhört ovanligt, så jag fattar inte vad det tillför diskussionen. Att amma upp till 5-7 års åldern ÄR däremot normalt och hör till den normala biologiska åldern att amma till!
Svar på tråden Varför amma stora barn?!